Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 9. 06:55 Piac

A félig elfeledett borsodi cég, ami százmilliárdos nyereséget csinált

Egészen elképesztő, közel 127 milliárd forintos adózott eredményt ért el 2017-ben BorsodChem (BC). A mostanában keveset emlegetett kazincbarcikai vegyipari vállalat ezzel valószínűleg a második legnyereségesebb termelőcég volt Magyarországon a Mol után. A borsodi cég ráadásul elég mélyről jött fel, néhány éve ugyanis még a veszteséget termelte milliárdos, sőt 2010-11 környékén 10 milliárdos nagyságrendben.

Tavaly azonban nagyon kijött a lépés a vállalatnál. A BC fő termékeinek, a különböző műanyag-alapanyagoknak az ára emelkedett, így sokkal nagyobb bevételt ért el a cég, mint 2016-ban, ezzel párhuzamosan a költségeket viszont csökkenteni tudták. Így lett a már egy évvel korábban is tetemes, 36 milliárdos nyereségből több mint háromszor ennyi.

 


A BorsodChem neve nagyjából tíz évvel ezelőttig, amíg ki nem vezették a tőzsdéről, elég jól pörgött, azóta viszont sokkal kevesebbet hallani róla. Pedig a BC saját területén a világ legnagyobbjai közé tartozik. Három legfontosabb termékéből kettőnél is Top10-es globális szereplő, sőt az egyik esetében a német BASF és a szintén német Covestro*amely részben a Bayer vegy- és gyógyszeripari cég tulajdonában van után a harmadik legnagyobb kapacitással rendelkezik az egész világon*A BC kétféle izocianátot gyárt. A metilén-difenil-diizocianátból (MDI), és a toloul-diizocianátból (TDI) aztán poliuretánt gyártanak, ami rendkívül sokoldalú anyag, az autó-, az építő-, a bútor-, a ruha- és a cipőiparban is használják. MDI-ből 300, TDI-ből 250 ezer tonnát állít elő a társaság, amivel előbbi szegmensben 4, utóbbiban 8 százalékos a vállalat részesedése.. A harmadik fontos termékük pedig a PVC, amelynél ugyan nem ilyen jelentős a részesedésük, de itt maga a piac hatalmas, nagyjából 60 milliárd dolláros.

Fotó: MTI/Vajda János

Persze ezt a töménytelen mennyiségű műanyagipari alapanyagot többnyire nem itthon értékesíti a BC, a vállalat termékeinek több mint 90 százalékát exportálja. Részben ennek köszönhető a tavalyi kiemelkedő teljesítmény, ezeken a piacokon ugyanis regionális, illetve globális árak vannak, amelyek jelentősen emelkedtek 2016-17-ben. A 2008-as válságtól kezdve évekig szenvedő műanyagipar az elmúlt években ugyanis látványosan felpörgött, az igényeket pedig nem követte egyből a kapacitások hasonló ütemű bővítése, ami az árak emelkedéséhez vezetett.

 

A BC export árbevétele tavaly több mint 50 százalékkal nőtt, a cég teljes forgalma pedig így megközelítette az 1,7 milliárd eurót, ami a Bisnode adatai szerint 522 milliárd forintot jelent (jelenlegi árfolyamon már 560 milliárd lenne). Ebből maradt meg 400 millió euró (vagyis forintban az említett 127 milliárd) adózott eredményként is.

Könnyen lehet azonban, hogy a BorsodChem még csak nem is ezzel hajtotta a legnagyobb hasznot a tulajdonosának. A kazincbarcikai céget 2011-ben vette meg a kínai Wanhua, miután előző tulajdonosa, a vállalatot a tőzsdéről kivezető befektetési alap erősen leamortizálta a céget. A felvásárlás előtt már arról szóltak a hírek, hogy a BC nem tudja fizetni hiteleit, a céggel szemben megrogyott a beszállítók bizalma és emiatt állami mentőövre lehet szükség.

Ilyen körülmények között érkezett a Wanhua, amelynek így egész biztosan nem üzleti teljesítménye miatt ért sokat a BorsodChem, hanem valószínűleg azért, mert a kínaiak a kazincbarcikai vállalattal technológiát is vettek. A Wanhua már a tranzakció előtt is meghatározó szereplője volt a globális műanyagiparnak, azóta azonban hatalmas kapacitásbővítéseket hajtott végre. A legnagyobb mértékben pedig pont azt az üzletágat fejlesztették, amelyben a BorsodChem világszinten is kimagaslót nyújt, mind a technológia, mind piaci részesedése szempontjából*A Wanhua 2010 előtt mindössze 300 ezer tonna MDI-t tudott előállítani évente. A kapacitást 2010-ben 800 kilotonnára növelték, majd a BC megvásárlása után három lépésben további 1000 kilotonnányi kapacitást állítottak üzemben. Így lettek világelsők, és ma már évente 1800 kilotonnát képesek előállítani ebből az egyetlen alapanyagból..

A BC felvásárlása után az anyacég hihetetlen ütemben kezdett el nőni. Bár már az előző évtized végén is szépen gyarapodtak, a társaság árbevétele még 2010-ben sem érte el a 10 milliárd jüant. Tavaly azonban már az 53 milliárdot is meghaladta a forgalom.

 

A Wanhua felfutásával párhuzamosan pedig szépen a magyar vállalatnál is rendezték a sorokat. Racionalizálták a működést, bezárták például a BC masszívan veszteséges műanyag ablakprofilokat gyártó vállalatát, és jelentősen csökkentették a csoport létszámát is.

A létszám azóta visszaemelkedett a válság előtti szintre, nagy valószínűség szerint azért, mert néhány éve a beruházásokat is felpörgették a BC-nél. Épült a cégnél a közelmúltban – részben állami és uniós forrásból – új klór és sósavüzem, iparvágányhálózat, és belekezdtek egy saját erőmű kialakításába is. Utóbbira már csak azért is szükség van, mert a vállalat az egyik legnagyobb hazai villamosenergia-felhasználó: a cég vezérigazgatója 2016-ban a origo.hu-nak arról beszélt, hogy a BC felelős a teljes magyar áramfogyasztás 5-6 százalékáért.

 

A vállalatnál lapunknak jelezték: csak tavaly 83 millió eurót (azaz jelenlegi árfolyamon közel 27 milliárd forintot) költöttek fejlesztésekre, és ez a jövőben még tovább nőhet. A kérdéseinkre küldött válaszok alapján még az sem kizárt, hogy új termék gyártásába is belekezd a BC. Varga Béla, a vállalat kommunikációért felelős elnökhelyettese ugyanis úgy fogalmazott, hogy „a fejlesztési tervek magukban foglalnak a termékportfóliót bővítő új termelő üzem létesítést, illetve további, az alapanyag és energia ellátást optimalizáló beruházásokat egyaránt”.

Piac BorsodChem kazoncbarcika nyereség vegyipar Wanhua Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.