Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 1. 12:23 Pénz, Vállalat

Vajnával sikerült, bevételben a TV2 lenyomta az RTL-t

Közel másfélszeresére növelte 2017-ben árbevételét a TV2 Zrt., aminek köszönhetően története során először megelőzte az RTL-t. Az Andy Vajna tulajdonában álló csoport tavaly 34,5 milliárd forintos forgalmat hozott össze, 11 milliárddal többet, mint 2016-ban. A gyors bővülés sem volt azonban elég ahhoz, hogy a vállalat eredménye nyereségbe forduljon. Igaz ezúttal legalább nem 7, csak 2 milliárd volt a veszteség.

A bevétel megugrása részben a fixen érkező, és rengeteg pénzt hozó állami hirdetéseknek köszönhető, ám a legnagyobb növekedést nem ezen a területen érte el a TV2. A csoport, amely Vajna érkezése után rengeteg új csatornát indított, tavaly közel 11 milliárd forintot gyűjtött be terjesztési díjként a kábelszolgáltatóktól. Ez pedig 7 milliárddal több, mint amennyit 2016-ban kaptak ilyen formában.

A magyarázat az, hogy korábban a törvényi szabályozás értelmében nem szedhetett a szolgáltatóktól pénzt sem az RTL, sem a TV2. Pedig a terjesztési díjnak elég hosszú története van Magyarországon. A kisebb tévéadók, amelyekhez viszonylag kevés pénz folyik be reklámokból, már jó ideje elsősorban abból élnek, amit a szolgáltatók fizetnek nekik. Amikor ezek a csatornák bekerülnek a UPC, vagy a Magyar Telekom egyik csomagjába, akkor ezek a vállalatok minden elért néző után fizetnek egy bizonyos (jellemzően néhány 100 forintos összeget) az adott csatorna működtetőjének.

Nos, ez az amit a két legnagyobb kereskedelmi csatorna után a törvényi szabályozás miatt jó ideig nem lehetett szedni. Pedig a TV2 és az RTL már hosszú idő óta küzd ezért, a TV2 előző tulajdonosai állítólag üzleti tervüket is a terjesztési díjra építették. A kormányzat azonban sokáig húzta a dolgot, és végül csak 2016 közepén módosítottak a szabályozáson. Ekkor a kisebbik kereskedelmi csatornát fenntartó csoport tulajdonosa már Andy Vajna volt.

Két éve így még nem lehetett teljesen látni, hogy mennyi pénzt hozhat az RTL-nek és a TV2-nek a terjesztési díj, hiszen 2016-ban csak az év felében, sőt inkább csak harmadában szedhették. Tavaly azonban már végig, ezért ugrott meg jelentősen az ebből származó bevétel.

 

A díjnak köszönhető nyolcmilliárdos többlet, és a reklámbevételek 4 milliárdos gyarapodása pedig piacvezetővé tette TV2-t*A TV2 Média Csoport Zrt. valójában tavaly év elején alakult a hasonló nevű Kft, illetve az Interaktív Televíziós Műsorkészítő Kft. összeolvadásával. A korábbi éveknél ez utóbbi két cég számait vettük figyelembe.. Már ami az árbevételt illeti, nézettségben ugyanis az RTL még mindig veri konkurensét.

Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy hasonló növekedést tudjanak elérni, mint Andy Vajna csoportja. Bár a Magyar RTL Zrt. bevételei is nőttek*Az RTL nem részletezte bevételi számait, de szinte biztos, hogy részben szintén a terjesztési díjnak köszönhetően., de csak 22 százalékkal, így forgalma egy hajszállal elmaradt a TV2-jétől.

Más kérdés, hogy szemben versenytársával, az RTL-nek sikerült a 2016-os milliárdos veszteséget nyereségbe fordítani. A cég adózott profitja 1,22 milliárd forint volt, ami a legmagasabb az elmúlt négy évben.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Debreczeni Anna
2024. április 2. 14:11 Pénz

Egyre több pénzt keresnek a külföldön dolgozó magyarok

Tíz év alatt több mint két és félszeresére, 197-ről 522 millió euróra nőtt a magyarok által külföldön megkeresett munkajövedelem.

Al-Hilal István
2024. március 29. 04:32 Pénz

Csodálatos hetes? A GRANOLA jobb befektetés lehet

Az amerikai sztárrészvények tündöklése kockázatokat rejt magában, a legjobb európai vállalatokat viszont sokkal kedvezőbb árazás mellett lehet megvásárolni.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.