Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. július 13. 13:46 Piac, Világ

A kereskedelmi háború csak tünete a nagy amerikai-kínai versenyfutásnak

Retorikai szinten napról-napra durvul az amerikai-kínai vámháború, miután múlt hét pénteken mindkét fél évi 34 milliárd dollárnyi áruforgalomra vetett ki 25 százalékos vámot. További 16 milliárd dollár értékű kereskedelemre heteken belül terjedhet ki hasonló intézkedés, és a nyár végére akár újabb 200 milliárd dollárnyi kínai árucikkre jöhet plusz 10 százalék amerikai vám.

A kínaiak fogadkoznak, hogy minden lépésre hasonló intézkedéssel válaszolnak, de mivel jóval kevesebb árut importálnak az Egyesült Államokból, a 200 milliárd dollárt csak akkor érhetik el, ha 10 százaléknál jóval magasabb tarifát alkalmaznak. De szóba jöhetnek olyan megtorló intézkedések is, mint megrendelések lemondása, fogyasztói bojkott szervezése vagy a Kínában üzletelő amerikai cégek életének megkeserítése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJön a nehéztüzérség a kereskedelmi háborúbanÉletbe lépnek az amerikai vámok Kína ellen, a kínaiak azonnal visszavágnak. Ez már nem szájalás, kezd élessé válni a helyzet.

A hongkongi Asia-Analytica nevű elemző cég vezérigazgatója, Pauline Loong a Bloombergnek azt mondta: a felek túllépték azt a pontot, ahonnan még vissza lehetett volna fordulni. Szerinte arra, ami ezután következik a kínai-amerikai kapcsolatokban, nem annyira a kereskedelmi vagy a hidegháború a jó kifejezés, hanem a jégkorszak.

Ráadásul a Hszi Csin-ping kínai elnök által országa számára felvázolt fejlődési pálya – amelynek célja egy tehetős, csúcstechnológiát birtokló gazdasági nagyhatalom megteremtése – óhatatlanul összeütközéshez vezet a világ jelenlegi első számú hatalmával, az Egyesült Államokkal, világít rá a Bloomberg egy elemzése. Ezért jóval többről van szó a kibontakozóban lévő kereskedelmi háború kapcsán, mint a konkrét okok között emlegetett amerikai kereskedelmi deficit, valamint a kínaiak piacvédelmi és szellemi tulajdonjogokat sértő intézkedései.

Sokkal inkább stratégiai szembenállásról érdemes beszélni, amely egyre erőteljesebb lehet, függetlenül a mostani kereskedelmi háború kimenetelétől.

Az egyik oldalon a világ jelenlegi első számú nagyhatalma áll, egy piacvezérelt demokrácia, amely régóta igyekszik elősegíteni a liberális elvek terjedését a világban, persze nem függetlenül nemzeti érdekeitől. Az államkapitalista egypártrendszer által vezérelt Kína feltörekvő hatalom, háta mögött a történelem egyik leglátványosabb növekedési csodájával. Növekvő erejével tökéletesen tisztában van, és már világszerte alternatívát kínál az amerikaiak ajánlatával szemben: fejlesztési hitelek politikai feltételek nélkül. Persze úgy, hogy a kínai vállalatok garantáltan jól járjanak.

Az eltérő politikai berendezkedésnek a kereskedelmi háborús taktika szempontjából is van jelentősége. A kínaiak arra számíthatnak, hogy Donald Trump amerikai elnököt meghátrálásra kényszeríti a szavazóbázisát alkotó államok termékeire kivetett vámok, és az, ha a kínai termékek széles körének megsarcolása miatt többe kerül majd a megélhetés szerte az országban. A lényegében haláláig elnöknek választott Hszi Csin-pingnek viszont nem kell aggódnia választások miatt.

Noha Donald Trump módszereivel sokan nem értenek egyet, az amerikai politikában egyre inkább kétpárti konszenzus van arról, hogy ideje határozottan fellépni a kínai törekvésekkel szemben. A Szenátus demokrata frakciójának vezetője nemrég azért bírálta az elnököt, mert szerinte nem elég kemény Pekinggel szemben.

Jó oka van annak, hogy az ehhez hasonló hangok most erősödtek fel. A kínai GDP már megközelítette az amerikai kétharmadát, és egyre kisebb a lemaradása az olyan területeken, mint a legfejlettebb gyártástechnológia, a digitális világ vagy éppen a katonai rakétarendszerek.

 

A Made in China 2025 stratégia keretében azt tűzték ki célul, hogy az ország a világ élvonalában legyen egyebek mellett a robotika, a megújuló energiák, a chipek és a szoftverek terén. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések esetében 2030-ra egyértelműen a világelsőség a cél. Ez még odébb van, de az egyszerű tömegtermelés korszakát sok kínai cég már most is maga mögött hagyta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVigyázat, jönnek a kínaiakElképesztő, amit az ország fejlődött az utóbbi tíz évben. Üzleti úti beszámoló.

A célok eléréséhez a kínai stratégia szerint világbajnok cégek kinevelésén át vezet az út, ennek érdekében biztosítanak számukra minden szükséges eszközt és körülményt az olcsó finanszírozástól a hazai piac védelméig. Ez természetesen nem tetszik az amerikaiaknak, akik a kereskedelmi háború elkerülése érdekében egyebek mellett azt szabták feltételül, hogy a kínaiak fogják vissza a high-tech iparágak állami támogatását. Ők viszont erről hallani sem akarnak.

Ezekben a szektorokban a szembenállás legalább öt éve tart, mióta a kínaiak elkezdték kiszorítani vagy korlátozni olyan amerikai vállalatok tevékenységét, mint az Apple, a Google, az Intel és a Microsoft. Amire az amerikaiak hasonló módon válaszoltak, nemzetbiztonsági kockázatnak minősítve egyebek mellett a Huawei-t, a ZTE-t és a China Telecomot.

A tőzsdék ezekben a napokban igyekeznek minden információmorzsába belekapaszkodni, amely arra utal, hogy enyhülhet a kereskedelmi háborús feszültség. Ami valóban megtörténhet, az összkép azonban azt mutatja, hogy a két nagyhatalom szembenállása inkább erősödni fog a jövőben.

Piac Világ Donald Trump kereskedelmi háború Kína usa Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.