Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 15. 07:39 Piac

A világ negyedében kapható a 12 éve indult borsodi energiaital

Néha megesik, hogy kiöregedőfélben lévő világsztárok kötnek ki a feltörekvő magyar márkáknál. Tíz éve a már visszavonult portugál focista, Figo dekázgatott és kacsingatott kantáros melósnadrágban a Szentkirályi palackozóüzemében, három éve pedig a Norbi Update-nek volt viharos kapcsolata Andre Agassi egykori teniszsztár arcával.

Legújabban idén áprilisban Bruce Willis világmegmentésre specializálódott amerikai színész állt be egy borsodi gyökerű energiaital-gyártó mögé. Egy tipikus magyar hétköznapjaira kevés élelmiszeripari innováció gyakorolt nagyobb hatást az elmúlt években, mint ezek a lényegében koffeinnel felturbózott szénsavas limonádék.

Egy tavalyi felmérés szerint a 19-29 év közöttiek 59 százaléka fogyaszt legalább alkalmanként energiaitalt, amelynek a Nielsen szerint bérelt helye van a top 20 élelmiszerkategória között, márciusi listájuk alapján a margarin, a macskaeledel és a cukorka szomszédságában*Az értékbeli forgalom alapján ezek tartoznak a húsz legnagyobb termékcsoport közé:
Feldolgozott friss hús
Sör
Sajt
Szénsavas üdítő
Ásványvíz
Gyümölcslé
Kávé
Gyümölcsjoghurt
Hűtött szeletes édesség
Tejföl
Édes keksz
Kutyaeledel
Táblás csokoládé
Étolaj
Praliné
Nápolyi
Margarin
Macskaeledel
Energia- és sportital
Cukorka
.

A szikszói hátterű, családi tulajdonban álló Hell Energy 2006-ban jelent meg a piacon, négy évvel később piacvezető lett Magyarországon, és villámgyors nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Ma már közel ötven országban forgalmazzák, olyan távoli helyeken is, mint Angola, Chile, India, Kamerun, Kambodzsa vagy a Fülöp-szigetek.

 


Egy 2017-es prezentáció szerint Azerbajdzsánban 60 százalékos piaci részesedése volt, Bulgáriában és Görögországban 37-37 százalékos, és piacvezető Horvátországban és Romániában is. Tavaly volt az első év, amikor a magyar anyacég bevételeinek nagyobbik része exportból származott (ahol piacvezető, ott saját céggel rendelkezik). Míg hazai bevétele mindössze négy százalékkal nőtt 15,3 milliárd forintra, addig exportja 40 százalékkal lett több, összesen 18,5 milliárd. Különösen az EU-n kívüli exportja nőtt, 61 százalékkal.

A Facebookon 1,3 millió követővel rendelkező Hell Energy mellett az érdekeltségébe tartozó cégek is több milliárd forintos bevételre tettek szert. Ilyen az egy éve átadott alumíniumitaldoboz-gyára Szikszón, illetve a Miskolctapolcán 2015-ben megnyitott szórakoztatóközpont, az Avalon Park. Bár utóbbi tavaly veszteséges volt, a magyarországi cégcsoport összbevétele megközelítette a 40 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy öt év alatt megötszöröződtek a bevételei.

 

A Hell azt közölte velünk, hogy exportpiacaik biztonságos kiszolgálása érdekében igyekeztek minél hamarabb függetlenedni külső beszállítóiktól, és az elmúlt években megvalósult beruházásaikkal – töltőüzem, logisztikai központ, alumínium italdobozgyár – már az energiaital-gyártás teljes spektrumát lefedik. 

A Hell Energy az üdítő- és italgyártók közül is egyre inkább kiemelkedik Magyarországon. A Coca-Cola magyarországi leánycége nagyon kilóg, tavaly 116 milliárd forintos árbevétele volt. A 2013-ban a vele még egy szinten lévő Szentkirályit azonban mostanára bőven lekörözte a Hell. A negyedik helyen álló Maspex Olympos portfóliójába tartoznak többek között a Kubu gyümölcslevek, az Apenta üdítők vagy az Olympos citromlevek.

 

A Hell-csoport terjeszkedését jelentős állami támogatások segítik, több alkalommal jutott százmilliós támogatásokhoz. Például 7 milliárd forint támogatást kapott egyedi kormánydöntéssel az alumíniumitaldoboz-gyárához, az Avalon Park pedig összesen több mint 700 millió forint állami és uniós pénzt kapott.

Piac energiaital hell Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Wiedemann Tamás
2018. október 15. 17:49 Pénz, Piac

Annyira megbízhatatlan lett a légi közlekedés, hogy már járattörlésre is lehet biztosítást kötni

Egy állami biztosítótársaság olyan utasbiztosítást kínál Magyarországon, amely késés és törlés esetén is fizet. A piaci szereplők még nem jöttek ki az ilyen biztosításokkal.

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2018. október 15. 09:02 Piac

Kihalási hullám van a magyar cégeknél, és ennek meg is van az oka

2017 és 2018 között csökkent a cégek száma az első féléves adatok alapján, és növekedésbe fordult egy olyan mutató, ami a bedőlések kockázatát méri.

Jandó Zoltán
2018. október 14. 07:50 Piac

Senki nem tudja, hova lett a negyedmillió eltűnt magyar tévé-előfizető

A statisztikai hivatal adatai szerint hirtelen eltűnt negyedmillió tévé-előfizetés. A piaci szereplők nem értik, szerintük lehet, hogy nem is léteztek.

Fontos

Wiedemann Tamás Váczi István
2018. október 15. 13:45 Állam, Pénz

Máshová terelné a pénzt a kormány azzal, hogy megszünteti a legnépszerűbb állami lakástámogatási formát

Túl nagy volt az extraprofit, meg amúgy is ott van a CSOK – erre hivatkozva szüntetné meg a kormánypárt a lakásra gyűjtők állami támogatását. De a lakáslottó is nyerhet a lakástakarék megszüntetésén.

Wiedemann Tamás
2018. október 12. 09:51 Állam, Pénz

Az uniós pénzek nagy részét úgy égetjük el, hogy nem lesz belőle jólét hosszabb távon

Lényegében elégettük az Európai Uniótól származó támogatásokat. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nálunk volt arányaiban a legtöbb csalás.

Rigó Anita
2018. október 12. 06:54 Állam

Az egy- és a kétgyermekes családok bánhatják a legújabb segélymegvonást

Sok család eleshet a 23 ezer forintos segélytől.