Hírlevél feliratkozás
Hobot Péter
2018. február 8. 10:22 Piac

Az ember, aki tegnap az űrbe lőtte fel a használt autóját, úgy látja, elkényelmesedett a cége

Milyen akkumulátorokat tettek Elon Musk űrbe kilőtt használt Teslájába, ami a tegnapi sikeres kilövés után 100 ezer kilométer/órával hasít keresztül a légüres térben, egészen addig, amíg be nem csapódik a Marsba vagy a sugárzás szét nem szedi?

Teljesen mindegy, a lényeg, hogy Száguldás, Világűr és a Tesla. Ha egymás mellett vannak ezek a szavak, akkor Musk a megfelelő médiafelhajtás mellett életben tudja tartani befektetőinek és rajongóinak bizalmát, függetlenül attól, hogy tud-e olcsón és gyorsan elektromos autót gyártani a cége.

Ha fel tudunk lőni egy autót a kisbolygók közé, akkor meg tudjuk oldani a Model 3 gyártását is

– mondta Musk a tegnap megjelent gyorsjelentés utáni beszámolójában, pedig pont ebből úgy tűnik, hogy nem annyira. A számok alapján továbbra is káosz van a gyárban, ahol a Tesla tömegautójának, a Model 3-nak a gyártását kellene felpörgetni: 2017 végéig mindössze 1542-en kapták meg az autójukat. A cég vesztesége 675 millió dollár volt a tavalyi utolsó negyedévben, ami ugyan valamivel kisebb, mint amit az elemzők vártak, de a cég változatlanul arra az irányba tart, hogy hamarosan pénz nélkül marad.

Vicces, mert pont az akkumulátorban kéne jónak lennünk. Egy kicsit elkényelmesedett a cég, elbíztuk magunkat

– magyarázkodott Musk a befektetőinek. A Tesla ugyanis, mint kiderült, épített egy új gyártósort nevadai gyárában, hogy elkészüljenek végre az akkumulátorok, de ez sem működik. Musk az alvállalkozókat tette felelőssé ezért.

A Tesla 2014-ben nyilvánossá tette minden szabadalmát, hogy felgyorsítsa az elektromos autók fejlődését. Ettől bevételeinek növekedését remélte, miközben abban is bízott, hogy megmarad a versenyelőnye is. Mostanra úgy tűnik, mégis elvesztette, mert olcsó autók gyártásában továbbra is a régi autómárkák a jók.  Az USA piacán jól teljesít a Tesla, de Európában a Renult, a BMW és a Nissan már most is megelőzi őket, miközben a következő 1-2 évben várhatóan rengeteg modell kerül piacra. Az ábrán látható modellek közül csak egy van 10 millió forintos ár alatt, a Renault Zoe (alapáron hatmillió forint).

 

A Tesla forradalmi ígérete az volt, hogy relatíve olcsón, 8 és fél millió forintért (35 ezer dollár) dob piacra elektromos autót, a Model 3-t. Az autót több százezer vásárló rendelte meg előre. Csakhogy a tapasztalatlan cég egyszerűen nem tudta megoldani a gyártást. A robotok nem működnek, azért rengeteg munkás kell, ami miat drága a termelés. A gyár beszállítói rendszere pedig hatalmas és sérülékeny arra, hogy egy beszállító nem teljesít, ezért van, amikor az egész folyamat leáll. Kínjában olyan megoldásokkal próbálkozik a Tesla, hogy alvállalkozóival az átadás helyszínén építette bele az autókba a székeket és a kijelzőket. Ez viszont a vevőknek nem tetszik, mivel úgy látják, hogy a Tesla nem képes teljesíteni az elvárt magas minőséget.

 

Ez azért nagy baj, mert ilyen ütemben húsz év alatt sem fogják tudni leszállítani az eddigi megrendelők autóit. 2040-ben viszont már nem lesz izgalmas a Tesla mai technológiája. Musk ezért – még tavaly nyáron – felrajzolt Twitteren egy S-görbét:

Az egyik legnépszerűbb komment a tweet alatt: “Kérlek, adjatok meg a tengelyekre időt és mennyiséget.”

Musk ezek mellett egyre sűrűbben próbál előállni a leglátványosabb technológiai “innováció-szerűségekkel”. Írtunk már a hangsebességű vonat tervről és az öt másodperc alatt százra gyorsuló kamionról, de volt kamu lángszóró is. Érdekes módon a rajongás fenntartása üzletileg is működik. Eddig nagyon kevés cég tudta elérni azt, hogy a megrendelők elővásárlásai ilyen nagy mértékben finanszírozzák a céget: a Teslát közel egymilliárd dollárral hitelezik saját vevői.

Piac elektromos autó elon musk model 3 space-x tesla Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Wiedemann Tamás
2018. november 9. 11:00 Pénz, Piac

Rááll az elektromos autógyártásra a Volkswagen, komplett gyárakat alakít át

Hat és félmillió forint lesz a legolcsóbb elektromos Volkswagen, amely a Polo alapjaira épül és akár 500 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Torontáli Zoltán
2018. november 9. 09:31 Piac, Világ

Magyarországra is beléphet egy népszerű ruházati lánc

Az áruházlánc bejelentette, hogy jövőre megjelenik számos kelet-európai országban.

Fontos

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.