Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 5. 14:46 Piac

Fogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítja

A Tesla már decemberre el szerette volna érni, hogy hetente 5 ezer Model 3-ast gyártson, Elon Musk korábban azt ígérte, hogy az év utolsó hónapjában 20 ezer autó fog legördülni a gyártósorokról. Sőt, eredetileg még arról volt szó, hogy 2017 második felében 100-200 ezer kerüljön az utakra.

Ehhez képest a tavalyi teljes negyedik negyedévben mindössze 2425 autó készült, és ebből 1550 került ki a megrendelőkhöz. A heti ötezres gyártási teljesítmény elérését már korábban 2018 tavaszára tolták ki, most pedig kénytelenek voltak még tovább, június végére halasztani a határidőt, és a cég közelménye még ezt is feltételes módban írja. A március végi cél már csak heti 2500 Model 3 gyártása, de a szkeptikusok ebben is alig bíznak.

Az Amerikában 35 ezer dollárba kerülő Model 3 a Tesla első igazi tömegautója lehet, a heti ötezres darabszám elérése pedig azért fontos, mert csak ekkor kezdi el hozni a pénzt a cégnek. Amíg nem pörögnek fel az eladások, addig csak mennek a dollárok, negyedévenként most már több mint egymilliárd ég el belőle. A Bloomberg által megszólaltatott elemzők szerint egyre valószínűbb, hogy a cégnek idén tőkebevonásra lesz szüksége, csak néhányan bíznak abban, hogy ha az év közepétől tényleg elérik a heti ötezres gyártási teljesítményt, akkor ezt el lehet kerülni.

Az elemzők többsége továbbra is bízik a cégben, egyrészt azért, mert úgy gondolják, hogy ha szükség lesz tőkebevonásra, az nem lesz probléma, másrészt pedig hisznek Elon Musknak, aki azzal érvel, hogy a Model 3 a szigorú műszaki követelmények miatt akadozik. A Tesla nem engedheti meg magának, hogy a hozzá kapcsolt magas minőségből engedjen, egy tömeges visszahívás például sokkal nagyobb kárt okozhatna, mint a gyártási célok állandó halogatása.

Az autógyártó a tavalyi negyedik negyedévben összesen 29 ezer 870 autót adott el, amiből 15 ezer 200 volt Model S, és 13 ezer 120 Model X (a maradék 1550 volt a Model 3). Ezek még mindig borzasztóan kis számok a nagy tömeggyártókhoz képest, ami nem lenne baj, csak nehezen teszi érthetővé, hogy piaci tőkeértékben hogyan körözheti le a Tesla például a Fordot. A Tesla tavaly egész évben is csak 101 ezer autót értékesített, vagyis hajszállal tudta túlteljesíteni a 100 ezres előzetes becslését.

A tömegtermelésre való átállás nagyon nehezen megy, a Model S és X gyártósorait például a negyedik negyedévben (előre jelzett módon) vissza kellett fogni, hogy munkaerőt tudjanak átcsoportosítani a Model 3-hoz, amely így is messze elmaradt az elemzői várakozásoktól.

Nagyon nagyra értékeljük a 3-as modellt megrendelő ügyfeleinket, akik továbbra is ragaszkodnak hozzánk, és türelmesen várják az autóikat

– áll a Tesla negyedéves közleményében.

Piac model 3 negyedéves jelentés tesla tőkebevonás Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 19. 10:13 Piac, Világ

Most már akár le is csukhatják Elon Muskot, a Tesla vezérét

Komolyra fordult Elon Musk Tesla kivásárlási blöffje: nem volt jó ötlet felelőtlenül üzengetni a közösségi médiában.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 12:12 Piac, Világ

Neked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállítás

Nem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

Wiedemann Tamás
2018. szeptember 17. 16:04 Pénz, Piac

Tízezer eurót ad kölcsön a bank, de legfeljebb 9958-at kell visszafizetned

Megőrültek a német bankok: kevesebbet kell visszafizetned, mint amennyi kölcsönt felvettél. Újabb szintet lépett a hitelezési láz.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.