Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2022. július 27. 09:28 Pénz, Támogatói tartalom

Mesterséges intelligenciával megmondja a bank, mikor akarunk utasbiztosítást vagy áruhitelt

Természetesnek vesszük, ha az interneten olvasva a kiszemelt nyaralóhelyre kapunk a repülőjegyre vagy a szállásra nekünk szánt hirdetéseket, ha a közösségi médiaoldalakat görgetve az érdeklődésünknek megfelelő reklámokat kapunk. A pénzügyekben azonban még mindig nagyon messze vagyunk ettől: a legnagyobb bankoknál is csak néhány számlacsomag van, ugyanazzal a feltétellel köthet balesetbiztosítást egy gyakori és egy ritkán utazó ügyfél.

Ha bemegyünk a kedvenc kávézónkba, és már tudják, hogy két cukorral és kis tejjel isszuk a kávét, az természetesen jól esik. A pénzügyeket azonban sokkal inkább adottságnak, szükséges elintézendő feladatként éljük meg, mint élménynek. Könnyen meg lehet oldani, hogy az ATM-be a kártyánkat bedugva a korábban leggyakrabban felvett pénzösszeget ajánlja fel az automata, de erre az ügyfeleknek sincs jelentős igénye, és a banknak sem térül meg feltétlenül ez a beruházás.

A pénzügyekben a személyre szabás akkor működik igazán, ha ezáltal az ügyfelek könnyebben, gyorsabban, szinte már észrevétlenül intézhetik ügyeiket. A gyakorlatban ezek olyan figyelmességek lehetnek, hogy szól a biztosító, ha látja, hogy bankot váltottunk, és új csoportos beszedési megbízást kell megadnunk. Ehhez felkészültebb szolgáltatók rögtön meg is küldik a szükséges ügyfél- és szolgáltatóazonosítót, hogy ne a számlalevélen kelljen keresgélni.

Magyarországon is van példa ennél is figyelmesebb szolgáltatóra: a fizetési lehetőségeknél egyszeri vagy rendszeres bankkártyás fizetés mellett átutalást és online ügyfélszolgálatból kezdeményezhető csoportos beszedési megbízást is lehetővé tesznek, hogy az ügyfélnek ne is kelljen a bankját külön keresni a fizetéshez – elintézi helyette ezt a szolgáltató.

A banki személyre szabott szolgáltatások a hitelezést teszik olcsóbbá, gyorsabbá és egyszerűbbé

az ügyfelek és a pénzintézetek számára is. Ma már a bankoknál minden folyamat alapvetően digitális, de az adatok megadása manuális: vagy online kell az ügyfélnek megadnia ezeket, vagy a fiókban a munkatársaknak. Ez időráfordítás az ügyfélnek, munkaköltség a banknak. Pedig sok esetben a szükséges információk már rendelkezésre állnak – csak éppen egy másik rendszerben.

Ha azt is tudja a bank, hogy éppen új autót keres az ügyfél, vagy lakáshirdetéseket böngész, akkor már az ehhez szükséges hitelajánlatokat a saját rendszereiben meglévő részletes adatokra támaszkodva is meg tudja mutatni. Az ügyfelek pedig igencsak értékelik, ha már akkor segítséget kapnak a finanszírozásban, amikor még csak keresik a vágyott lakást.

A bankok nagy előnye a többi versenytárssal, pénzügyi szolgáltatóval szemben, hogy már rengeteg adattal rendelkeznek az ügyfeleikről, és a megfelelő jóváhagyások esetén ezeket fel is tudják használni arra, hogy személyre szabott ajánlatokat tegyenek. Ha a Google és a Facebook olyan sokat tudna a felhasználók pénzügyi adatairól, mint a pénzügyi szolgáltatók, nagyon boldog lenne.

Egyre több pénzintézet ismeri fel az ebben rejlő lehetőségeket: a statisztikai szoftverrendszereiről ismert SAS technológiai vállalat 29 közép-kelet-európai bankot és biztosítót vizsgálva készített felmérést arról, hogy mennyire járnak elöl a cégek az ügyfélelkötelezettség növelését szolgáló intelligens technológiák alkalmazásában.

Az eredmények alapján óriásiak a különbségek: a mesterséges intelligenciát és az ajánlási rendszereket kihasználó pénzügyi intézmények kétszer fejlettebbek, mint a lemaradó társaik. (Ezek láthatók az alábbi skála két végén, a sorrend az ügyfelek bevonásának fejlettségét mutató pontszám alapján készült.)

Ma már nagyon fejlett technológiai megoldások léteznek: az ügyfelek elkötelezettségét élőben lehet mérni. Mégis csupán a felmérésben szereplő pénzügyi vállalatok 36 százaléka mondta azt, hogy valós időben követi is ezt. A vállalatok csupán 29 százaléka alakítja az ügyfelek igényeihez a digitális ügyfélélményét.

És hogy ez miért kevés? A Capo Research amerikai felmérése szerint a megkérdezettek 72 százaléka szerint kiemelten fontos a személyre szabott szolgáltatás.

A gyakorlatban erre a legegyszerűbb megoldás a netbank vagy a mobilbank személyre szabása: a gyakran használt funkciók kiemelése, az aktuális élethelyzetnek megfelelő információk előtérbe helyezése. Ha valaki repülőjegyet vásárolt, miért ne jelenhetnének meg a célországhoz köthető szolgáltatások, mint például egy utasbiztosítás?

A digitális csatornákon sokkal kisebb szerepe van a személyes interakcióknak, ezért egyre inkább a viselkedési tendenciák és a kiváltó okok megértése lesz a piaci versenyben a döntő. A fejlett digitális rendszereket használó cégek könnyen tudnak A/B tesztelni: ilyenkor élő adatok alapján tudják eldönteni, hogy a digitális felületeiken egy-egy ajánlatot hova, milyen tartalommal érdemes elhelyezni. Az ügyfelek igényeinek pontosabb és gyorsabb kiszolgálása pedig segít abban is, hogy digitális csatornákon, az ügyfélszolgálat bevonása nélkül megoldás szülessen.

A személyre szabott ajánlatok akkor működnek jól, ha sok adat érhető el: egy lakáshitel esetében a lakás értéke és a jövedelem fontos, de minél több információ áll a bankok rendelkezésére, annál pontosabban tudják a kockázatokat felmérni. Az SAS statisztikai rendszereinek szoftvereit a tudományban, műszaki tervezésében is széleskörűen használják. A fejlett statisztika pedig abban segít, hogy a mesterségesintelligencia-megoldások sokkal biztosabban és gyorsabban működjenek: élőben, az adatok begépelése közben tudják a kockázatokat újraszámolni.

A pénzintézetek rengeteg adattal rendelkeznek ügyfeleikről, de ezek eltérő rendszerekben, adatbázisokban érhetők el. A mesterséges intelligencia segítségével ezeket könnyebben össze lehet kapcsolni: ha érkezik családi pótlék a számlára, akkor lehet tudni, hogy mennyi gyermek van a családban, ha fizetnek kötelező biztosítást, akkor van autó. Ha már voltak korábban felvett hitelek, akkor számos egyéb vagyoni információ is ismert – így már a név alapján is pontos ajánlatot lehet adni.

Leginkább az új ügyfelek meggyőzését teszik hatékonyabbá az ilyen rendszerek. A McKinsey tanácsadócég tanulmánya szerint a pénzintézetek esetében 

az ügyfélszerzés költségei a felére csökkenek a személyre szabással, 5-15 százalékkal növekednek a bevételek, a marketingköltés hatékonysága 10-30 százalékkal javul.

Az ügyfelek nemcsak a jobb ajánlatokat kedvelik, hanem a sokak számára kihívást jelentő pénzügyekben nyújtott segítséget. A svéd Länsförsäkringar vezető biztosító az ügyfeleinek olyan élő adatokból építkező rendszert kínál, amivel nemcsak átláthatják pénzügyeiket, hanem tanácsokat is kapnak azok rendezéséhez. Ezzel a pénzintézet adatalapon tud hatékonyabban szolgáltatásokat kínálni.

A FICO adatelemző vállalat friss felmérése arra irányítja rá a figyelmet, hogy minél előbb érdemes a digitális pénzügyi megoldásokat személyre szabni: az Egyesült Államokban a fiatal generációk már más szolgáltatásokhoz hasonlóan elvárják, hogy az igényeikre szabott pénzügyi megoldásokat kapjanak. A Z generáció tagjai már nemigen hajlandók más megoldásokat választani.

Aki nem tud már ma is személyre szabott, intuitív pénzügyi megoldásokat kínálni, nem fogja elérni a fiatal generációkat, akik csak a legfejlettebb megoldásokat hajlandók elfogadni.

A pénzintézetek már idén is várhatóan 23 milliárd dollárt költenek a mesterségesintelligencia-rendszereik fejlesztésére, és a következő évtizedben a Fact.MR amerikai piacelemző vállalat évi 22 százalékos növekedést vár.

A cikk megjelenését a SAS Hungary támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Támogatói tartalom adatelemzés mesterséges intelligencia pénzügyi innováció sas Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Váczi István
2024. július 17. 11:14 Pénz

Miért dönt naponta rekordot az arany ára, ha nincs válság?

Kedden és szerdán is történelmi csúcsot döntött az arany ára, ami az utóbbi évek jó szériájának folytatódása, pedig magasak voltak a kamatok, és éppen közeli válság sem fenyeget.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 15:54 Pénz, Világ

Nem erőltetik, ami nem megy, 20 év után adta fel romániai ambícióit az OTP

A nagy terjeszkedés közben távozott a bankcsoport azokról a piacokról, ahol nem sikerült nagyra nőni, és erre esélyt sem látott a vezetőség.

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Fontos

Váczi István
2024. július 19. 14:47 Világ

Sokkal drágábban épülhet új atomerőmű Csehországban, mint Pakson

A dél-koreai KHNP építheti meg Csehország új atomerőművét a jelenleg is működő Dukovany atomerőmű telephelyén; 43 százalékkal lehet drágább, mint Paks 2.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.