Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. szeptember 15. 09:16 Pénz

Hogyan lett 481 forint a benzin és 482 a dízel a KSH-nál?

Augusztusban fél év után először fordult elő, hogy a statisztikai hivatal havi jelentése szerint nem 480 forint volt a benzin és a gázolaj fogyasztói átlagára. Aki figyelte korábban a KSH kommunikációját, azt nem lepte meg a változás, hiszen a hivatal már korábban is jelezte: a nyolcadik hónaptól figyelembe fogja venni, hogy módosult a kedvezményes árra jogosultak köre. Az eredmény első ránézésére azonban így is furcsa lett, hiszen a hivatalos adat szerint a benzin átlagára 1, a dízelé pedig 2 forinttal emelkedett.

Ez azért érdekes, mert július 30-tól kifejezetten széles kör került ki az ársapka alól. Ettől kezdve csak a magántulajdonú gépjárművek, a taxik, és a mezőgazdasági erőgépek tankolhatnak 480 forintos áron, de a gyakorlat szerint utóbbiak is csak akkor, ha beállnak a kútra, ami sok esetben lehetetlen. Kizárták ugyanakkor a kedvezményre jogosultak közül a céges autókat, márpedig ez rengeteg gépkocsit érintett.

Magyarországon ugyanis több mint negyedmillió cégautó közlekedik az utakon, ezek ráadásul átlagosan kétszer annyit futnak évente, mint egy magántulajdonban lévő kocsi.  Ennek eredményeként – ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk

az összes személygépkocsival megtett kilométer nagyjából hetedét adhatják a cégautók.

Ha ezt teljes egészében figyelembe veszi a KSH, akkor az egy, illetve kétforintos változásnál sokkal nagyobb árnövekedést kellett volna kimutatnia. A hivatal adatai szerint ugyanis a piaci üzemanyagár a 95-ös benzin esetében 681, míg a gázolajnál 736 forint volt. Ha úgy számolunk, hogy az eladott mennyiség 14 százaléka ennyiért kelt el, és csak a maradék 86-ot veszik 480-ért, akkor 508 forintos benzin és 516 forintos dízel átlagár adódik.

A KSH azonban nem így számolt, méghozzá azért nem, mert – mint írták –

a fogyasztóiár-index a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások időben bekövetkező (átlagos) árváltozását méri.

Márpedig a céges autóknál az esetek jelentős részében nem a lakosság fizeti a tankolást. Ezért nem jelentek meg egyébként az árrögzítés korábbi módosításai sem az inflációs adatsorban: sem a külföldi autók, sem a tehergépjárművek kizárása nem érintette a lakosságot.

Most azért történt mégis egy minimális áremelkedés, mert ugyan a cégautókba többnyire a vállalat kontójára tankolnak, ám nem kizárólag. A KSH-nél lapunk kérdésére azt mondták, hogy

a magánhasználatra is biztosított céges autókra fordított kiadások aránya a háztartások üzemanyagokra fordított teljes fogyasztási kiadásához viszonyítva 1 százalék alatti.

Azaz a piaci árat nem 14, hanem csak 1 százalékos súllyal kellett figyelembe venni, így jött ki a minimális 1 és 2 forintos drágulás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljes az üzemanyag-káosz az ársapka eltörlése óta a mezőgazdaságbanGulyás Gergely azt mondta, hogy a mezőgazdaságban fenntartják a 480-as üzemanyagárat, de a gyakorlatban nem ez történik. A kúton van olcsó gázolaj, de ott sem elég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKényelmes és „ingyen van" - túlzottan rászoktunk a céges autókraAz ingyenes utazás illúziójával ülünk a reggeli dugóban, mert a céges autó az jár nekünk. Ebből a fotelből nehéz lesz a környezetvédelem felé kiszállni.

Pénz 480 benzin gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kiss Péter
2022. szeptember 25. 16:44 Közélet, Pénz

Alaposan betárazva indul harcba az MNB az infláció ellen

De vajon elegendő lesz-e a muníció a forint árfolyamának stabiliziálásra, és a pénzromlás megfékezésére?

Avatar
2022. szeptember 24. 15:27 Pénz, Világ

Fontos részleteket takar el a nyilvánosság elől a brit udvartartás, a közvélemény ennek ellenére kitart mellettük

III. Károly népszerűsége sokat javult, mióta király lett, bár vannak, akik szerint túl sokba kerül a királyi intézmény fenntartása.

Bod Péter Ákos
2022. szeptember 23. 18:06 Pénz

Gazdaságunk kilátásai: sima landolás, teljes összeomlás vagy elhúzódó pangás?

A gazdaságpolitika, amely súlyosan megkésett a makrogazdasági kiigazítással, majd az árrögzítés, különadóztatás, szociális tétlenség mixelésével tudott csak reagálni a helyzetre, vajon milyen válságkezelési megoldásokat alkalmaz majd?

Fontos

Bucsky Péter
2022. szeptember 25. 04:34 Adat, Közélet

Rogán 446 milliót, a legszegényebb államtitkár 4 milliót keresett tavaly

A miniszterek és az államtitkárok vagyoni helyzete között óriási a különbség. Orbán Viktornál 27-en is többet keresnek. A szja-kedvezményekkel százmilliót spórolnak a miniszterek, de Rogán Antal nem él a kedvezménnyel.

Fabók Bálint
2022. szeptember 24. 07:51 Tech

G7 Reggel: Goudát beérő trappista és egy spórolós óvónő

A kormány recessziós várakozása, egy szemléletformáló élményről és árdrágítók elleni razzia a mai G7 Reggelben.

Hajdu Miklós
2022. szeptember 24. 06:41 Világ

A balti államok és Lengyelország nem látják szívesen az Oroszországból menekülőket

A már külföldre menekült oroszok szerint azonban még akár a Putyinhoz közel állók számára is engedélyezni kellene a határátlépést bizonyos feltételek mellett.

Ne hagyd ki