Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. április 6. 14:17 Pénz, Piac

Kidobta a Nestlé termékeit a legnagyobb német szupermarketlánc

Kereskedelmi háború zajlik Németországban: a legnagyobb ottani boltlánc, az Edeka több mint százhatvan Nestlé terméket vett le a polcairól, és ezzel a gyártó áruházi bevételének húsz százalékát megszüntette. Ráadásul az Edeka tovább emeli a tétet, a Lebensmittel Zeitung cikke szerint harminc százalékra növeli az arányt.

Éppen egy éve történt, hogy a német Lidl két hónapra levette a Coca Cola termékeit a polcairól, és előfordult korábban, hogy a Kaufland bojkottálta a Krombacher sört, a Real pedig a Dr. Oetker, és a Haribo áruit, olyan koncentrált, egyetlen gyártó elleni támadást még egy kereskedelmi lánc sem indított, mint most az Edeka. Az ok egészen egyszerű, a bojkottól azt várják, hogy kiderüljön, kinek van nagyobb hatalma az általában évente lefolytatott ártárgyalásokon: a gyártónak, vagy a kiskereskedelmi láncnak.

A világ egyik legnagyobb élelmiszeripari gyártójával tehát az a gondja a német láncnak, hogy nem hajlandó olcsóbban adni a termékeit, vagyis azért megy a küzdelem, hogy az Edeka előnyösebb szállítási feltételeket kapjon a globális konszerntől. A bojkottált termékek között van mélyhűtött pizza (Wagner), csokoládé (Kit Kat), illetve ásványvíz és üdítő (Vittel) is.

A jobb beszerzési árakért vívott kemény küzdelem általában szerves része a kereskedelmi gyakorlatnak, ám ritkán éleződik ki annyira a harc, hogy egy gyártó szinte összes termékét bojkottálják. A harc néhány eurócentért megy, de mivel a Nestlé éves szinten 900 millió svájci frankos forgalmat generál csak az Edekánál, végső soron nagy összegek forognak kockán.

Az Edeka kevéssé ismert Magyarországon, de Németországban nagy piaci szereplő, amelynek körülbelül olyan súlya van a kiskereskedelemben, mint nálunk a Tescónak. Az Edeka Németországban 5900 üzlettel rendelkezik, de már az európai kereskedelmi szövetség (Agecore) több tagja is csatlakozott a bojkottjához, például a svájci Coop, az olasz Conad vagy a spanyol Eroski. 

 

 

 

A Nestlé nincs könnyű helyzetben, mert egyrészt az európai értékesítésének 10 százaléka származik az Agecore tagjaitól, másrészt hiába emelkedett a tavalyi bevétele 90 milliárd svájci frankra, a konszern nyeresége hatodával csökkent, igaz még így is 7,2 milliárd frankot termelt a tulajdonosoknak.

Pénz Piac bojkott Edeka kereskedelmi háború nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kasnyik Márton
2018. november 12. 09:10 Pénz

Sonkában fizeti adósságát egy kínai vállalat

A hitelezők rábólintottak az átalakítási tervre.

Torontáli Zoltán
2018. november 9. 15:30 Pénz, Világ

A kínai recesszió elkerülhetetlen, és mi is meg fogjuk szenvedni

Amikor a visszaesés bekövetkezik, sajnos csak akkor fog a világ rádöbbenni, hogy a kínai gazdaság sokkal többet számít, mint azt sokan gondolják.

Jandó Zoltán
2018. november 9. 13:18 Állam, Pénz

Kevés volt a felcsúti focinak 19 milliárd, visszamenőleg kaphattak újabb százmilliókat

Valószínűleg egy jogszabály-módosításnak köszönhetően juthatott újabb közel egymilliárd forinthoz, így összesen már 20 milliárdnyi közpénzből szépülhet az akadémia.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.