Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. szeptember 10. 08:32 Pénz

Visszavágnának a bankok a fintech cégeknek

Pár hónap töretlen magyarországi diadalmenet után érkeznek negatív tapasztalatok is a szinte verhetetlen árú és színvonalú számlavezetési és egyéb szolgáltatásokat nyújtó fintech szupersztár cégről, a brit Revolutról: szó nélkül zároltak ügyfélszámlákat és további adatokat kértek az ügyfélazonosításhoz, pedig a számlanyitáshoz is szükség volt személyire. Az ügyfélszolgálatuk pedig elérhetetlen vagy lassan reagál, ráadásul nem is érhető el magyar nyelven. Pedig a tavaly év végi adatok szerint már akkor volt 50 ezer itthoni felhasználójuk, ami azóta a duplájára nőhetett.

A gyors, de gyakran hibázó fintech cégekben sokszor sérül az ügyfelek bizalma, ezért kezd beérni a nagybankok körültekintőbb stratégiája. Bár több százezren töltötték le itthon a két legnépszerűbb mobilbank alkalmazást, az OTP-ét (több mint 500 ezren) és a K&H-ét (több mint 100 ezren), a magyar bankok nem tartoznak a globális élmezőnybe. A Deloitte 38 országból, 238 bankot vizsgáló kutatása szerint az öt legnagyobb magyar bank digitalizációs szintjének átlaga a tanácsadó cég által képzett négy kategória közül a – legnépesebb – harmadikban helyezkedik el, amelyet „alkalmazóknak” neveztek el. Az élen olyan országokat találni, amelyekről nem gondolná senki, hogy élen járnak a banki folyamatok digitalizációjában. A legfejlettebbeket, a „bajnokokat” tömörítő csoportban ott van például Lengyelország, Oroszország, Törökország és Svájc, míg a magyarokkal egy csoportban található Észtország és Németország mellett Románia is.

Azért ilyen nagyok a különbségek, mert a kutatás szerint ugyan sokat számít az internet hozzáférés elterjedtsége, de a bankok digitális érettségét jobban befolyásolja a külső nyomás. Ilyenek a szabályzói követelmények, az ügyfelek növekvő elvárásai és a fintech cégek nyomulása.

A*mérlegfőösszegben és ügyfélszámban is második legnagyobb magyarországi banknál, a K&H-nál például egy év alatt 20 százalékkal, 430 ezerre nőtt a digitálisan aktív ügyfelek száma, ami azt jelenti, hogy ennyien vették igénybe például laptopról az e-bankot vagy a telefonról a mobilbankot – tudtuk meg a bank első féléves eredményeit bemutató sajtótájékoztatóján. Ezekről a csatornákról egyébként több mint 600 millió forint személyi kölcsönt folyósítottak már nagyjából egy hónap alatt. A belga tulajdonú banknál arra számítanak, hogy az év végére az elektronikus csatornán történő személyi kölcsön igénylések a folyósítások legalább 15 százalékát teszik majd ki. Ezzel sikerült jól meglovagolniuk az évek óta tartó boomot a személyi kölcsönök piacán. A jegybank legfrissebb adatai szerint a lakásvásárlások által fűtött jelzálogénál is jobban, éves alapon 36 százalékkal nőtt a relatíve kedvező feltételekkel felvehető személyi kölcsönök piaca a második negyedévben. Az átlagos felvett hitelösszeg is 1,5-ről 1,8 millió forintra emelkedett.

Szeretnénk, ha nem csak a személyi kölcsönöket, hanem akár a nemrég indult babaváró hitelt is mobilról tudnák felvenni az ügyfelek – mondta David Moucheron, a K&H Csoport vezérigazgatója kérdésünkre. Egyetlen probléma szerinte ezzel az, hogy olyan dokumentumokat is be kell mutatni, amelyek esetleg csak papíron léteznek. Ugyanakkor nem kizárt a nappali fotelből történő igénylés sem a jövőben, mert nyitottságot és segítséget tapasztalnak a kormányzat és az jegybank részéről is a folyamatok digitalizálásában. Bár azt a jegybank is elismeri kiadványában, hogy a banki IT-kapacitásokat idén részben leköti a szabályozásnak való megfelelés és az államilag támogatott hiteltermékek fejlesztése, ilyen az azonnali fizetési rendszer, amelyre nem is sikerült felkészülniük a bankoknak és július helyett végül csak jövő év márciusában indul.

Pénz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Váczi István
2020. szeptember 2. 10:28 Pénz

Húsz éve nem volt olyan tőzsdemámor, mint most

Az amerikai tőzsdei befektetők utoljára 20 éve, a dotkomlufi kipukkanása előtti időszak óta nem voltak olyan optimisták, mint most.

Pap Iván Avatar
2020. szeptember 1. 15:15 Pénz, Támogatói tartalom

Van alapja a mostani tech-fellendüléstől való félelemnek?

A szektor felívelését elnézve adódik a kérdés, hogy egy újabb eszközárbuborékot látunk képződni, mint a dotkomlufi esetében, vagy jelenleg a piac helyesen áraz.

Avatar
2020. augusztus 17. 12:05 Pénz

Valami változott: erősebb lett az euró, de ezzel jól járhatnak az európai cégek

Eddig az is baj volt, ha gyengült az euró, és az is, ha erősödött, a járvány azonban ezt is megváltoztatta.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. szeptember 19. 07:41 Adat

Lehet, hogy a covid a történelem szemétdombjára küldi az influenzát

Híre-hamva sincs az influenzának azokban az országokban, ahol ilyenkor dúlni szokott. Átmeneti győzelem ez, vagy sikerül végleg megszabadulnunk tőle?

Avatar
2020. szeptember 18. 14:37 Élet

Miért változott meg ennyire az emberek hozzáállása a vírushoz?

A félelem után a többségnél idővel a megnyugvás érzése kerekedik felül, akkor is, ha ez nem indokolt.

Bucsky Péter
2020. szeptember 18. 07:08 Közélet

Százból hét forintot kap meg, de azért Budapest fizesse a válságkezelést

Nagyvonalú fővárosi segítséget javasol a Fidesz budapesti cégek számára, miközben az itteni vállalkozások adóinak döntő része a központi költségvetésbe kerül.