Hírlevél feliratkozás
Avatar
2020. november 2. 11:12 Pénz

A Zoom a járvány nagy nyertese, de mi lesz vele, ha vége a pandémiának?

A szerző a HOLD Alapkezelő portfóliókezelője, az Alapblog szerzője.

Mi a közös a Volkswagenben, a Boeingben, a Citibankban és az ExxonMobilban? Például az, hogy ezek az ikonikus vállalatok hiába meghatározóak a saját iparágukban, az online videokonferenciákra szakosodott Zoom a maga 150 milliárd dolláros tőzsdei értékével már mindegyiknél többet ér. Hogy lehet ez, tettük volna fel a kérdést évekkel ezelőtt, mikor még nem volt megszokott, hogy egyes szoftvercégek értéke pillanatok alatt körözte le a hagyományos szektorok piacvezetőit.

Az élet és a koronavírus okozta változások egyelőre a szoftvercégek befektetőit igazolják. Úgy tűnik, a hálózati hatás által kialakult platformjelleg és a felhasználószám növekedése valóban gyors profitnövekedéshez vezetett, így egyes szoftvercégek – ezeken belül is elsősorban a FAANG részvények*A Facebook, az Amazon, az Apple, a Netflix és a Google kezdőbetűiból alkotott mozaikszó, amely a hozzájuk hasonló profilú technológiai cégek csoportját jelzi.– már nem csak értékükben, de jelenlegi profittermelésükben is megelőzték a régi nagyokat. A hálózati hatás védi a szoftvercégeket az új belépők okozta versenytől, míg az online világ szerepének növekedése garantálja a piacon megszerezhető profit növekedését. Ha az előbbi hatás nincs is mindig jelen, mint például a Netflix, vagy tőzsdére nemrég bevezetett Snowflake esetében, a növekedési kilátások adottak, néhány gyengébb negyedéves adat pedig nem rengeti meg a befektetők hitét a hosszabb, 10-20 éves kilátásokat tekintve.

A Zoom részvényt azonban mégis érdemes külön is elővenni, mert nála vélhetően se platform, se növekedés nem lesz, ám ennek ellenére a cég még a technológiai vállalatok között is a legdrágábbak között van. A legutolsó negyedév számait kivetítve, amelyekben már bőven benne van a koronavírus-járvány számára pozitív hatása, a Zoom az éves árbevételének 56-szorosán, profitjának pedig 200-szorosán forog.

Mit tud a Zoom, ami miatt imádják a befektetők?

Amikor 2007-ben a Dropbox alapítóját kérdezték, hogyan fog túlélni a vállalata, ha legalább száz versenytárs tudja ugyanazokat a technikai megoldásokat nyújtani, mint a Dropbox, a CEO a szkeptikus befektetőknek állítólag a következőképpen válaszolt: és használták már valaha az egyiket is a száz közül?
Hasonló a helyzet a Zoommal is. Hiába nem a Zoom lépett elsőként a piacra, hiába a sok versenytárs, amely mind tudja „ugyanazt”: a Skype, a Teams, a Webex, a Google Hangouts, valamiért mégis a Zoom terjedt el leginkább a koronavírus okozta helyzetben. A Zoomot a legegyszerűbb használni: nem kell regisztrálni, elég a linket bemásolni a partner meghívásához, érthető és egyszerű a kezelőfelülete, nem fagy le, és nagyjából még akkor is jól lehet kommunikálni vele, ha az internet adta körülmények éppen nem a legjobbak.

Mivel azonban a hálózati hatás okozta védelem itt nincs jelen, hiszen sem időbeli, sem pénzbeli költséget nem jelent a felhasználóknak Zoom helyett mondjuk Teams-t használni, a versenytársak fejlődése a Zoomnak könnyen okozhat negatív meglepetést a jövőben. De még ha el is fogadjuk, hogy a Zoom versenyhelyzete stabil marad, a piac növekedésének kérdése akkor is kérdéses.
Milyen növekedés kell ahhoz, hogy kijöjjön a jelenlegi 150 milliárd dolláros piaci tőkeérték? A Morgan Stanley elemzőinek véleménye alapján, akik 350 dolláros részvényárat becsülnek 115 milliárdos kapitalizáció mellett (ez körülbelül 35 százalékos esés lenne a jelenlegi árfolyamhoz képest), az alábbi növekedés mellett teszik le a voksukat:

Az ábra alapján, ha a Zoom árbevétele évi 26 százalékot növekszik 15 éven keresztül, kijöhet egy olyan ár, amely 35 százalékkal kevesebb a mostaninál. Nőhet akár ennyit, akár többet a Zoom?

Véleményem szerint ez a lehetetlen kategóriája.

Képzeljük el, hogy járványügyi és gazdasági szempontból is rossz, de a Zoom szempontjából jó tél után megérkezik a vakcina. Eltelik néhány hónap, az élet jórészt visszatér a rendes kerékvágásba, de sokkal többet dolgozunk majd otthonról, mint előtte. Ez a Zoom szempontjából a legjobb forgatókönyv. Ám 2021 őszétől nézve a jövőt, vajon ki lehet a Zoom új felhasználója? Nagyon nehéz elképzelni ilyet, hiszen aki akarta, addigra már előfizetett a szolgáltatásra. Nehéz elképzelni, hogy a mostani extrém helyzetben a vállalatok ne vennék meg azokat a Zoom előfizetéseket, amelyekre szükségük van.

Elképzelhető, hogy aki nem vásárolt tavasszal, az most még bővít, de a növekedés jó részén már valószínűleg túlvagyunk. A videóbeszélgetések piaca ugyan általában is növekedésben levő piac, de a koronavírus okozta helyzet most nagyon sok évnyi növekedést hozhatott előre, a következő fél-egy év utáni években pedig nem lesz érdemi növekedés, akár csökkenést is el lehet képzelni.
Igaz, az ügyfelek lemorzsolódásától talán nem kell annyira tartani, mivel a havi 15 dolláros díj, amit egy cégben sokszor elég néhány embernek megvásárolni, nem jelent érdemi költséget.

Ma körülbelül 15 millió fizető felhasználó mellett 300 millióan használnak Zoomot. A vállalaton belüli, a vállalatok közötti megbeszélések, a konferenciák, a köz- és egyetemi oktatás ezekben a hónapokban online mennek, de valószínűleg most sokkal inkább így mennek, mint 2-5 év múlva fognak. A Zoom befektetők azonban erről egészen mást gondolnak, a részvények ára ezt üzeni nekünk.

Miből jöhet még profitnövekedés? Egy szoftvercég esetében jogosan merül fel, hogy az újabb felhasználók arányosan már jóval kisebb költségnövekedést eredményeznek, a fix költségek magas aránya miatt. A Zoom esetében viszont ez a hatás már nem okoz érdemi változást, a menedzsment néhány hete nyilatkozta, hogy legfeljebb 25 százalékos működési eredményhányadot tudnak elképzelni hosszútávon.

Árat emelni sem lesz egyszerű. A havi 15 dolláros díj nem olcsó a versenytársakhoz képest, a Microsoft például a Teams-t kapcsoltan adja majd alacsony költséggel, vagy akár ingyen az office csomaghoz.

Harmadik lehetőség, hogy a vállalat valamilyen kapcsolt termékkel áll elő, amellyel egyre inkább uralkodóvá válik az online kommunikáció területén általánosságban is. Ilyen lehetőségek felmerülhetnek a Zoom számára a jövőben, de ma nem tűnik úgy, hogy ezekkel még csak minimálisan is indokolni lehetne a vállalat értékét.

Mindezek figyelembevételével érdemes-e shortolni a Zoomot? Ebben már kevésbé bátran foglalok állást. Azt gondolom, hogy középtávon ez egy nagyon jó eséllyel megtérülő fogadás, bár látva az elmúlt hónapok árfolyam mozgását, feltűnő, hogy szinte minden kisebb, a cég számára pozitív hírre óriásit ugrik a részvényár.

Ha csak rövid távon gondolkodunk, a következő egy-két negyedév romló járványügyi helyzetét, és a helyzetre lassabban reagáló vállalatok vásárlásait figyelembe véve jöhetnek még pozitív meglepetések, de a járvány eltűnésével eljön majd az igazság órája. Ki fog derülni, vajon békeidőkben is képes-e úgy növekedni a Zoom, ahogyan azt más technológiai részvényeknél látjuk, és ahogy arra egyébként a befektetők is számítanak. Én nagy negatív meglepetésre számítok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz elemzés Hold Alapkezelő részvény shortolás technológia tőzsde videó konferencia zoom Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Pletser Tamás
2025. július 12. 17:09 Pénz

Van egy katonailag is fontos ásvány, amelynek hamarosan meglesz a nyugati ellátási lánca

A nyersanyagbefektetések iránt érdeklődőknek is érdekes lehet az antimon, amelynél pár éven belül jelentősen csökkenhet Amerika keleti függősége.

Gergely Péter
2025. július 12. 06:00 Pénz

Visszatért a nulla forintos folyószámlák kora

Egyre több bank hozza vissza a nulla forintos számlavezetési díjjal elérhető konstrukciókat, de ezek csak elsődleges számlaként használva elérhetők.

Vámosi Ágoston
2025. július 8. 14:07 Közélet, Pénz

Több száz magyar dolgozó maradhat ki az Otthon Start programból

A nemzetközi szervezetek alkalmazottai fennakadhatnak a kétéves magyar jogviszony szűrőjén, de messze nem ez egyetlen nyitott kérdés.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. július 15. 10:41 Közélet

Ismét egy lakáspiaci határidő bejelentésével akarja pörgetni a gazdaságot a kormány

Az 5 százalékos újlakás-áfa és a Babaváró hitel is határidős lett volna, de eddig mindig meghosszabbították. A lakásépítési piacra ráfér az élénkítés.

Vámosi Ágoston
2025. július 14. 14:41 Közélet, Világ

Recesszióba taszíthatja Magyarországot, ha életbe lép Trump 30 százalékos vámja

Bár a legtöbben a tárgyalási stratégia részének tartják a fenyegetést, a már érvénybe lépett vámok is erősen visszavetették a hazai gazdaságot.

Hajdu Miklós
2025. július 14. 11:00 Közélet

Rég átadták, mégis tovább drágul az M6-os eddig is nagyon költséges utolsó szakasza

Hiába készült már el az autópálya több mint egy éve, és akad forrás az eredeti megállapodás keretein belül, még jó pár milliárdot költhet rá az állam.