Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 1. 15:02 Piac, Világ

Ilyen egy BMW-gyár belülről

Nem sokkal azelőtt, hogy a BMW bejelentette, egymilliárd eurós beruházással Debrecen mellett építi fel az új gyárát, az amerikai SlashGear riportere a német cég egyik hazai üzemében térképezhette fel, hogyan készül az autógyártó az elektromos mobilitás korszakára.

A Dingolfingenben lévő gyárat az elmúlt pár évben bővítették, 100 millió eurós beruházással alakították ki azt az új egységet, amely az elektromos hajtásra, illetve az akkumulátorfejlesztésre koncentrál.

A tudósítás azt emeli ki, hogy a BMW a hibrid és az elektromos autók gyártásának folyamatát egybeépítette a hagyományos modellekével. Ennek az elképzelésnek a lényege, hogy a gyártósoron a készülő autó egyetlen állomáson sem áll 60 másodpercnél többet, és ez még attól is független, hogy éppen milyen modell készül. (A cikkünkben látható fotók mind Dingolfingenben készültek, de még nem az új üzemegységben.)

Hátsó felfüggesztési rendszerek gyártása Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

Dingolfingenben így naponta 1600 BMW gördül le a szalagról, amint azonban az elmúlt időszakban a német sajtó többször is megírta, a cégnek olyan nagy megrendelésállománya van, hogy az összes gyára a teljesítőképessége határán mozog. Ez váltotta ki egyébként a debreceni beruházást is.

Hajtóműgyártás Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

A 60 másodperces, modelltől független gyártáshoz úgy kell kiképezni az embereket, és úgy kell ellátni őket felszerelésekkel, hogy akkor is el tudják végezni az adott munkafolyamatot, ha egy tisztán elektromos verzió jön a soron, majd rögtön utána egy teljesen más hibrid, utána pedig egy hagyományos meghajtású. A debreceni beruházás bejelentésekor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is megemlítette, hogy az új üzemben egy gyártósoron állítják majd elő az elektromos és hagyományos meghajtású autókat.

Egy BMW alkalmazott nyújtógyakorlatokat végez fizioterápiás asszisztens segítségével. Fotó: AFP/Europress

Ez ugyan bonyolultabbá teszi a munkaszervezést annál, mintha egy soron mindig csak egy modellt gyártanának, a BMW szerint azonban nagy rugalmasságra van szükség, mert senki sem tudja, milyen gyorsan fognak elterjedni a hibrid és az elektromos autók.

Fotó: AFP/Europress

Egy új üzem felépítése három-négy évbe telik, írja az amerikai lap, ezért ha a hagyományos felfogást követnék, és csak egy bizonyos technológiára szerveznének egy új gyáregységet, akkor nagyon pontosan meg kellene becsülniük, hogy pár év múlva hány elektromos BMW-t fognak rendelni a vásárlók. Ám ezt nem tudják. Úgy gondolják, hogy 2025-re az úton lévő autók 25 százaléka elektromos vagy hibrid lesz, de azt senki sem tudja, ezen belül hogyan alakulnak az arányok.

Fotó: AFP/Europress

A másik alapelv, amit a BMW követ, a zárt, egységes tervezés és felépítés. Bár a németek elgondolkodtak azon, hogy az akkumulátorok fejlesztését és gyártását kiszervezzék, azaz készen vegyék egy erre szakosodott cégtől, az ötletet nagyon hamar elvetették. Egyrészt nem találtak olyan partnert, amely a megfelelő minőségben és rugalmasságban tudott volna szállítani, másrészt házon belül akarták tartani ezt a területet, mint majdnem minden mást. Ez ugyan költségesebb, de technológiai szempontból nagy stabilitást ad, és a BMW-nél ennek az előnyeire akarnak építeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

Piac Világ BMW Dingolfingen elektromos autó gyár üzem Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.