Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. február 5. 15:27 Adat, Pénz

Hiába minden, sikerült meghekkelni az amerikaiak kedvenc sporteseményét

Tizenkét éve nem nézték olyan kevesen a Super Bowlt az Egyesült Államokban, mint idén, és bár ebben több tényező is szerepet játszhat, a hanyatlás egyik legfontosabb oka minden bizonnyal a most is taroló New England Patriots. Az észak-amerikai profi amerikafutball-bajnokság (NFL) döntőjét a televíziók előtt mindössze 98,2 millióan követték. Tíz év után először fordult elő, hogy a világ legnézettebb egynapos sporteseménye nem tudott 100 millió nézőt leültetni a tévék elé, az eddig csúcsévnek számító 2015-östől pedig közel hatodával maradt el a nézettség.

Az amerikaifutball-meccsek nézettsége hosszú ideje téma ligában, miután 2015-ben hirtelen hanyatlani kezdett az érdeklődés az NFL iránt. A liga két év alatt nézői 17 százalékát vesztette el, amire sokan sokféle magyarázatot adtak a himnusz alatti térdeléstől kezdve a sportág erőszakossága miatti maradandó sérülésekig. Az idén azonban ismét fordult a kocka, és úgy tűnt, hogy megoldódnak a liga problémái.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDollár-százmilliókat térdelhetnek ki az NFL-ből a tiltakozó játékosokAz amerikai futballcsapatok tulajdonosai joggal rettegnek: bármit csinálnak, rengeteg pénzt fognak veszteni.

 

A Super Bowl azonban teljesen külön műfaj, abszolút önálló életet él, hiszen a döntőt azok is figyelemmel kísérik, akik egyébként nem követik év közben az eseményeket. Az Egyesült Államokban évek óta messze ez a legnézettebb műsor az egész évben, sőt az amerikai televíziózás történetében is ezek a közvetítések vezetnek. A mindenkori top 10-ben jelenleg kilenc NFL nagydöntő van, a 21 legnézettebb műsorból pedig 18 volt Super Bowl. Az idei meccs azonban utóbbi listán csak a 12. helyre futott be.

 

A komoly visszaesésben biztosan szerepet játszik, hogy az idei SB kifejezetten gyenge mérkőzés volt. A – különösen az idei alapszakaszban – látványos támadójátékhoz szokott nézőknek biztosan csalódást okozott, hogy ez lett a Super Bowlok történetének legkevesebb pontot hozó meccse, és még csak nem is azért, mert a védelmek annyira jól teljesítettek, hanem mert egyik támadósor sem játszott igazán jól.

Valószínűleg azonban a meccs minőségénél is nagyobb visszatartó erő, hogy idén is az a csapat nyerte az NFL-t, amelyik az elmúlt öt évben négy SB-t játszott, és amelyik 2002 óta hat bajnoki címert nyert.

Bár az európai focihoz szokott sportrajongók számára ez elsőre nem annyira furcsa jelenség, az NFL-ben azonban abszolút egyedi. A Super Bowlok 53 éves történetében a 32 csapatból húsz nyert bajnoki címet, és mindössze négy olyan együttes van, amely egyetlen egyszer sem játszott nagydöntőt. Összehasonlításképpen, ugyanebben az időszakban a labdarúgó Bajnokok Ligájában szintén 20 különböző győztes volt, csak éppen egy nagyságrenddel több indulóból. Az olasz és a német bajnokságban pedig mindössze tíz, utóbbiban ráadásul a bajnokságok 60 százalékát mindössze két csapat nyerte.

A különbség magyarázata, hogy az NFL-t – mint az amerikai sportokat úgy általában – direkt az üzletre optimalizálták, és épp ezért úgy alkották meg a szabályokat, hogy elvileg egyetlen együttes se dominálhasson túl sokáig. A csapatoknak több helyről származhat bevétele, így a szponzoroktól, a tévétársaságoktól, logós termékek eladásától, de minden bevétel alapja a néző. Méghozzá a sok néző. Minél többen követik az eseményeket, annál több jegyet és mezt lehet eladni, annál többet fizetnek a szponzorok és a tévécsatornák.

NFL-csapatok és a lefedett médiapiacok

A nézők szempontjából egy sportesemény legnagyobb értéke pedig a mérkőzések kimenetelének bizonytalansága. Rengeteg példa van a sporttörténelemben arra, milyen negatív hatása van egy versenyző dominanciájának. Elég csak Michael Schumacher kétezres évek elejére jellemző egyeduralmára gondolni, ami egy idő után nagyon komolyan visszavetette a Forma-1 iránti érdeklődést.  

Az NFL-ben ezzel teljesen tisztában vannak, ezért rengeteg olyan intézkedést hoztak, ami biztosítja a nézők magas számát, illetve azt, hogy ne dominálhasson egyetlen együttes. A csapatok székhelyét*a franchise-okat alapból úgy osztották szét, hogy lefedjék a médiapiacokat, és az amerikaiak nagy részéhez legyen közel egy olyan csapat, akinek drukkolhat, és aki miatt így követni fogja a fejleményeket.

Ez azonban csak a piac megteremtését eredményezte, a rajongók megőrzését a bizonytalan kimenet biztosítása garantálja. A két legfontosabb intézkedés, ami a kiegyensúlyozottságot célozza, a draft és a fizetési sapka. Előbbi az új, egyetemről érkező fiatal tehetségek kiválasztási rendszere. Lényegében olyan, mint amikor az iskolában úgy állítják össze a csapatokat, hogy a gyerekek egyesével választanak maguk közül több körön keresztül. Annyi a különbség, hogy itt 32 csapat van, és mindig az választhat először, aki az előző szezonban a leggyengébb teljesítmény nyújtotta, míg utoljára az, aki megnyerte a legutóbbi Super Bowlt*a tényleges sorrend általában nem ez, mert a csapatok cserélgethetnek egymás között.. Ez biztosítja, hogy a gyengébb csapatok elvileg jobb újoncokat igazolhassanak, és így erősíthessék a keretüket.

A másik fontos elem a fizetési sapka, aminek lényege, hogy a csapatok csak egy meghatározott összeget költhetnek játékosokra. Így nem fordulhat elő az, ami az európai fociban, hogy egy Real Madrid vagy egy Barcelona euró százmilliókat fizet a focistáinak, míg a kevésbé gazdag spanyol klubok egy, a kelet-európai együttesek pedig két nagyságrenddel kevesebbet. Emiatt nem kerülhet minden jó futballista egy csapatba, azaz erősen korlátozva van a különbség a játékosállományok minősége között.

A New England eredményeit épp az teszi felfoghatatlanná, hogy ilyen feltételek között sikerült elérniük ezeket.

Persze ehhez kellett az, hogy bizonyos keretek között meghekkeljék a rendszert.

A draftot az edző, Bill Belichick és szakmai csapata zsenialitásával, akik úgy is hihetetlen érzékkel választottak utánpótlást, hogy az esetek nagy részében az utolsók között tették ezt. A fizetési sapkát pedig a legnagyobb sztár, Tom Brady visszafogott igényeivel.

Brady teljesen egyértelműen az NFL történetének legeredményesebb irányítója, nem nagyon van olyan statisztika, amiben nem ő állna az élen. Ez alapján joggal lenne várható, hogy ő keresse a legtöbbet az NFL-ben, ez azonban nagyon nincs így. Az SBNation tavaly 43 olyan játékost szedett össze, akik több pénzt vihetnek haza, mint az immár hatszoros bajnok Brady. Két éve csak az irányítók közül 14-en kerestek jobban nála, az idén pedig ennél is jóval többen, 21-en (a 31-ből).

A magyarázat az, hogy Brady pont a fizetési sapka miatt önként lemondott jövedelme egy részéről,

azért, hogy nagyobb kerete maradjon a csapatnak, és így tehetséges játékosokkal vehessék őt körbe.

Ezzel az NFL nem nagyon tud mit kezdeni. Ők ugyanis abból a racionális magatartásból indultak ki, hogy mindenki minél több pénzt akar, és nem számoltak azzal, hogy valakinél ezt felülírhatja a sportszakmai siker. Ami egyébként hosszabb távon anyagilag is simán kifizetődő lehet, hiszen Brady egész biztosan visszavonulása után is vagyonokat fog keresni. Sokkal többet, mint a pályán kevésbé sikeres, de egyelőre jobban fizetett versenytársai.

 

A kiegyenlítettséget biztosító intézkedések kiiktatása viszont olyan szintű dominanciához vezetett, ami most már a Super Bowl nézettségére is kihat. Persze a New England-rajongók körében – és a bostoni régióban, ahol a Patriots népszerű – ez nyilván nem érződik, messze itt volt a legmagasabb a nézettség az egész USA-ban. Az összes többi médiapiacon viszont igen. A legszélsőségesebb eset New Orleans volt, ahol tavaly még 53 százalékos nézettséget hozott az SB, az idén azonban kevesebb, mint feleekkorát. Ez a mindenkori mélyponttól is messze elmarad, hiszen a döntőt még akkor is a helyiek 48 százaléka követte, amikor a nagy konkurens Atlanta Falcons játszott.

 

Persze a New Orleans-iakban volt némi sértettség, csapatuk, a Saints ugyanis csak egy hatalmas bírói hiba miatt nem jutott be a Super Bowlba, ezért sokan bojkottálták az eseményt. A város azonban csak az Egyesült Államok ötvenedik legnagyobb médiapiaca, így az itteni hanyatlás nem indokolt akkora visszaesést, mint amekkorát az egész országban mértek. Ehhez az is kellett, hogy a többi semleges régióban se pörögjenek rá különösebben a meccsre.

Az NFL szempontjából egyetlen bizakodásra okot adó fejlemény, hogy a meccs online nézettsége több mint 30 százalékkal nőtt. Ez azonban a tévés érdeklődés visszaesését messze nem tudta kompenzálni, hiszen az interneten keresztül így is csak 2,6 millian követték az eseményeket.

Az biztos, hogy a ligának a helyzettel valamit kezdenie kellene, ha nem akarja bevételei egy részét elbukni. A gond csak az, hogy túl sok mindent nem tud tenni. A New England ugyanis semmi olyat nem tett, amit nem lett volna szabad, egyszerűen elérték, hogy az évtizedekig hatékony ösztönzők ne működjenek annyira jól.

Adat Pénz amerikai futball New England Patriots NFL Super Bowl Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Fabók Bálint
2019. november 19. 12:10 Adat, Élet

Magyarországon 330 ezren élnek WC nélkül, Romániában ötmillióan

Ha valaki nem értesült volna róla, ma van a WC világnapja, ami elsőre talán megmosolyogtató lehet egy számítógép mögül a nyugati világból. Az esemény azonban egy kifejezetten súlyos problémára igyekszik felhívni a világ figyelmét. Az öblítővizes (vagy angol) WC hiánya ugyanis rendkívüli egészségügyi kockázat, az ENSZ becslése szerint sok százezren halnak meg évente a higiénikus WC-k hiánya miatt.

Jandó Zoltán
2019. november 18. 15:13 Adat

A pályakezdő férfiaknak nem sok jobb hely van Európában, mint Budapest

Miközben Olasz- és Görögország egyes régióiban a pályakezdők kétharmada munkanélküli, nálunk közel 90 százalékuk talál állást, ami uniós viszonylatban sem rossz.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 20. 16:23 Vállalat

Az állami média állami hirdetésein is Mészáros Lőrinc és köre keres

Az állami média reklámbevételének 12 százalékát tarthatja meg az a Mészáros Lőrinchez köthető cég, amely megnyerte az MTVA közbeszerzését.

Jandó Zoltán
2019. november 19. 17:30 Világ

Magyarország nem nyert a nagyhatalmak háborúján, bezzeg a csehek és a szlovákok

Bár az Egyesült Államok külkereskedelme elég látványosan átalakult a Kínával folytatott kereskedelmi háború miatt, Magyarország ebből nem tudott profitálni.

Bucsky Péter
2019. november 19. 06:59 Közélet

Hatmilliárdos gödörből kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét

Még a tesztkapukat is leszerelik a bedőlt e-jegyrendszer után, 8,6 milliárdért cserébe két szervere és pár kétséges hasznú szoftvere marad a BKK-nak.