Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 24. 11:09 Élet, Pénz

Dél-Korea Kim Dzsongun segítségével oldaná meg a munkaerőhiányt

Immár harmadjára találkozott idén egymással Kim Dzsongun észak-koreai vezető és Mun Dzsein dél-koreai elnök. Az első történelmi találkozót élőben közvetítették a világ vezető hírcsatornái, a múlt heti vizitről már kevesebb szó esett. Pedig a két Korea szétszakadása óta először látogatott Észak-Koreába egy déli vezető.

Sőt, több mint 150 fős küldöttséggel érkezett Phenjanba Mun Dzsein, köztük rengeteg üzletemberrel. Úgy tűnik, nem zárultak eredménytelenül a tárgyalások, bár konkrétumokról egyelőre nem sikerült megegyezni. Sohn Kyung-shik, a koreai munkaadók szövetségének a vezetője a Bloomberg hírügynökségnek azt mondta, hogy Észak-Korea nagyon akarja a gazdasági együttműködést a déli országrésszel.

„Leginkább ipari beruházásokat szeretne Észak-Korea” – mondta Sohn, aki ott volt az északon tárgyaló delegációban. Ennek az együttműködésnek a legnagyobb akadálya jelenleg az, hogy ENSZ-szankciók vannak érvényben Észak-Koreával szemben.

De nemcsak Phenjan keresi a gazdasági együttműködés lehetőségét. A dél-koreaiak érdeklődését jól jelzi, hogy a delegációban ott volt a Samsung alelnöke, Jay Y. Lee és az LG vezérigazgatója, Koo Kwang-mo is. A két világcég vezetői személyes megbeszéléseket folytattak Észak-Korea miniszterelnök-helyettesével, Ri Ryong Nammal is, aki a gazdasági ügyekért felelős. A Samsung alelnöke a találkozót követően azt mondta, reméli, hogy kialakul a bizalom a két fél között.

Jelenleg szinte semmilyen gazdasági együttműködés nincs a két Korea között.

A 2004-ben létrehozott Keszong ipari parkot 2016-ban leállították, és azóta sem nyitották újra. Az Észak-Korea déli határterületén fekvő ipari parkban fénykorában 800 dél-koreai és 50 ezer északi munkás dolgozott lényegében déli cégek alkalmazottaként. A fizetést azonban Szöul Phenjannak utalta, az északi rezsim pedig feltehetően nem sok pénzt fizetett a munkásoknak, noha éves szinten mintegy 90 millió dollár utaltak a déli vállalatok munkabérre.

A Neue Zürcher Zeitung című svájci napilap információi szerint hamarosan újranyitják az ipari parkot. (Az ENSZ-szankciókról nem tesz említést a lap). Emellett egy másik fontos projekt is újraindul, a Kumgang hegyi turizmus. A déliek 1998 óta látogathatták a hegyet és a parkot, de csak 2008-ig, amikor egy észak-koreai katona lelőtt egy déli turistát.

Dél-Koreában a munkanélküliségi ráta tavaly 3,7 százalék volt, vagyis a gazdaság igényli a munkaerőt. Az olcsó munkaerő vonzó a déli cégeknek és még csak nyelvi problémákkal sem kell megküzdeni.

Élet Pénz dél-korea észak-korea gazdasági együttműködés keszongi ipari park Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 13:26 Élet

Pont olyan láthatatlanul véd a maszkviselés, mint ahogyan a vírus is terjed

Zárt térben nagyon könnyen emelkedni tud a levegőben lévő vírusos cseppek koncentrációja. A maszkviselésnek az a lényege, hogy ezt megakadályozza.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Hajdu Miklós
2020. május 30. 16:31 Élet

Drágulhatnak az italok, mert kevesebb üzemanyag fogy a járvány miatt

Az italgyártók által használt széndioxid jórészt az üzemanyaggyártás melléktermékeként keletkezik, ezért ha nem fogy elég benzin, és nem keletkezik kellő mennyiségű gáz, akkor drágulás lehet a vége.

Fontos

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Több mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.

Fabók Bálint
2020. május 29. 06:29 Közélet

Megalapította első cégét, azonnal megpályázott nyolcmilliárd forint állami támogatást, és nyert

Sok ezren vesztették el a munkájukat a turizmusban, de ahelyett, hogy rajtuk segítettek volna, inkább a leggazdagabb magyarok között osztottak szét 83 milliárdot egy kirívóan visszás pályázaton.