Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2018. december 9. 17:28 Élet, Pénz

Kétszer megtankolhatod a kocsit, ha száraz volt a novembered

A magyarok nem nagyon tudnak nemet mondani az alkoholra – jegyezte meg egy felszolgáló, amikor a száraz november forgalomra gyakorolt hatásáról faggattuk. Ezt a megállapítást a régióra is kiterjeszthetjük, Bohumil Hrabal szerint Kelet-Európában nem érdemes kijózanodni. Az alkoholfogyasztás a kultúra szerves része, a társas összejövetelek szinte elhagyhatatlan kísérője. Ezért is volt nehéz dolga annak a kicsi, de elszánt csoportnak, amely szembement a megszokással – a sajátjával és a társadaloméval is –, és belevágott az egy hónapos önmegtartóztatásba. Most az italozás konkrét, pénztárcánkat érintő költségére koncentrálunk – ami szintén fontos motiváló erő lehet az akaratpróba során.

Megkérdeztünk pár budapesti kocsmát, hogy érzik-e a száraz november hatását a forgalmon. A válaszokból az derült ki, hogy 

bár mindenhol hallottak róla, itthon még gyerekcipőben jár az alkoholfogyasztásról való időleges lemondás.

A felkeresett 12 helyből hatnál mosolyogva mondták, hogy semmilyen hatása nem volt náluk a kampánynak, nem fogyott kevesebb alkohol, sem több a helyettesítő termékekből, mint a mentes sör vagy az almafröccs. Mindössze egy sörözőben számoltak be jelentősebb, 20-30 százalékos forgalomcsökkenésről a száraz novemberhez köthetően, ott mondták is a vendégek, hogy ezért nem isznak. Három helyen nyilatkoztak úgy, hogy minimálisan érezték meg, például kevesebb tömény szeszesital fogyott – a bor és a sör azonban „hozta a szintet”. Egy borbár is a listán volt, ahol szintén nem érzékeltek forgalomcsökkenést, viszont hozzátették, hogy ez a pár téli hónap a csúcsszezon náluk, főleg a céges rendezvények miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtszoktak a vodkáról a sörre az oroszok, a magyarok mindent isznakVilágszerte átalakul az alkoholfogyasztás. A fejlett országokban egyre kevesebbet, a feltörekvőkben egyre többet isznak.

A spórolás lehetséges mértéke természetesen attól függ, mennyit költünk egyébként szeszesitalra. Ha a magyarországi kampány által megcélzott, legalább heti rendszerességgel alkoholt fogyasztókból indulunk ki, akár havi 20-40 ezer forintra is rúghat a végső számla. Ez egyébként szinte láthatatlan kiadás, hiszen elbújik a napi vagy heti bevásárlásokban, a vacsoráért fizetett számlában. Igaz, egy-egy átbulizott éjszaka után külön tételként is rá lehet azért csodálkozni az italfogyasztás árára. Mindenesetre, ha tartottuk a száraz novembert, az akaraterő diadalán túl örülhetünk a több tízezer forintra rúgó megtakarításnak is.

A számításhoz kialakítottunk egy kisebb és egy nagyobb fogyasztású profilt*Szomjasabb emberünk egy hónapban tízszer iszik alkoholt otthon, ötször megy kocsmába a barátaival, kétszer veti bele magát éjszakai buliba, kétszer pedig éttermi vacsora keretében fogyaszt. Mértéktartóbb kollégája ugyanezeket sorrendben nyolcszor, négyszer, illetve egyszer-egyszer teszi meg.
A bulizásnál alkalmanként négy sörrel, egy pálinkával és három egyéb röviditallal számoltunk; egy kocsmai társalgásnál három sörrel vagy nagyfröccsel és egy röviditallal; az éttermi fogyasztásnál két sörrel/nagyfröccsel és egy pálinkával; otthon pedig alkalmanként egy sörrel vagy nagyfröccsel.
Otthoni árak forintban: sör 300, nagyfröccs 300; éttermi, kocsmai és szórakozóhelyi árak: korsó sör 600, nagyfröccs 600, 0,4 cent pálinka 1200, ugyanekkora egyéb tömény 900.
, az ezekhez rendelt italozás összetételéről és a számításnál használt árakról a csillagra kattintva olvashat. Az eredmény az alábbi diagramon látható.

 

A két végösszeg egy százas híján 22, illetve 33 ezer forint.

A kisebbik összegből bőven kijön például egy tankolás, a nagyobbikból pedig akár kettő is, ha valaki egy átlagos, benzines személyautót használ.

A mértéktelen alkoholfogyasztás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is drága következményekkel jár. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2012-ben az összes halálozás 5,9 százaléka, 3,3 millió haláleset volt a túlzott alkoholfogyasztás számlájára írható. A világban elfogyasztott alkohol felét egyébként a „gyorsan ütő” tömény szeszes italok tették ki – de itthon is kedveltek az égetett szeszek. A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint több mint 80 milliárd forintot költ évente töményre a magyar lakosság. A gyomorkeserűk a legnépszerűbbek 26 százalékkal, megelőzve a vodkát (25 százalék) és a pálinkát (17 százalék).

Magyarország annak ellenére befért az OECD italozós top tízébe, hogy tíz év alatt 1,2 literrel – 10,8 literre – csökkent a szeszfogyasztás. Az OECD-átlag 9 liter tiszta szesz, ami 96 üveg bornak felel meg. De a lista első harmadában végzünk akkor is, ha a háztartási kiadásokon belül vizsgáljuk az alkoholra költött pénzt: Magyarország a 2,9 százalékos aránnyal a hetedik helyen állt az unióban 2016-ban. Az ilyen jellegű kiadásaink 2010 óta csaknem a kétszeresére nőttek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA négyszázezer alkoholista országa vagyunk, és ez komoly előrelépésAz évezred eleje óta a felére csökkent az alkoholisták becsült száma Magyarországon, de még így is a világ élvonalába tartozunk, ha piálásról van szó.

Amit sokan talán nem tudnak a száraz novemberről, hogy itthon évek óta a Kék Pont Alapítvány szervezi és koordinálja. A szenvedélybetegségekkel foglalkozó szervezet tudatosan marad a háttérben, mivel az a célja, hogy a köztudatba szervesen beépülő fogalommá váljon a száraz november, a böjthöz hasonlóan.

Az alkoholfogyasztás egyik nagy vonzereje, hogy elsősorban társasági eseménynek számít – a mozgalommal pedig a „nem ivást” is közösségi élménnyé szeretnék alakítani. Ehhez a résztvevőknek egy, a száraz hónapnak szentelt, már csaknem ezer tagra bővült, zártkörű Facebook-csoport nyújtott nagyon hatékony segítséget. A közös gyengeség, a sóvárgás az alkohol után, a többé-kevésbé sikeres megküzdés a mindennapok kihívásaival erős kapocs az emberek között, a csoport támogatása pedig szinte pótolhatatlan segítséget tudott nyújtani a kritikus pillanatokban. Az idei kampány újdonsága, hogy tematikus volt, a nők alkoholfogyasztására koncentrált, ami még mindig sokkal kevésbé része a társadalmi párbeszédnek, mint a férfiaké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA felelős alkoholfogyasztás valójában nem lehet az italgyártók érdekeA cégek bevételének döntő többsége azoktól jön, akik nem felelősen isznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz alkoholfogyasztás bor sör száraz november tömény Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 12:47 Adat, Élet

Sokkal jobban drágulnak most az albérletek, mint az eladó lakások

Nagyon mennek fel az albérleti díjak, pedig még ki sem hirdették a felvételi ponthatárokat.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Torontáli Zoltán
2024. július 8. 05:03 Élet, Vállalat

Versenyhátrányba kerülhetnek a magyar gazdák, mégis nehezen váltanak a talajművelésben

A páréves távlatban sok előnnyel járó talajmegújító módszerek alkalmazása embrionális állapotban van, megnéztük egy helyszínen, hogy miért.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.

Váczi István
2024. július 17. 11:14 Pénz

Miért dönt naponta rekordot az arany ára, ha nincs válság?

Kedden és szerdán is történelmi csúcsot döntött az arany ára, ami az utóbbi évek jó szériájának folytatódása, pedig magasak voltak a kamatok, és éppen közeli válság sem fenyeget.