Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. január 9. 17:37 Élet, Pénz

Gyilkos harcot folytatnak a biztosítok és a tech startupok a kelet-európai magánegészségügy adataiért

A magánegészségügyi szektor kelet-európai növekedése a techcégek és a biztosítók őrült versenyét eredményezte, ami a Reuters riportja szerint az aranylázhoz hasonlítható. Annyi különbséggel, hogy itt nem az aranyért, hanem a magánkórházak pácienseinek adataiért folyik gyilkos verseny. Az elmúlt években több kelet-európai EU-tagállamban, például Magyarországon, Lengyelországban és Romániában is a magánegészségügyi szolgáltatások iránti kereslet növekedését okozta a nyugat-európai szintet rendre meghaladó gazdasági- és bérnövekedés. Közben az egészségügyi rendszerek alulfinanszírozottak, ami miatt általános az orvoshiány vagy a több hónapos várólisták.

A legnagyobb biztosítók, a PZU, a Generali vagy a Vienna Insurance Group (VIG) egyik legnagyobb projektje az elmúlt időszakban ezért az ebben rejlő üzleti lehetőségek kiaknázása volt. Az itteni magánegészségügyi piac ugyanis még nem olyan telített, mint a nyugat-európai. A cégek ezért techstartupokkal együttműködve, az anonimizált egészségügyi adatok szoftveres feldolgozása segítségével igyekeznek rájönni, hogy mik a felfutóban lévő kelet-európai piac leginkább jövedelmező részei, hogyan érdemes a piaci kockázatot értékelni és árazni.

Maciej Malenda, a PZU-val és az Allianzzal együttműködő Infermedica nevű lengyel egészségügyi startup munkatársa szerint

az egészségügyi adatok felértékelődése a pénzügyi adatok 10-15 évvel ezelőtti boomjához hasonlítható, ami alaposan felforgatta a pénzügyi szektort.

 

 

Malenda szerint ezért egyáltalán nem túlzás az aranylázhoz hasonlítani a mostani helyzetet.

A betegadatok nem csak a kelet-európai régióban értékelődtek fel, globális trendről van szó. A Google nemrég jelentette be például, hogy 2,1 milliárd dollárért felvásárolná a Fitbit nevű fitness alkalmazást. A felvásárlásban a Google számára a legnagyobb érték nem is maga az alkalmazás, hanem a felhasználók adatai – például hogy hány lépést tettek meg edzés közben, mennyi kalóriát égettek el, mekkora volt a pulzusuk, és edzés után hogy aludtak. A Fitbit már eddig is együttműködött biztosítókkal, és elemzők szerint a konkrét értékét is az határozza meg, hogy mennyi és milyen minőségű adattal rendelkezik.

A kelet-európai piac kiaknázatlansága egyszerre áldás és átok a belépő cégeknek, ugyanis a nyugati piacokról képest egyelőre elég kevés adat áll rendelkezésre, ami megnehezíti a trendek beazonosítását és a kockázat árazását.

Emiatt az iparágban úgy látják, hogy éveknek kell eltelnie, mire az adatokra alapozó beruházások megtérülhetnek.

Hevesi Attila, a Generali termékfejlesztési csoportvezetője a lapnak azt mondta, az adatok mennyiség és minősége szempontjából az egészségügyet össze sem lehet hasonlítani más területekkel, például a gépjármű-biztosításokkal. A különbséget érzékeltetve azt mondta, olyan mintha a delfint hasonlítanánk össze a bálnával. Hevesi elmondása szerint a Generali nemrég egy nagyobb magánpiaci szereplővel szerződött le, és annak ellenére, hogy a tudják, hogy az üzlet könnyen veszteséges lehet, vállalták a kockázatot, hogy elkezdhesse az magyarországi adatbázisa kiépítését. A VIG cseh operációjánál szintén megemlítették a lap kérdésére, hogy még nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű adat.

A piac másik nagy kihívását az adatbiztonság jelenti. Az adatkezelést szigorú uniós előírások szabályozzák, és az adatok kiszivárgása vagy nem megfelelő kezelése komoly bírságokat eredményezhet az európai Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) alapján. A kockázatok nagyságára jó példa, hogy októberben hackertámadás érte az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) weblapját, és így hozzáférhettek az OGYÉI teljes adatbázisához. Egy ilyen adatbázis a biztosítók számára felbecsülhetetlen értékkel bírhat, és persze hatalmas versenyelőnyt is jelent annak a piaci szereplőnek, amelyik hozzájut.

A kockázatok ellenére a biztosítók aktívak a kelet-európai piacokon, és aki a piacon akar maradni, nincs igazán más választása, mint belekezdeni az adatgyűjtésbe. A VIG egyik fő projektje idén például az lesz, hogy minél több magyar felhasználóját az online felületének használatára ösztönözze, hogy így nyerjen részletesebb adatokat arról, hogy a páciensek hogyan veszik igénybe a magánegészségügyi szolgáltatásokat.

Élet Pénz adat adatelemzés biztosítás magánegészségügy Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Katona Hajnalka
2022. június 26. 04:34 Élet

Fontos szerepe van a nőknek a klímaváltozás megállításában

Ahol több a női menedzser, azok a cégek inkább tudják csökkenteni a karbonkibocsátásukat.

Torontáli Zoltán
2022. június 25. 15:23 Adat, Élet

A kelet-európaiak úgy tervezik, hogy többet költenek – kivéve a magyarokat

A magyar háztartásoknak már évek óta olyan jól megy, hogy nem terveznek többet költeni magukra, vagy inkább olyan rosszul, hogy nem gondolhatnak erre? Vagy csak szimplán pesszimisták?

Hobot Péter
2022. június 25. 04:33 Élet, Podcast

Kerti partis lagzik, Harry Potter tematikájú lakodalmak – egyáltalán nem úgy házasodunk már, mint húsz éve

A G7 eheti podcastja a magyar esküvői kultúra átalakulásáról szól, és arról hogy ezek hogyan érintik az esküvői szolgáltatókat

Fontos

Jandó Zoltán
2022. június 26. 16:13 Pénz

Sokkal kevésbé hatékony, cserébe sokkal drágább a magyar rezsicsökkentés, mint a külföldi megoldások

A magyar rezsicsökkentés teljesen egyedi, hiszen ennyire differenciálatlan támogatás sehol máshol nincs. Ez viszont egyáltalán nem biztos, hogy jó.

Kalotay Kálmán
2022. június 24. 16:18 Vállalat, Világ

Túlélik-e a háborút a magyar cégek Oroszországban?

A kölcsönös közvetlen beruházások aránya alacsony, a gazdasági szankciók azonban egyes cégeknek igencsak fájhatnak.

Torontáli Zoltán
2022. június 24. 12:47 Világ

Lenne egy jó módszer arra, hogy azonnal lássuk, mekkora az infláció

Egy német tanulmány megerősíti, hogy hasznos lenne rögtön a boltok kasszáinál mérni az árakat és az egyes termékek eladási volumenét is.