Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2018. december 9. 17:28 Élet, Pénz

Kétszer megtankolhatod a kocsit, ha száraz volt a novembered

A magyarok nem nagyon tudnak nemet mondani az alkoholra – jegyezte meg egy felszolgáló, amikor a száraz november forgalomra gyakorolt hatásáról faggattuk. Ezt a megállapítást a régióra is kiterjeszthetjük, Bohumil Hrabal szerint Kelet-Európában nem érdemes kijózanodni. Az alkoholfogyasztás a kultúra szerves része, a társas összejövetelek szinte elhagyhatatlan kísérője. Ezért is volt nehéz dolga annak a kicsi, de elszánt csoportnak, amely szembement a megszokással – a sajátjával és a társadaloméval is –, és belevágott az egy hónapos önmegtartóztatásba. Most az italozás konkrét, pénztárcánkat érintő költségére koncentrálunk – ami szintén fontos motiváló erő lehet az akaratpróba során.

Megkérdeztünk pár budapesti kocsmát, hogy érzik-e a száraz november hatását a forgalmon. A válaszokból az derült ki, hogy 

bár mindenhol hallottak róla, itthon még gyerekcipőben jár az alkoholfogyasztásról való időleges lemondás.

A felkeresett 12 helyből hatnál mosolyogva mondták, hogy semmilyen hatása nem volt náluk a kampánynak, nem fogyott kevesebb alkohol, sem több a helyettesítő termékekből, mint a mentes sör vagy az almafröccs. Mindössze egy sörözőben számoltak be jelentősebb, 20-30 százalékos forgalomcsökkenésről a száraz novemberhez köthetően, ott mondták is a vendégek, hogy ezért nem isznak. Három helyen nyilatkoztak úgy, hogy minimálisan érezték meg, például kevesebb tömény szeszesital fogyott – a bor és a sör azonban „hozta a szintet”. Egy borbár is a listán volt, ahol szintén nem érzékeltek forgalomcsökkenést, viszont hozzátették, hogy ez a pár téli hónap a csúcsszezon náluk, főleg a céges rendezvények miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtszoktak a vodkáról a sörre az oroszok, a magyarok mindent isznakVilágszerte átalakul az alkoholfogyasztás. A fejlett országokban egyre kevesebbet, a feltörekvőkben egyre többet isznak.

A spórolás lehetséges mértéke természetesen attól függ, mennyit költünk egyébként szeszesitalra. Ha a magyarországi kampány által megcélzott, legalább heti rendszerességgel alkoholt fogyasztókból indulunk ki, akár havi 20-40 ezer forintra is rúghat a végső számla. Ez egyébként szinte láthatatlan kiadás, hiszen elbújik a napi vagy heti bevásárlásokban, a vacsoráért fizetett számlában. Igaz, egy-egy átbulizott éjszaka után külön tételként is rá lehet azért csodálkozni az italfogyasztás árára. Mindenesetre, ha tartottuk a száraz novembert, az akaraterő diadalán túl örülhetünk a több tízezer forintra rúgó megtakarításnak is.

A számításhoz kialakítottunk egy kisebb és egy nagyobb fogyasztású profilt*Szomjasabb emberünk egy hónapban tízszer iszik alkoholt otthon, ötször megy kocsmába a barátaival, kétszer veti bele magát éjszakai buliba, kétszer pedig éttermi vacsora keretében fogyaszt. Mértéktartóbb kollégája ugyanezeket sorrendben nyolcszor, négyszer, illetve egyszer-egyszer teszi meg.
A bulizásnál alkalmanként négy sörrel, egy pálinkával és három egyéb röviditallal számoltunk; egy kocsmai társalgásnál három sörrel vagy nagyfröccsel és egy röviditallal; az éttermi fogyasztásnál két sörrel/nagyfröccsel és egy pálinkával; otthon pedig alkalmanként egy sörrel vagy nagyfröccsel.
Otthoni árak forintban: sör 300, nagyfröccs 300; éttermi, kocsmai és szórakozóhelyi árak: korsó sör 600, nagyfröccs 600, 0,4 cent pálinka 1200, ugyanekkora egyéb tömény 900.
, az ezekhez rendelt italozás összetételéről és a számításnál használt árakról a csillagra kattintva olvashat. Az eredmény az alábbi diagramon látható.

 

A két végösszeg egy százas híján 22, illetve 33 ezer forint.

A kisebbik összegből bőven kijön például egy tankolás, a nagyobbikból pedig akár kettő is, ha valaki egy átlagos, benzines személyautót használ.

A mértéktelen alkoholfogyasztás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is drága következményekkel jár. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2012-ben az összes halálozás 5,9 százaléka, 3,3 millió haláleset volt a túlzott alkoholfogyasztás számlájára írható. A világban elfogyasztott alkohol felét egyébként a „gyorsan ütő” tömény szeszes italok tették ki – de itthon is kedveltek az égetett szeszek. A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint több mint 80 milliárd forintot költ évente töményre a magyar lakosság. A gyomorkeserűk a legnépszerűbbek 26 százalékkal, megelőzve a vodkát (25 százalék) és a pálinkát (17 százalék).

Magyarország annak ellenére befért az OECD italozós top tízébe, hogy tíz év alatt 1,2 literrel – 10,8 literre – csökkent a szeszfogyasztás. Az OECD-átlag 9 liter tiszta szesz, ami 96 üveg bornak felel meg. De a lista első harmadában végzünk akkor is, ha a háztartási kiadásokon belül vizsgáljuk az alkoholra költött pénzt: Magyarország a 2,9 százalékos aránnyal a hetedik helyen állt az unióban 2016-ban. Az ilyen jellegű kiadásaink 2010 óta csaknem a kétszeresére nőttek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA négyszázezer alkoholista országa vagyunk, és ez komoly előrelépésAz évezred eleje óta a felére csökkent az alkoholisták becsült száma Magyarországon, de még így is a világ élvonalába tartozunk, ha piálásról van szó.

Amit sokan talán nem tudnak a száraz novemberről, hogy itthon évek óta a Kék Pont Alapítvány szervezi és koordinálja. A szenvedélybetegségekkel foglalkozó szervezet tudatosan marad a háttérben, mivel az a célja, hogy a köztudatba szervesen beépülő fogalommá váljon a száraz november, a böjthöz hasonlóan.

Az alkoholfogyasztás egyik nagy vonzereje, hogy elsősorban társasági eseménynek számít – a mozgalommal pedig a „nem ivást” is közösségi élménnyé szeretnék alakítani. Ehhez a résztvevőknek egy, a száraz hónapnak szentelt, már csaknem ezer tagra bővült, zártkörű Facebook-csoport nyújtott nagyon hatékony segítséget. A közös gyengeség, a sóvárgás az alkohol után, a többé-kevésbé sikeres megküzdés a mindennapok kihívásaival erős kapocs az emberek között, a csoport támogatása pedig szinte pótolhatatlan segítséget tudott nyújtani a kritikus pillanatokban. Az idei kampány újdonsága, hogy tematikus volt, a nők alkoholfogyasztására koncentrált, ami még mindig sokkal kevésbé része a társadalmi párbeszédnek, mint a férfiaké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA felelős alkoholfogyasztás valójában nem lehet az italgyártók érdekeA cégek bevételének döntő többsége azoktól jön, akik nem felelősen isznak.

Élet Pénz alkoholfogyasztás bor sör száraz november tömény Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.