Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. július 25. 16:24 Piac

Elbukta a KitKat a “téglalapot kiadó négy rúd” jogát, de folytatódhat a csokiháború

A KitKat édességet gyártó Nestlé még 2002-ben kezdeményezte az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalánál (EUIPO) a csokis keksz formájának – téglalapot kiadó négy rúd – levédetését, és azóta arra törekedett, hogy ezt egyetlen rivális se használhassa. Az Európai Bíróság szerdai ítélete viszont lenullázta a svájci cég eddigi erőfeszítéseit. A jogi beadványokban mellékelték is, hogy miről van szó, erről:

Forrás: az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala.

Az akkor még más néven futó KitKat 1935-ben jelent meg a brit piacon, a csomagolást és a csokirudakra nyomott feliratot, illetve logót leszámítva ugyanúgy kinéző norvég Kvikk Lunsj két évvel később. (A BBC cikkében egy képen látható a két termék, amelyeknek amúgy az íze is különbözik.) Az utóbbi jó ideje az amerikai Mondelez portfóliójába tartozik, olyan világmárkákkal együtt, mint a Milka, az Oreo vagy a Toblerone, azaz végső soron két élelmiszeripari óriásvállalat csatájáról van szó.

Négyévnyi adok-kapok – és feltehetőleg hatalmas jogi számlák – után az EUIPO 2006-ban megadta a formaoltalmat a Nestlé számára, de ezt a Mondelez nem hagyta annyiban, így 2012-ben elkezdődött a most lezárult bírósági történet. Az eggyel ezelőtti ítélet a Mondeleznek kedvezett, a Nestlé fellebbezett, ezt utasította most el az Európai Bíróság. A jogerős ítélet szerint az EUIPO-nak felül kell vizsgálnia korábbi döntését.

Ez egyszerű logika szerint nem jelenthetne mást, mint hogy nem illeti meg formavédelem a KitKatet. Ez elvileg azt jelentené, hogy hamarosan megjelenhetnek a boltokban a KitKat-hasonmás sajátmárkás termékek. De nem biztos, hogy ennyire egyszerű a helyzet. Alacsonyabb bírósági fokon azért bukott el a Nestlé törekvése, mert nem tudta bizonyítani, hogy a termék alakjáról minden európai országban a KitKatre asszociálnak a fogyasztók – Belgium, Írország, Portugália és Görögország esetében nem volt bizonyítéka arról, hogy a termék “megkülönböztető képességre” tett szert.

A BBC-nek nyilatkozó jogász szerint az ítélet után a KitKat minden bizonnyal elveszti a formaoltalmat, de újabb bizonyítékokra alapozva a Nestlé ismét beadhatja a kérelmet az EUIPO-hoz, ami újraindíthatja a bírósági procedúrát is.

Piac Európai Bíróság KitKat Mondelez nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.