Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 24. 11:09 Élet, Pénz

Dél-Korea Kim Dzsongun segítségével oldaná meg a munkaerőhiányt

Immár harmadjára találkozott idén egymással Kim Dzsongun észak-koreai vezető és Mun Dzsein dél-koreai elnök. Az első történelmi találkozót élőben közvetítették a világ vezető hírcsatornái, a múlt heti vizitről már kevesebb szó esett. Pedig a két Korea szétszakadása óta először látogatott Észak-Koreába egy déli vezető.

Sőt, több mint 150 fős küldöttséggel érkezett Phenjanba Mun Dzsein, köztük rengeteg üzletemberrel. Úgy tűnik, nem zárultak eredménytelenül a tárgyalások, bár konkrétumokról egyelőre nem sikerült megegyezni. Sohn Kyung-shik, a koreai munkaadók szövetségének a vezetője a Bloomberg hírügynökségnek azt mondta, hogy Észak-Korea nagyon akarja a gazdasági együttműködést a déli országrésszel.

„Leginkább ipari beruházásokat szeretne Észak-Korea” – mondta Sohn, aki ott volt az északon tárgyaló delegációban. Ennek az együttműködésnek a legnagyobb akadálya jelenleg az, hogy ENSZ-szankciók vannak érvényben Észak-Koreával szemben.

De nemcsak Phenjan keresi a gazdasági együttműködés lehetőségét. A dél-koreaiak érdeklődését jól jelzi, hogy a delegációban ott volt a Samsung alelnöke, Jay Y. Lee és az LG vezérigazgatója, Koo Kwang-mo is. A két világcég vezetői személyes megbeszéléseket folytattak Észak-Korea miniszterelnök-helyettesével, Ri Ryong Nammal is, aki a gazdasági ügyekért felelős. A Samsung alelnöke a találkozót követően azt mondta, reméli, hogy kialakul a bizalom a két fél között.

Jelenleg szinte semmilyen gazdasági együttműködés nincs a két Korea között.

A 2004-ben létrehozott Keszong ipari parkot 2016-ban leállították, és azóta sem nyitották újra. Az Észak-Korea déli határterületén fekvő ipari parkban fénykorában 800 dél-koreai és 50 ezer északi munkás dolgozott lényegében déli cégek alkalmazottaként. A fizetést azonban Szöul Phenjannak utalta, az északi rezsim pedig feltehetően nem sok pénzt fizetett a munkásoknak, noha éves szinten mintegy 90 millió dollár utaltak a déli vállalatok munkabérre.

A Neue Zürcher Zeitung című svájci napilap információi szerint hamarosan újranyitják az ipari parkot. (Az ENSZ-szankciókról nem tesz említést a lap). Emellett egy másik fontos projekt is újraindul, a Kumgang hegyi turizmus. A déliek 1998 óta látogathatták a hegyet és a parkot, de csak 2008-ig, amikor egy észak-koreai katona lelőtt egy déli turistát.

Dél-Koreában a munkanélküliségi ráta tavaly 3,7 százalék volt, vagyis a gazdaság igényli a munkaerőt. Az olcsó munkaerő vonzó a déli cégeknek és még csak nyelvi problémákkal sem kell megküzdeni.

Élet Pénz dél-korea észak-korea gazdasági együttműködés keszongi ipari park Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Váczi István
2019. május 15. 12:18 Élet

Apasági szabadságra mentek, és rájöttek, hogy nem akarnak több gyereket

Népszerű a 12 éve bevezetett apasági szabadság Spanyolországban, de csökkentette a tervezett gyermekszámot a férfiak esetében.

Fabók Bálint
2019. május 12. 07:23 Élet

Akkor tehetünk a legegyszerűbben a klímaváltozás ellen, ha átalakítjuk az étrendünket. De hogyan?

Mennyire ártalmas a marhahús a klímának? Mi van a sajtokkal? Milyen tenyésztett halat enni ökológiai szempontból? Néhány tanács a klímát féltőknek.

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.