Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 6. 11:44 Piac, Világ

Jóval kevesebb német árut rendelnek, és ez nagyon nem jó, mert mi is ezeket gyártjuk

Nagyon megzuhant a német ipari megrendelések értéke. Májushoz képest júniusban 4 százalékkal kisebb volt a megrendelések állománya, ami azért igazán kellemetlen meglepetés, mert a bukta körülbelül nyolcszor-tízszer nagyobb, mint azt elemzők várták.

Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a német ipar termékei iránt hirtelen világszerte visszaesett a kereslet, ami számunkra eléggé aggasztó, hiszen a magyar gazdaság jelentős része német termékeket gyárt. Elég csak az autóipari kitettségünkre gondolni, a Suzukit kivéve a nagy autógyáraink és a beszállítóik kivétel nélkül ilyenek.

Az adat azért is nagyon rossz, mert nem szezonális hatásról van szó. Nem az történt, hogy május után szokás szerint beállt a nyári uborkaszezon, mert a júniusi adat a tavaly júniushoz képest is 0,8 százalékkal kisebb. Az éves szintű csökkenésre pedig 2016 júliusa óta nem volt példa Németországban.

Az a tény, hogy a német megrendelések legnagyobb mértékben, 5,9 százalékkal az eurózónán kívül estek, egyértelműen arra utal, hogy a Donald Trump amerikai elnök által indított kereskedelmi háború hatásával állhatunk szemben. Az eurózónán belül, ahol a vámok kérdése értelemszerűen fel sem merülhet, a csökkenés csak 2,7 százalékos volt.

A kedvezőtlen számok szerencsétlen módon egybeesnek a BMW második negyedéves jelentésével. A magyarországi gyárépítését éppen a napokban bejelentő, és ebből a szempontból nyilván hosszú távon gondolkodó társaság ezúttal kénytelen volt úgy tálalni a számait, hogy “a kihívásokkal teli környezetet olyan lehetőségnek kell látni, amelyben ki lehet használni a versenyelőnyt”.

A Bloomberg szerint a BMW kihívása (a versenytársakhoz hasonlóan) egyértelműen a kereskedelmi háború, a gyártó figyelmeztetett is, hogy további vámok esetén nem tud annyi profitot termelni, mint tavaly. A célértékeket egyelőre tartják, de nem kizárt, hogy a jövőben lefelé kell módosítani a várakozásokat.

A társaság azért került hirtelen nehéz helyzetbe, mert a Kínában eladott évi mintegy 100 ezer autóját az Egyesült Államokban gyártja, így pont az amerikai-kínai vámcsata kellős közepén találta magát. Kénytelen volt árat emelni, és bár Thaiföldön is van egy gyára, egyelőre azt mondja, hogy nem viszi oda a kínai megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom magyarországnyi GDP-t zúzhat le a világgazdaságból a vámháborúAz USA-ra üthet vissza a vámháború az IMF szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

Piac Világ autógyártás BMW ipar megrendelés németország Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Torontáli Zoltán
2018. november 20. 06:50 Élet, Piac

Egyetlen gyümölcs sem jut el olyan nyakatekert módon a boltba, mint a banán

Az hagyján, hogy nagyon messziről és viszonylag kis adagokban kell behozni, de itthon kell megérlelni, és azonnal el kell adni, máskülönben megy a kukába.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.