Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2018. december 9. 17:28 Élet, Pénz

Kétszer megtankolhatod a kocsit, ha száraz volt a novembered

A magyarok nem nagyon tudnak nemet mondani az alkoholra – jegyezte meg egy felszolgáló, amikor a száraz november forgalomra gyakorolt hatásáról faggattuk. Ezt a megállapítást a régióra is kiterjeszthetjük, Bohumil Hrabal szerint Kelet-Európában nem érdemes kijózanodni. Az alkoholfogyasztás a kultúra szerves része, a társas összejövetelek szinte elhagyhatatlan kísérője. Ezért is volt nehéz dolga annak a kicsi, de elszánt csoportnak, amely szembement a megszokással – a sajátjával és a társadaloméval is –, és belevágott az egy hónapos önmegtartóztatásba. Most az italozás konkrét, pénztárcánkat érintő költségére koncentrálunk – ami szintén fontos motiváló erő lehet az akaratpróba során.

Megkérdeztünk pár budapesti kocsmát, hogy érzik-e a száraz november hatását a forgalmon. A válaszokból az derült ki, hogy 

bár mindenhol hallottak róla, itthon még gyerekcipőben jár az alkoholfogyasztásról való időleges lemondás.

A felkeresett 12 helyből hatnál mosolyogva mondták, hogy semmilyen hatása nem volt náluk a kampánynak, nem fogyott kevesebb alkohol, sem több a helyettesítő termékekből, mint a mentes sör vagy az almafröccs. Mindössze egy sörözőben számoltak be jelentősebb, 20-30 százalékos forgalomcsökkenésről a száraz novemberhez köthetően, ott mondták is a vendégek, hogy ezért nem isznak. Három helyen nyilatkoztak úgy, hogy minimálisan érezték meg, például kevesebb tömény szeszesital fogyott – a bor és a sör azonban „hozta a szintet”. Egy borbár is a listán volt, ahol szintén nem érzékeltek forgalomcsökkenést, viszont hozzátették, hogy ez a pár téli hónap a csúcsszezon náluk, főleg a céges rendezvények miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtszoktak a vodkáról a sörre az oroszok, a magyarok mindent isznakVilágszerte átalakul az alkoholfogyasztás. A fejlett országokban egyre kevesebbet, a feltörekvőkben egyre többet isznak.

A spórolás lehetséges mértéke természetesen attól függ, mennyit költünk egyébként szeszesitalra. Ha a magyarországi kampány által megcélzott, legalább heti rendszerességgel alkoholt fogyasztókból indulunk ki, akár havi 20-40 ezer forintra is rúghat a végső számla. Ez egyébként szinte láthatatlan kiadás, hiszen elbújik a napi vagy heti bevásárlásokban, a vacsoráért fizetett számlában. Igaz, egy-egy átbulizott éjszaka után külön tételként is rá lehet azért csodálkozni az italfogyasztás árára. Mindenesetre, ha tartottuk a száraz novembert, az akaraterő diadalán túl örülhetünk a több tízezer forintra rúgó megtakarításnak is.

A számításhoz kialakítottunk egy kisebb és egy nagyobb fogyasztású profilt*Szomjasabb emberünk egy hónapban tízszer iszik alkoholt otthon, ötször megy kocsmába a barátaival, kétszer veti bele magát éjszakai buliba, kétszer pedig éttermi vacsora keretében fogyaszt. Mértéktartóbb kollégája ugyanezeket sorrendben nyolcszor, négyszer, illetve egyszer-egyszer teszi meg.
A bulizásnál alkalmanként négy sörrel, egy pálinkával és három egyéb röviditallal számoltunk; egy kocsmai társalgásnál három sörrel vagy nagyfröccsel és egy röviditallal; az éttermi fogyasztásnál két sörrel/nagyfröccsel és egy pálinkával; otthon pedig alkalmanként egy sörrel vagy nagyfröccsel.
Otthoni árak forintban: sör 300, nagyfröccs 300; éttermi, kocsmai és szórakozóhelyi árak: korsó sör 600, nagyfröccs 600, 0,4 cent pálinka 1200, ugyanekkora egyéb tömény 900.
, az ezekhez rendelt italozás összetételéről és a számításnál használt árakról a csillagra kattintva olvashat. Az eredmény az alábbi diagramon látható.

 

A két végösszeg egy százas híján 22, illetve 33 ezer forint.

A kisebbik összegből bőven kijön például egy tankolás, a nagyobbikból pedig akár kettő is, ha valaki egy átlagos, benzines személyautót használ.

A mértéktelen alkoholfogyasztás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is drága következményekkel jár. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2012-ben az összes halálozás 5,9 százaléka, 3,3 millió haláleset volt a túlzott alkoholfogyasztás számlájára írható. A világban elfogyasztott alkohol felét egyébként a „gyorsan ütő” tömény szeszes italok tették ki – de itthon is kedveltek az égetett szeszek. A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint több mint 80 milliárd forintot költ évente töményre a magyar lakosság. A gyomorkeserűk a legnépszerűbbek 26 százalékkal, megelőzve a vodkát (25 százalék) és a pálinkát (17 százalék).

Magyarország annak ellenére befért az OECD italozós top tízébe, hogy tíz év alatt 1,2 literrel – 10,8 literre – csökkent a szeszfogyasztás. Az OECD-átlag 9 liter tiszta szesz, ami 96 üveg bornak felel meg. De a lista első harmadában végzünk akkor is, ha a háztartási kiadásokon belül vizsgáljuk az alkoholra költött pénzt: Magyarország a 2,9 százalékos aránnyal a hetedik helyen állt az unióban 2016-ban. Az ilyen jellegű kiadásaink 2010 óta csaknem a kétszeresére nőttek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA négyszázezer alkoholista országa vagyunk, és ez komoly előrelépésAz évezred eleje óta a felére csökkent az alkoholisták becsült száma Magyarországon, de még így is a világ élvonalába tartozunk, ha piálásról van szó.

Amit sokan talán nem tudnak a száraz novemberről, hogy itthon évek óta a Kék Pont Alapítvány szervezi és koordinálja. A szenvedélybetegségekkel foglalkozó szervezet tudatosan marad a háttérben, mivel az a célja, hogy a köztudatba szervesen beépülő fogalommá váljon a száraz november, a böjthöz hasonlóan.

Az alkoholfogyasztás egyik nagy vonzereje, hogy elsősorban társasági eseménynek számít – a mozgalommal pedig a „nem ivást” is közösségi élménnyé szeretnék alakítani. Ehhez a résztvevőknek egy, a száraz hónapnak szentelt, már csaknem ezer tagra bővült, zártkörű Facebook-csoport nyújtott nagyon hatékony segítséget. A közös gyengeség, a sóvárgás az alkohol után, a többé-kevésbé sikeres megküzdés a mindennapok kihívásaival erős kapocs az emberek között, a csoport támogatása pedig szinte pótolhatatlan segítséget tudott nyújtani a kritikus pillanatokban. Az idei kampány újdonsága, hogy tematikus volt, a nők alkoholfogyasztására koncentrált, ami még mindig sokkal kevésbé része a társadalmi párbeszédnek, mint a férfiaké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA felelős alkoholfogyasztás valójában nem lehet az italgyártók érdekeA cégek bevételének döntő többsége azoktól jön, akik nem felelősen isznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz alkoholfogyasztás bor sör száraz november tömény Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2024. március 27. 10:15 Élet

Szomszédunk jobban aggódik a bolygóért, mint gondolnánk

Minden országban alulbecsülik az emberek a klímaváltozás miatt aggódók arányát a népességen belül, ami nehezebbé teszi a harcot ellene.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. március 23. 04:34 Élet

Lecseng a rekordmelegben szerepet játszó El Niño, a hűvös vízfelszínt hozó La Niña lép majd a helyébe

A Csendes-óceánt illető éghajlati jelenségek következményeit áttételesen világszerte lehet érzékelni, igaz, egyre inkább az üvegházhatású gázok kibocsátása a döntő tényező az időjárás alakulásában.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.