Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. szeptember 15. 09:16 Pénz

Hogyan lett 481 forint a benzin és 482 a dízel a KSH-nál?

Augusztusban fél év után először fordult elő, hogy a statisztikai hivatal havi jelentése szerint nem 480 forint volt a benzin és a gázolaj fogyasztói átlagára. Aki figyelte korábban a KSH kommunikációját, azt nem lepte meg a változás, hiszen a hivatal már korábban is jelezte: a nyolcadik hónaptól figyelembe fogja venni, hogy módosult a kedvezményes árra jogosultak köre. Az eredmény első ránézésére azonban így is furcsa lett, hiszen a hivatalos adat szerint a benzin átlagára 1, a dízelé pedig 2 forinttal emelkedett.

Ez azért érdekes, mert július 30-tól kifejezetten széles kör került ki az ársapka alól. Ettől kezdve csak a magántulajdonú gépjárművek, a taxik, és a mezőgazdasági erőgépek tankolhatnak 480 forintos áron, de a gyakorlat szerint utóbbiak is csak akkor, ha beállnak a kútra, ami sok esetben lehetetlen. Kizárták ugyanakkor a kedvezményre jogosultak közül a céges autókat, márpedig ez rengeteg gépkocsit érintett.

Magyarországon ugyanis több mint negyedmillió cégautó közlekedik az utakon, ezek ráadásul átlagosan kétszer annyit futnak évente, mint egy magántulajdonban lévő kocsi.  Ennek eredményeként – ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk

az összes személygépkocsival megtett kilométer nagyjából hetedét adhatják a cégautók.

Ha ezt teljes egészében figyelembe veszi a KSH, akkor az egy, illetve kétforintos változásnál sokkal nagyobb árnövekedést kellett volna kimutatnia. A hivatal adatai szerint ugyanis a piaci üzemanyagár a 95-ös benzin esetében 681, míg a gázolajnál 736 forint volt. Ha úgy számolunk, hogy az eladott mennyiség 14 százaléka ennyiért kelt el, és csak a maradék 86-ot veszik 480-ért, akkor 508 forintos benzin és 516 forintos dízel átlagár adódik.

A KSH azonban nem így számolt, méghozzá azért nem, mert – mint írták –

a fogyasztóiár-index a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások időben bekövetkező (átlagos) árváltozását méri.

Márpedig a céges autóknál az esetek jelentős részében nem a lakosság fizeti a tankolást. Ezért nem jelentek meg egyébként az árrögzítés korábbi módosításai sem az inflációs adatsorban: sem a külföldi autók, sem a tehergépjárművek kizárása nem érintette a lakosságot.

Most azért történt mégis egy minimális áremelkedés, mert ugyan a cégautókba többnyire a vállalat kontójára tankolnak, ám nem kizárólag. A KSH-nél lapunk kérdésére azt mondták, hogy

a magánhasználatra is biztosított céges autókra fordított kiadások aránya a háztartások üzemanyagokra fordított teljes fogyasztási kiadásához viszonyítva 1 százalék alatti.

Azaz a piaci árat nem 14, hanem csak 1 százalékos súllyal kellett figyelembe venni, így jött ki a minimális 1 és 2 forintos drágulás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljes az üzemanyag-káosz az ársapka eltörlése óta a mezőgazdaságbanGulyás Gergely azt mondta, hogy a mezőgazdaságban fenntartják a 480-as üzemanyagárat, de a gyakorlatban nem ez történik. A kúton van olcsó gázolaj, de ott sem elég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKényelmes és „ingyen van" - túlzottan rászoktunk a céges autókraAz ingyenes utazás illúziójával ülünk a reggeli dugóban, mert a céges autó az jár nekünk. Ebből a fotelből nehéz lesz a környezetvédelem felé kiszállni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz 480 benzin gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.