Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. július 18. 10:43 Piac

Baj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érinti

Remek időket élnek a repülőgépgyártó cégek, a légi közlekedés töretlen fejlődése miatt évek óta nő az igény az utasszállítók iránt. Az év legnagyobb légi show-ján, Farnborough-ban a napokban több száz darabos új megrendelésről adott számot a piacvezető kettős, az amerikai Boeing, valamint a páneurópai Airbus.

Miközben azonban a két óriásvállalat mindent megtesz a kibocsátás felpörgetése érdekében, nem várt problémák hátráltatják a gyártást, főként a közelmúltban kifejlesztett hajtóművek problémái miatt. Ezeket az önmagukban is rendkívül bonyolult szerkezeteket a Boeing és az Airbus is készen vásárolja, a piacot itt szintén mindössze néhány cég uralja.

A legmagasabb szinten konkrétan három, a brit Rolls-Royce, az amerikai Pratt & Whitney, valamint az amerikai GE és a francia Safran közös vállalataként működő CFM International. Mindhárom vállalat hatalmas összegeket fektetett új, a korábbiaknál takarékosabb hajtóművek fejlesztésébe, ám mindhárom nem várt technológiai problémákba ütközött.

Ezek a gondok már nemcsak a repülőgépgyártók, hanem egyes légitársaságok életét is megkeserítik.

A Virgin Atlantic például kénytelen volt régebbi repülőgépeket vásárolni és a tervezettnél tovább üzemben tartani, hogy ne kelljen járatokat törölnie a soron kívüli karbantartások miatt. Az utasok persze így sem boldogok, hogy az ígértnél kevésbé komfortosabb gépen kell utazniuk.

A problémák három igencsak népszerű típuscsaládot érintenek: a keskeny törzsű (egyfolyosós) Airbus A320-ast és Boeing 737 Maxot, valamint a széles törzsű Boeing 787 Dreamlinert. Ezekből a légitársaságok listaáron nem kevesebb, mint 1370 milliárd dollár értékben rendeltek. Sőt, ez a szám azóta még nagyobb lett, mert a Bloomberg cikke még a farnborough-i vásár előtt íródott. A valós érték persze ennél azért jóval kisebb, mert a légitársaságok mindig tudnak alkudni a listaárból.

A problémák több okra vezethetők vissza, mindenesetre úgy tűnik, hogy a tervezőmérnökök túl merész célokat tűztek ki, a felhasznált anyagok nem mindig bírják a terhelést, sokkal gyorsabban elhasználódnak a tervezettnél. A magyar légi közlekedés szempontjából a Pratt & Whitney GTF nevű hajtóművének problémája a legjelentősebb, mert a Wizz Air ezzel rendelte 110 Airbus A321neo típusú gépét (a neo jelzi az új hajtóművet, a most használtaknál a ceo jelzés használatos), amelyeknek a szerződés szerint 2019 és 2024 között kell megérkezniük a légitársasághoz. A társaságnak vannak későbbre vonatkozó megrendelései is, de azokat remélhetőleg már nem érintik a mostani problémák.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar GDP több mint nyolcadáért vásárol repülőket a Wizz AirTíz év alatt akár a háromszorosára is bővülhet a fapados légitársaság flottája.

 

A szóban forgó hajtóművel kapcsolatos gondokat mutatja, hogy az Airbus üzemeiben júniusban körülbelül száz A320neo típuscsaládba (az A321 ennek a nagyobb változata) tartozó, szerkezetkész repülőgépet kellett félreállítani, mert nem volt hozzá hajtómű. Mivel elvileg jövő januárban kell megkapnia az első A321neót, megkérdeztük a Wizz Airt, hogy a problémák érintik-e az ütemezést. A társaság azt válaszolta, hogy a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nem – az első gép a tervek szerint egyébként pont a budapesti bázison szolgál majd 2019 januárjától.

Ez a gép a belső elrendezésében is eltér majd az eddigi A321-esektől, mert a Wizz Air módosított ajtó- és vészkijárati elrendezést választott, ami több helyet biztosít. A társaság A321neói 239 utast tudnak majd szállítani, kilenccel többet a mostani A321-eseknél. (A kisebb A320-asok 180 embert vihetnek.)

A több ember akár még szűkebb helyet is jelenthetne, de a társaság szerint ez nincs így, sőt. Egy korábbi közleményükben az szerepelt, hogy az új gépeken a lábtér 25 százalékkal nagyobb lesz. Erről most a G7-nek a cég azt írta: ergonomikus tervezéssel és kompozit anyagok használatával jelentősen sikerült a széksorok közötti teret növelni, így az átlagos széksortávolság*A Wizz Air meghatározása szerint: két egymás mögött lévő széksor azonos pontjainak a távolsága. az A321ceo kabinjához hasonlóan 71-73 centiméter marad. „Egy kritikus pontra vonatkoztatva – ülő helyzetben, térdmagasságban – a távolság a térd és az előtte lévő szék támlája között 2-2,5 centivel lesz nagyobb az A321neón az A321ceóhoz képest” – ígéri a társaság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyetMennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

Piac A321neo Airbus wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2018. október 15. 09:02 Piac

Kihalási hullám van a magyar cégeknél, és ennek meg is van az oka

2017 és 2018 között csökkent a cégek száma az első féléves adatok alapján, és növekedésbe fordult egy olyan mutató, ami a bedőlések kockázatát méri.

Jandó Zoltán
2018. október 14. 07:50 Piac

Senki nem tudja, hova lett a negyedmillió eltűnt magyar tévé-előfizető

A statisztikai hivatal adatai szerint hirtelen eltűnt negyedmillió tévé-előfizetés. A piaci szereplők nem értik, szerintük lehet, hogy nem is léteztek.

Fabók Bálint
2018. október 13. 08:06 Piac

Külföldiek viszik sikerre a magyar aluljárók királyait

A Fornetti, a Princess és a Trio Pizza meghatározó szereplői a metrókörnyéki reggeleknek. Külföldi terjeszkedés és székelykáposztás pizza.

Fontos

Wiedemann Tamás
2018. október 12. 09:51 Állam, Pénz

Az uniós pénzek nagy részét úgy égetjük el, hogy nem lesz belőle jólét hosszabb távon

Lényegében elégettük az Európai Uniótól származó támogatásokat. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nálunk volt arányaiban a legtöbb csalás.

Rigó Anita
2018. október 12. 06:54 Állam

Az egy- és a kétgyermekes családok bánhatják a legújabb segélymegvonást

Sok család eleshet a 23 ezer forintos segélytől.

Kasnyik Márton
2018. október 10. 09:44 Élet

70 cikk a G7-ről, amit kiteszünk az ablakba

Ha szeretnéd látni a legjavát annak, amit az utóbbi egy évben itt összehoztunk, akkor kattints ide.