Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. április 8. 16:23 Tech, Vállalat

Feleslegesen égetik a retinádba a tévéreklámokat

A világ legnagyobb reklámügynökségét felépítő Sir Martin Sorrell, a WPP vezérigazgatója túlélt a vállalatánál két recessziós időszakot és egy világgazdasági válságot. A kilencvenes évek elején cége majdnem tönkre ment, a legnehezebb helyzetbe azonban most került. A Facebook és a Google elkezdte komolyan felzabálni azt a piacot, ahol a WPP-hez hasonló behemótok eddig lubickoltak a pénzben, Sorrell ellen pedig belső vizsgálat folyik, a cég pénzének “nem megfelelő” felhasználása gyanújával.

Amint azt az Economist összefoglalta, a reklámügynökségek évtizedek alatt jól bejáratott világa ostrom alatt van. A WPP azt jósolja, hogy idén gyakorlatilag nem tud növekedni, pedig a jobb években az 5 százalékos bővülés általános szokott lenni nála. A legnagyobb versenytársak, az amerikai Interpublic és az Omnicom Group vagy a francia Publicis Groupe szintén csak vérszegény növekedést tud felmutatni, a Publicis éves szinten mindössze 0,8 százalékkal tudott nőni.

A reklámügynökségek a bevételük jelentős részét hagyományosan abból szerzik, hogy fix, és sok mindenre kiterjedő szerződésekben állnak a nagy hirdető társaságokkal. Általában cégcsoportot alkotnak, amelyet egy nagy központi holding irányít, a tagok pedig sokféle szolgáltatást nyújtanak a hirdetőknek: kitalálják és elkészítik a hirdetéseiket, a megjelentetésükhöz felületet vásárolnak különféle médiumokban, tanácsokat adnak a márkaépítéshez de beszállhatnak például a vállalati PR munkába is.

A WPP-hez hasonló óriásoknál világszerte akár több százezren is dolgozhatnak, és gyakori, hogy a csoporton belüli társaságok egymással versengve küzdenek egy-egy megbízásért. Az iparágban ugyanis az elmúlt években felvásárlásokkal és egybeolvadásokkal zajlott le a konszolidáció, a nagy halak sorra megették a kicsiket. Sorrell egyébként tagadja, hogy rosszul használta volna fel a cégcsoport pénzét.

Martin Sorrell, a WPP alapítója. Fotó: AFP/Europress

A nagy hirdetők azonban egyre inkább megkérdőjelezik, hogy erre a szolgáltatáscsomagra a jövőben ilyen módon lesz szükségük. Marc Pritchard, a Procter & Gamble márkaépítésért felelős vezetője például nemrég egyszerűen “archaikusnak” nevezte a reklámszakma felépítését, és egyenesen a Mad Men – Reklámőrültek című amerikai sorozathoz hasonlította, márpedig az a hatvanas évek Amerikájában játszódik.

Pritchard azért érzi lassúnak és körülményesnek az ügynökségi működést, mert a piacot a Facebook és a Google annyira uralni kezdte, hogy látványos lett, amint ezeken a felületeken szinte mindenki egyszerűen és gyorsan össze tud hozni egy reklámkampányt. Annyira meghatározó ennek a két cégnek a szerepe, hogy gyakorlatilag nekik köszönhető az amerikai reklámpiac növekedése, amely így is csak 3 százalékos volt tavaly.

A reklámköltés a kültéri megoldásokat kivéve minden hagyományos felületen csökken, és csak az online térben nő, ennek pedig 90 százalékát a Facebook és a Google duopóliuma éri el.

A másik problémát az olyan reklámmentes médiumok felemelkedése jelenti, mint a Netflix, mert az ügynökségeknek a tévéreklám a meghatározó terepe. Egy 30 másodperces tévészpotokból felépülő komplex kampány megtervezése, elkészítése és kivitelezése olyan feladat, amelyhez magasan képzett, jól fizetett kreatív szakembereket kell foglalkoztatni, és az ügynökségek itt tudják a legnagyobb profitot elérni. Csakhogy Amerikában a tévéreklámok piaca tavaly már 7,3 százalékkal zsugorodott, azaz majdnem 5 milliárd dollár más csatornákra vándorolt.

Ha ez nem lenne elég, az elektronikus kereskedelem korában a legnagyobb hirdetők hagyományos értékesítési csatornái is kezdenek visszaszorulni. Az a modell, amelyben a tévéhirdetésen keresztül dolgozzák meg a vásárlót, aki elmegy a boltba, és megveszi a terméket, egyre jobban kezd elkopni. Helyette ott az internet, ahol azonnal lehet vásárolást generálni.

A fogyasztási cikkek nagy gyártói, egyben a hirdetési piac legnagyobb szereplői ebben a helyzetben elkezdték visszafogni az ügynökségi költéseiket. Óriási összegek tűnnek el az ügynökségi piacról egyik napról a másikra, csak a Procter & Gamble 750 millió dollárral nyirbálta meg a költését három év alatt, és további 400 milliót fog kivonni a következő években. Erre azért is könnyű szívvel bólintanak rá a cégvezetők, mert ahogy azt egy 2016-os iparági jelentés is bemutatta, az ügynökségek egy része a saját céghálóján belül gyakorlatilag átláthatatlan praktikákat alkalmazva valószínűleg alaposan túlárazta a szolgáltatásait. Ezt persze az ügynökségek mindig is tagadták.

Ám minden baljós előjel és piaci trend ellenére egyáltalán nem lehet biztosra venni, hogy az ügynökségek felett a jelenlegi formában eljárt az idő, és hamarosan ki kell halniuk. A Google és a Facebook betolakodása az értékesítési láncba hosszabb távon nem lefutott meccs, mert ezeknek a digitális hirdetéseknek a jelentős részét már ma is ügynökségen keresztül vásárolják meg a hirdetők.

Az sem kizárt, hogy a Facebook napokban kirobbant súlyos adatkezelési botránya olyan új szabályozáshoz vezet, amelyben a digitális világ óriásait korlátozni fogják, és ez megnyithatja az utat az ügynökségek túléléséhez. A piac szereplői abban is reménykedhetnek, hogy a nagy hirdetőket a saját piacaikon is támadni kezdik a technológiai cégek, és ők erre még több hirdetéssel válaszolnak majd, vagyis a reklámtorta végső soron nőhet. Az viszont biztosnak tűnik, hogy a digitális világban sokkal jobban célba juttathatók a reklámok, mint a hagyományos médiumokon keresztül, vagyis a hirdetőknek kevesebbet kell költeniük ugyanakkora eléréshez, ami egyáltalán nem az ügynökségi modell mai formájának kedvez.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat facebook google kreatív ipar reklám reklámügynökség Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.