Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. október 1. 13:05 Pénz

Jól jár a bolygó is, ha a vállalatok jobban utánanéznek a beszerzéseiknek

Akár egész iparágak jövőjére is hatással lehet, hogy a nagyvállalatok sok százmillió dollárokat elköltő beszerzői milyen információk alapján hozzák meg a döntésüket, legyen szó félkész termékekről, kávéról vagy éppen textilipari alapanyagokról. Már nem csak az olcsóság számít. Egyre fontosabb a brandjük értékére kínosan ügyelő vállalatok számára a hosszú ellátási láncaik monitorozása, a beszállítók ellenőrzése.

Elég az Apple vagy a H&M elleni népharagra gondolni, amikor kiderült, hogy életveszélyes körülmények között dolgoztatnak beszállítóik Kínában vagy Afrikában, nem egyszer gyermekeket „gyakornokokként” alkalmazva, éhbérért. A fenntarthatóság és az etikus magatartás nagy hatással vannak az egyre tudatosabban választó fogyasztók döntéseire.

A pozitív társadalmi hatás és a környezeti lábnyom csökkentése a jövő gazdaságát alakító fiatal vállalkozóknak is fontosak. A londoni székhelyű HSBC Private Banking 3700 fős mintán, 11 országban elvégzett felmérése szerint a 35 év alatti vállalkozók csaknem negyedének fő motivációja, hogy hatással legyenek a társadalmi jólétre. 55 év feletti társaiknál ez az arány 11 százalékra esik vissza. Egy cég jövőbeli értékét – főleg, ha jegyzik a tőzsdén is – jelentősen növelheti, ha tevékenységével hozzájárul a társadalmi igazságossághoz és a környezeti-gazdasági fenntarthatósághoz. Ennek végső soron szintén van hatása a nyereségre.

Egy szervezet pénzügyi eszközeinek 40-60 százaléka köt ki a beszállítóinál, így nagy ráhatása van arra, hogy ezek a cégek mennyire etikusan végzik a tevékenységüket. A beszerzés tehát nemcsak a költségek minél hatékonyabb csökkentésével tud hozzájárulni egy vállalat eredményességéhez, hanem sok más módon is. Ehhez nagy segítség, hogy központi helyzetben van a vállalati struktúrán belül. De a beszerzők egyben a „cég arcai” is kifelé, mivel intenzív kapcsolatban vannak a beszállító partnerekkel, az elsők között értesülnek az újdonságokról. Rengeteg értékes, potenciálisan profittermelő információn ülnek tehát, amelyet egy hagyományos – papír, Word és Excel-alapú – ügymenetben csak nagy nehézségek árán lehet átlátni, rendszerezni és kinyerni.

Már jó pár éve annak, hogy a digitalizáció, a felhőalapú szolgáltatások betörtek erre a területre is. A technológia tehát rendelkezésre áll ahhoz, hogy a beszerzés sokszor repetitív, unalmas, ugyanakkor nagy odafigyelést igénylő lépéseit – például a HR-es folyamatokhoz hasonlóan – rendkívül hatékonyan, 90 százalék feletti arányban lehessen automatizálni. Az egységes rendszer alkalmazásával strukturált, átlátható formában jeleníthetők meg ezek az adatok, diverzifikálhatják a szállítókat, azonosíthatók egyes költési kategóriák, ahol esetleg elfolyik a pénz. Így a beszerzési részleg akár vállalati stratégiai döntésekbe is beleszólhat.

A magyar cégeknél látszik, hogy a modern gondolkodású beszerzési szakemberek nemzetközi trendeket szeretnék követni, sok helyen egyértelmű, hogy modernizálni kell ezt az egyelőre még mindig eléggé adminisztratív, „szükséges rossz” jellegű tevékenységet – mondta Bárány Zsolt, az SAP – a beszerzési megoldásokkal foglalkozó – SAP Ariba üzletágának vezetője. A német gyökerű üzleti szoftverszolgáltató cég szakembere szerint elsősorban a nagy- és középvállalatok igényeire és méreteire szabták a felhőalapú beszerzési megoldásokat vevői oldalról, itt egy-két éves távlatban térülhet meg egy ilyen beruházás.

Beszállítóként azonban kisebb cégek is csatlakozhatnak az Ariba ökoszisztémához, amely mára a világ legnagyobb digitális üzleti kollaborációs hálózatává nőtte ki magát. Ennek nem kell ragozni az előnyeit az információhoz való gyors hozzáférésen és a kapcsolati tőke jó hasznosításán alapuló üzleti világban. Az Ariba lokalizációjának is köszönhetően magyarországi címmel eddig mintegy 6600-an regisztráltak rá, amivel elég jól állunk a régióban, míg világszerte több mint négymillió vállalat található már a rendszerben. A csatlakozáshoz elég egy egyszerű webes regisztráció, majd egy profil létrehozása, így a beszállítók a népszerű közösségi oldalakhoz hasonlóan tudnak kapcsolatokat kialakítani, üzletet szerezni.

Magát a felhőalapú beszerzési rendszert egy hatalmas online piactérnek kell elképzelni az üzletágvezető szerint, ahol a vevők bekérik az ajánlatokat nyílt vagy meghívásos tendereken, amelyre a beszállítók jelentkezhetnek. Egyszerűsödik a munkavállalók élete is, ha felhőbe kerül a beszerzés, mivel az igénylési rendszer nem különbözik sokban egy szimpla webshoptól. Sok cégnél lehet frusztrációs forrás, ha a beszerzéshez kell fordulni, mert akár egy pendrive igénylése is lehet túlbonyolított és sokat kell várni az eszközre. Ezt az SAP-nál elektronikus engedélykéréssel, igénylési folyamat nyomon követésével és összeghatárok beállításával kezelik. Csakúgy, mint a szupermarketek online felületén, egy céges belső webshop áll rendelkezésre a felhasználóknak, ahol kereshetők a termékek, hozzá lehet adni őket a kosárhoz, a rendszer pedig tudja, hogy kinek kell jóváhagyni a beszerzést.

A Magyar Posta beszerzési eljárásainak többsége – 2019 márciusától – az SAP rendszerén keresztül elektronikusan történik, és hamarosan az SAP rendszerét használja majd a beszerzéshez a Wizz Air is. A low cost légitársaság üzletpolitikája elég költségközpontú az üzleti modellből adódóan, ugyanakkor prekoncepció, hogy ez a minőség rovására menne Besztró Szabolcs beszerzési vezető szerint. “Igenis lehet olcsón venni jót, minden árazás és tárgyalás kérdése, és persze a cégméreté.” A beszállítókat mindig egy nagyon kompetitív folyamaton vezetik végig, ahol egyformán súlyozzák a minőséget és az árat.

A tenderek során a legkülönfélébb dolgokat szerzik be – a repülőgép-karbantartástól kezdve a jogi szolgáltatásokig, de bérelnek épületeket, szimulátorokat, sőt, munkaerőt is, a kollégáknak pedig számos városban szerződnek szállodaszobákat. Eddig a légitársaságnál is e-mailes alapon folytak a beszerzések – így küldték a meghívókat a tenderekre, és pdf, Word, Excel dokumentumokban zajlott a kommunikáció a résztvevőkkel. „Ez nem igazán segítette a transzparenciát, visszakereshetőséget és a gördülékenységet” – jegyezte meg az üzletágvezető.

Az SAP-tól tavasszal beszerzett szerződés-menedzsment, a tender-menedzsment és beszállító-menedzsment modulok tervezési és testreszabási folyamatán már nagyrészt túl vannak, jelenleg tesztelik és várhatóan év végére-jövő év elejére használják majd élesben. Egy kis háttérinfó, hogy várhatóan a Wizz Air egyenruhák új tenderét már az SAP rendszerében menedzselik le. A felhőalapú beszerzési megoldásoktól a hatékonyság növelésén túl természetesen költségmegtakarítást is várnak. Mivel eddig is elég szigorúan figyelték a kiadásokat, a forintok megfogásának egyik új módja lehet, hogy a tenderek végén „egymásnak eresztik” a legjobb ajánlatokat adó beszállítókat. Reményeik szerint így akár további 3-5 százalékot is meg tudnak takarítani a végső árból.

És hol jelenik meg a felhőben a fenntarthatóság, az etikus működés? Nem szimplán egy magatartási kódex aláírásában. A rendszer ebből a szempontból is értékeli a beszállítókat, és több szintre visszamenőleg is képes ellenőrizni a láncban részt vevő cégek üzleti magatartását – mondta el az SAP üzletágvezetője. Dolgoznak még külső forrásból, hivatalos és nonprofit adatbázisokból is, így elég alapos beszállítói profilt tudnak összeállítani. Hozzászólnak a műanyagmentességhez is: az Ariba Hálózaton belüli, Plastic Clouddal – az új piactér fejlesztésének második fázisát most szeptemberben mutatták be a London Design Festivalon – céljuk, hogy sokkal hatékonyabban kössék össze az újrahasznosított csomagolóanyagokat gyártó cégeket a potenciális vevőikkel az egyszer használatos műanyagszemét mennyiségének csökkentésére. A látványos eredményekre jó esély van, hiszen évi 10 milliárd dollár értékben vásárolnak csomagolóanyagokat az Aribán keresztül világszerte.

Az Ariba Hálózat számokban:

  • több mint 4,2 millió összekapcsolt cég világszerte
  • több mint 2,9 ezermilliárd dollárnyi tranzakció évente (az éves magyar GDP több mint 40-szerese)
  • 190 ország
  • 72 valuta
  • több mint 195 millió termék a katalógusban
  • 34 millió potenciális vevő (sales lead)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Debreczeni Anna
2024. április 2. 14:11 Pénz

Egyre több pénzt keresnek a külföldön dolgozó magyarok

Tíz év alatt több mint két és félszeresére, 197-ről 522 millió euróra nőtt a magyarok által külföldön megkeresett munkajövedelem.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.