Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. július 18. 10:43 Vállalat

Baj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érinti

Remek időket élnek a repülőgépgyártó cégek, a légi közlekedés töretlen fejlődése miatt évek óta nő az igény az utasszállítók iránt. Az év legnagyobb légi show-ján, Farnborough-ban a napokban több száz darabos új megrendelésről adott számot a piacvezető kettős, az amerikai Boeing, valamint a páneurópai Airbus.

Miközben azonban a két óriásvállalat mindent megtesz a kibocsátás felpörgetése érdekében, nem várt problémák hátráltatják a gyártást, főként a közelmúltban kifejlesztett hajtóművek problémái miatt. Ezeket az önmagukban is rendkívül bonyolult szerkezeteket a Boeing és az Airbus is készen vásárolja, a piacot itt szintén mindössze néhány cég uralja.

A legmagasabb szinten konkrétan három, a brit Rolls-Royce, az amerikai Pratt & Whitney, valamint az amerikai GE és a francia Safran közös vállalataként működő CFM International. Mindhárom vállalat hatalmas összegeket fektetett új, a korábbiaknál takarékosabb hajtóművek fejlesztésébe, ám mindhárom nem várt technológiai problémákba ütközött.

Ezek a gondok már nemcsak a repülőgépgyártók, hanem egyes légitársaságok életét is megkeserítik.

A Virgin Atlantic például kénytelen volt régebbi repülőgépeket vásárolni és a tervezettnél tovább üzemben tartani, hogy ne kelljen járatokat törölnie a soron kívüli karbantartások miatt. Az utasok persze így sem boldogok, hogy az ígértnél kevésbé komfortosabb gépen kell utazniuk.

A problémák három igencsak népszerű típuscsaládot érintenek: a keskeny törzsű (egyfolyosós) Airbus A320-ast és Boeing 737 Maxot, valamint a széles törzsű Boeing 787 Dreamlinert. Ezekből a légitársaságok listaáron nem kevesebb, mint 1370 milliárd dollár értékben rendeltek. Sőt, ez a szám azóta még nagyobb lett, mert a Bloomberg cikke még a farnborough-i vásár előtt íródott. A valós érték persze ennél azért jóval kisebb, mert a légitársaságok mindig tudnak alkudni a listaárból.

A problémák több okra vezethetők vissza, mindenesetre úgy tűnik, hogy a tervezőmérnökök túl merész célokat tűztek ki, a felhasznált anyagok nem mindig bírják a terhelést, sokkal gyorsabban elhasználódnak a tervezettnél. A magyar légi közlekedés szempontjából a Pratt & Whitney GTF nevű hajtóművének problémája a legjelentősebb, mert a Wizz Air ezzel rendelte 110 Airbus A321neo típusú gépét (a neo jelzi az új hajtóművet, a most használtaknál a ceo jelzés használatos), amelyeknek a szerződés szerint 2019 és 2024 között kell megérkezniük a légitársasághoz. A társaságnak vannak későbbre vonatkozó megrendelései is, de azokat remélhetőleg már nem érintik a mostani problémák.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar GDP több mint nyolcadáért vásárol repülőket a Wizz AirTíz év alatt akár a háromszorosára is bővülhet a fapados légitársaság flottája.

 

A szóban forgó hajtóművel kapcsolatos gondokat mutatja, hogy az Airbus üzemeiben júniusban körülbelül száz A320neo típuscsaládba (az A321 ennek a nagyobb változata) tartozó, szerkezetkész repülőgépet kellett félreállítani, mert nem volt hozzá hajtómű. Mivel elvileg jövő januárban kell megkapnia az első A321neót, megkérdeztük a Wizz Airt, hogy a problémák érintik-e az ütemezést. A társaság azt válaszolta, hogy a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nem – az első gép a tervek szerint egyébként pont a budapesti bázison szolgál majd 2019 januárjától.

Ez a gép a belső elrendezésében is eltér majd az eddigi A321-esektől, mert a Wizz Air módosított ajtó- és vészkijárati elrendezést választott, ami több helyet biztosít. A társaság A321neói 239 utast tudnak majd szállítani, kilenccel többet a mostani A321-eseknél. (A kisebb A320-asok 180 embert vihetnek.)

A több ember akár még szűkebb helyet is jelenthetne, de a társaság szerint ez nincs így, sőt. Egy korábbi közleményükben az szerepelt, hogy az új gépeken a lábtér 25 százalékkal nagyobb lesz. Erről most a G7-nek a cég azt írta: ergonomikus tervezéssel és kompozit anyagok használatával jelentősen sikerült a széksorok közötti teret növelni, így az átlagos széksortávolság*A Wizz Air meghatározása szerint: két egymás mögött lévő széksor azonos pontjainak a távolsága. az A321ceo kabinjához hasonlóan 71-73 centiméter marad. „Egy kritikus pontra vonatkoztatva – ülő helyzetben, térdmagasságban – a távolság a térd és az előtte lévő szék támlája között 2-2,5 centivel lesz nagyobb az A321neón az A321ceóhoz képest” – ígéri a társaság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyetMennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat A321neo Airbus wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.

Torontáli Zoltán
2024. március 20. 12:40 Adat, Vállalat

Egyre összetettebb problémát jeleznek a magyarországi munkaerőköltség, bér és árfolyam adatok

Gyors ütemben nő Magyarországon a munkaerő költsége, euróban nézve is, a dolgozók azonban még nagyobb béremelést szeretnének. Mi lesz így ebből?

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.