Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. szeptember 15. 09:16 Pénz

Hogyan lett 481 forint a benzin és 482 a dízel a KSH-nál?

Augusztusban fél év után először fordult elő, hogy a statisztikai hivatal havi jelentése szerint nem 480 forint volt a benzin és a gázolaj fogyasztói átlagára. Aki figyelte korábban a KSH kommunikációját, azt nem lepte meg a változás, hiszen a hivatal már korábban is jelezte: a nyolcadik hónaptól figyelembe fogja venni, hogy módosult a kedvezményes árra jogosultak köre. Az eredmény első ránézésére azonban így is furcsa lett, hiszen a hivatalos adat szerint a benzin átlagára 1, a dízelé pedig 2 forinttal emelkedett.

Ez azért érdekes, mert július 30-tól kifejezetten széles kör került ki az ársapka alól. Ettől kezdve csak a magántulajdonú gépjárművek, a taxik, és a mezőgazdasági erőgépek tankolhatnak 480 forintos áron, de a gyakorlat szerint utóbbiak is csak akkor, ha beállnak a kútra, ami sok esetben lehetetlen. Kizárták ugyanakkor a kedvezményre jogosultak közül a céges autókat, márpedig ez rengeteg gépkocsit érintett.

Magyarországon ugyanis több mint negyedmillió cégautó közlekedik az utakon, ezek ráadásul átlagosan kétszer annyit futnak évente, mint egy magántulajdonban lévő kocsi.  Ennek eredményeként – ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk

az összes személygépkocsival megtett kilométer nagyjából hetedét adhatják a cégautók.

Ha ezt teljes egészében figyelembe veszi a KSH, akkor az egy, illetve kétforintos változásnál sokkal nagyobb árnövekedést kellett volna kimutatnia. A hivatal adatai szerint ugyanis a piaci üzemanyagár a 95-ös benzin esetében 681, míg a gázolajnál 736 forint volt. Ha úgy számolunk, hogy az eladott mennyiség 14 százaléka ennyiért kelt el, és csak a maradék 86-ot veszik 480-ért, akkor 508 forintos benzin és 516 forintos dízel átlagár adódik.

A KSH azonban nem így számolt, méghozzá azért nem, mert – mint írták –

a fogyasztóiár-index a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások időben bekövetkező (átlagos) árváltozását méri.

Márpedig a céges autóknál az esetek jelentős részében nem a lakosság fizeti a tankolást. Ezért nem jelentek meg egyébként az árrögzítés korábbi módosításai sem az inflációs adatsorban: sem a külföldi autók, sem a tehergépjárművek kizárása nem érintette a lakosságot.

Most azért történt mégis egy minimális áremelkedés, mert ugyan a cégautókba többnyire a vállalat kontójára tankolnak, ám nem kizárólag. A KSH-nél lapunk kérdésére azt mondták, hogy

a magánhasználatra is biztosított céges autókra fordított kiadások aránya a háztartások üzemanyagokra fordított teljes fogyasztási kiadásához viszonyítva 1 százalék alatti.

Azaz a piaci árat nem 14, hanem csak 1 százalékos súllyal kellett figyelembe venni, így jött ki a minimális 1 és 2 forintos drágulás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljes az üzemanyag-káosz az ársapka eltörlése óta a mezőgazdaságbanGulyás Gergely azt mondta, hogy a mezőgazdaságban fenntartják a 480-as üzemanyagárat, de a gyakorlatban nem ez történik. A kúton van olcsó gázolaj, de ott sem elég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKényelmes és „ingyen van" - túlzottan rászoktunk a céges autókraAz ingyenes utazás illúziójával ülünk a reggeli dugóban, mert a céges autó az jár nekünk. Ebből a fotelből nehéz lesz a környezetvédelem felé kiszállni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz 480 benzin gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Forint Ferenc
2024. december 8. 08:48 Fizetett hirdetés, Pénz

Kőbe vésett minimálbér – ingatag alapokon

Hiába szól 3 évre a megállapodás, a jövő bizonytalan, ez pedig a terveket is módosíthatja.

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.

Hajdu Miklós
2024. december 6. 11:06 Közélet, Pénz

Három évvel ezelőtti szinten fogyaszt a lakosság, az NGM szerint szakmai hiba ezzel foglalkozni

2019-hez kellene hasonlítani az adatokat a minisztérium szerint. A szakmai hibát Európa-szerte elkövetik, mert uniós módszertanról van szó.

Fontos

Bucsky Péter
2024. december 7. 21:43 Podcast

Az osztrák fizetést könnyebb elérni, mint az osztrák boldogságot

Friss kutatási eredmények szerint az ausztriai magyarok boldogabbak a magyarországi átlagnál, de nem érik el az osztrák átlagot.

Stubnya Bence
2024. december 6. 06:50 Adat, Közélet

Még a szavazói se hisznek a gazdasági fellendülésben, és ezt már a kormány támogatottsága is megérzi

A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.

Mészáros R. Tamás
2024. december 5. 04:34 Világ

Ukrajnának és a magyar iparnak is árthat a dél-koreai elnök példátlan hazardírozása

Magyarország harmadik legnagyobb befektetőjének gazdaságpolitikája és külpolitikai orientációja is fordulatot vehet.