Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 1. 12:23 Pénz, Piac

Vajnával sikerült, bevételben a TV2 lenyomta az RTL-t

Közel másfélszeresére növelte 2017-ben árbevételét a TV2 Zrt., aminek köszönhetően története során először megelőzte az RTL-t. Az Andy Vajna tulajdonában álló csoport tavaly 34,5 milliárd forintos forgalmat hozott össze, 11 milliárddal többet, mint 2016-ban. A gyors bővülés sem volt azonban elég ahhoz, hogy a vállalat eredménye nyereségbe forduljon. Igaz ezúttal legalább nem 7, csak 2 milliárd volt a veszteség.

A bevétel megugrása részben a fixen érkező, és rengeteg pénzt hozó állami hirdetéseknek köszönhető, ám a legnagyobb növekedést nem ezen a területen érte el a TV2. A csoport, amely Vajna érkezése után rengeteg új csatornát indított, tavaly közel 11 milliárd forintot gyűjtött be terjesztési díjként a kábelszolgáltatóktól. Ez pedig 7 milliárddal több, mint amennyit 2016-ban kaptak ilyen formában.

A magyarázat az, hogy korábban a törvényi szabályozás értelmében nem szedhetett a szolgáltatóktól pénzt sem az RTL, sem a TV2. Pedig a terjesztési díjnak elég hosszú története van Magyarországon. A kisebb tévéadók, amelyekhez viszonylag kevés pénz folyik be reklámokból, már jó ideje elsősorban abból élnek, amit a szolgáltatók fizetnek nekik. Amikor ezek a csatornák bekerülnek a UPC, vagy a Magyar Telekom egyik csomagjába, akkor ezek a vállalatok minden elért néző után fizetnek egy bizonyos (jellemzően néhány 100 forintos összeget) az adott csatorna működtetőjének.

Nos, ez az amit a két legnagyobb kereskedelmi csatorna után a törvényi szabályozás miatt jó ideig nem lehetett szedni. Pedig a TV2 és az RTL már hosszú idő óta küzd ezért, a TV2 előző tulajdonosai állítólag üzleti tervüket is a terjesztési díjra építették. A kormányzat azonban sokáig húzta a dolgot, és végül csak 2016 közepén módosítottak a szabályozáson. Ekkor a kisebbik kereskedelmi csatornát fenntartó csoport tulajdonosa már Andy Vajna volt.

Két éve így még nem lehetett teljesen látni, hogy mennyi pénzt hozhat az RTL-nek és a TV2-nek a terjesztési díj, hiszen 2016-ban csak az év felében, sőt inkább csak harmadában szedhették. Tavaly azonban már végig, ezért ugrott meg jelentősen az ebből származó bevétel.

 

A díjnak köszönhető nyolcmilliárdos többlet, és a reklámbevételek 4 milliárdos gyarapodása pedig piacvezetővé tette TV2-t*A TV2 Média Csoport Zrt. valójában tavaly év elején alakult a hasonló nevű Kft, illetve az Interaktív Televíziós Műsorkészítő Kft. összeolvadásával. A korábbi éveknél ez utóbbi két cég számait vettük figyelembe.. Már ami az árbevételt illeti, nézettségben ugyanis az RTL még mindig veri konkurensét.

Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy hasonló növekedést tudjanak elérni, mint Andy Vajna csoportja. Bár a Magyar RTL Zrt. bevételei is nőttek*Az RTL nem részletezte bevételi számait, de szinte biztos, hogy részben szintén a terjesztési díjnak köszönhetően., de csak 22 százalékkal, így forgalma egy hajszállal elmaradt a TV2-jétől.

Más kérdés, hogy szemben versenytársával, az RTL-nek sikerült a 2016-os milliárdos veszteséget nyereségbe fordítani. A cég adózott profitja 1,22 milliárd forint volt, ami a legmagasabb az elmúlt négy évben.

Pénz Piac Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Jandó Zoltán
2018. november 17. 07:22 Pénz, Piac

Háromszáz milliárdnyi Mészáros-vagyon vált láthatóvá

Hiába estek a Mészáros-részvények, a felcsúti milliárdos nem lett szegényebb. Közel 120 milliárd forintra értékelték az állami megrendelésekkel kipárnázott építőipari cégeit, a Mészáros és Mészáros Kft-t és az R-Kordot.

Hajdu Miklós
2018. november 16. 14:27 Pénz

Dől a pénz a kelet-európai országokba magánutalások formájában

A tavalyi évben is bőven jutott pénz az otthoniaknak a külföldön dolgozó magyarok kereseteiből.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.

Wiedemann Tamás
2018. november 16. 17:50 Állam, Piac

A gazdálkodók két százaléka használja a magyar termőföldek kétharmadát

Az Orbán-kormány sem csökkentette érdemben a nagybirtokok arányát. Közben két évtized alatt egymillió ember felhagyott a földműveléssel.