Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 4. 07:23 Élet, Pénz

Veszel pár használt autót, igába fogod őket, és termelik neked a pénzt

Biztosan hallottál már jó pár tanácsot arra, hogy a szinte nulla kamatú bankbetét helyett hova tedd a pénzed (ha van), de azt valószínűleg még senki sem mondta, hogy vegyél belőle használt autót. Azért nem, mert ez alapvetően őrültség, befektetési szempontból tökéletes nonszensz, hiszen az öregedő autó nem hozza, hanem viszi a pénzt.

Egészen mostanáig ez így is volt, de ahogy a megosztásos gazdasági modellek kezdenek hozzánk is begyűrűzni, néha a korábbi, kőbe vésett alapelvek is elkezdenek megváltozni.

Az autómegosztó szolgáltatások abból indulnak ki, hogy a járművek az idejük jelentős részét állva, kihasználatlanul töltik, ma pedig már nem olyan nagy dolog megszervezni, hogy az autó tulajdonosa kölcsönbe adja másnak a kocsiját arra az időre, amíg neki éppen nem kell. A bérlőket és a kiadókat hozza össze az autómegosztó cég, amely leveszi a hasznát, de a bérleti díjból természetesen az autó tulajdonosa is részesül. Márpedig ha az ilyen megoldások elterjednek, akkor sokan hamar rájöhetnek, hogy nem csak a saját autójukat éri meg bedobni a közösbe, hanem érdemes lehet külön autót venni és tartani azért, hogy mások használják, és ezzel pénzt termeljen.

Az egyik hazai autómegosztó cég, a BeeRides segítségével kiszámoltuk, hogy mekkora bizniszt rejt ez a lehetőség. A társaság a Liszt Ferenc repülőtér közelében működik, és azt találta ki, hogy a külföldre utazó, nyaraló magyarok autóit bérbe adja azoknak a turistáknak, akik hozzánk érkeznek, és a hagyományos autókölcsönzőknél olcsóbb megoldást keresnek. A bérbeadóknak ez azért jó, mert ahelyett, hogy parkolási díjat fizetnének a reptéren, még ők kapnak pénzt, mégpedig a bérleti díj felét.

A BeeRides azonban nem csak azokra lő, akik egy-két hétre elmennek nyaralni, és otthagyják az autójukat, hanem azokra is, akiknek van olyan járművük, amelyet hosszabb távra is fel tudnak ajánlani bérbeadásra. Ilyenkor havi minimumot garantálnak a tulajdonosnak, vagyis az autó körülbelül 25 – 50 ezer forintot akkor is fog termelni egy hónapban, ha egy centimétert sem mozdul a reptérről.

Mi most azt számoljuk ki, hogy ha valaki vesz egy ötéves autót, majd öt évig otthagyja a reptéren a BeeRides-nál, akkor mennyi pénzhez jut, és a költségek levonása után mennyi marad a zsebében (ha egyáltalán marad valami).

Milyen autót vegyünk? A cég azt mondja, hogy az alsó-közép vagy kis kategóriás modellek közül érdemes választanunk, olyat, amely olcsón szervizelhető, nem baj, ha a karosszériája kicsit sérült, csak motorikusan, és műszakilag jó állapotban legyen. Az ötajtós modelleket szokták előnyben részesíteni a bérlők, akik elvárják a légkondit, esetleg az automata váltót is.

Mi úgy döntöttünk, hogy egy ötéves Opel Astrával számolunk, azért ezzel, mert ebből nagy a kínálat, és amikor majd tíz évesen el akarjuk adni, viszonylag olcsón megúszhatjuk az amortizációt. A kocsit tehát megvesszük 2,5 millió forintért, és odaadjuk a BeeRides-nak.

A cég azt mondja, hogy eddigi tapasztalatai szerint óránként 16-17 euróért tudja kiadni ezt a modellt, 60 százalékos kihasználtsággal. Ez azt jelenti, hogy egy évben összesen 540 ezer forintot termel a bankszámlánkra a használt Astránk, anélkül, hogy a kisujjunkat meg kellett volna mozdítanunk. Illetve ennyire nem idilli a helyzet, mert a kötelező biztosítást és a karbantartást nekünk kell állnunk, vagyis a megfelelő kilométeróra állásnál el kell vinnünk a szervizbe. A CASCO-t és minden útközben keletkező kárt azonban a BeeRides fizet, és az ebből fakadó plusz költségeket neki kell áthárítania a bérlőkre, tehát ezzel nem lesz gondunk. Úgy kalkulálunk, hogy az autónk éves szervizköltsége elvisz átlagosan 60 ezer forintot, a kötelező biztosítást pedig évi 25 ezer forintért megkötjük.

Ha minden klappol, akkor öt év alatt összesen 2,275 millió forintot termel nekünk az autó, a költségek levonása után, vagyis majdnem visszahozta a teljes vételárát (természetesen jelenértéken számolva, infláció nélkül). Ekkor az Astra már 10 éves, de még el tudjuk passzolni körülbelül 1 millió forintért, vagyis

számításaink szerint öt év alatt összesen 775 ezer forintot szakítottunk, gyakorlatilag zéró munkával, egyetlen autóval.

Ami nem jó hír, hogy a bevétel után adózni kell, de a BeeRides arra hívja fel a figyelmet, hogy katás vállalkozóként is bérbeadható az autó. Ha valaki egyébként is katás, és úgy vág bele ebbe a bizniszbe, akkor neki a fenti számolás tisztán érvényes, ám ha valaki emiatt indít egy katás vállalkozást, akkor a kezdeti költségek mellett persze számolnia kell havi 50, vagy mellékállásban havi 25 ezer forint adófizetési kötelezettséggel is. Ez azonban veszteségessé teszi a bérbeadást.

Az egyetlen megoldás, ha növelni tudod az autóid számát. Ha valaki például másodállásban katázik, akkor számításaink szerint az évi 300 ezer forintos adófizetési kötelezettség mellett legalább három autót kell bérbeadnia öt évig, hogy értelmezhető mennyiségű pénzt (körülbelül 800 ezer forintot) keressen vele. Ám minél több autóval játszik valaki, annál jobb a hozam, 5-6 autóval már elég szépen lehet keresni.

De mi van akkor, ha nincs pénzed egyetlen ötéves autóra sem, mégis szeretnél beszállni? Kiszámoltuk azt is, hogy ha fogod magad, és felveszel 5 évre 2,5 millió forint szabad felhasználású hitelt, és ebből tolod be az autót, akkor mi történik. Így már persze sokkal rosszabb a helyzet, de érdekes módon még ekkor sem reménytelen.

Ha például egyébként is katás vállalkozó vagy, akkor még a hitel törlesztésével is kereshetsz autónként majdnem 300 ezer forintot öt év alatt. Értelemszerűen: ahány autóval játszol, annyiszor 300 ezer forintod lesz a végén. Ha viszont kifejezetten erre alapítanál katás céget, azzal már tényleg kezdenél visszaérkezni az alapelvhez, hogy ez végül mégiscsak egy közgazdasági nonszensz közelében van.

Élet Pénz autó BeeRides befektetés használt autó megosztás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2018. november 13. 18:17 Élet

Nagyon nem szívesen segítenek idegeneken a magyarok

Nemzetközi összevetésben kifejezetten alacsony a magyarok jótékonykodási hajlandósága. Az idegeneknek szinte mindenhol szívesebben segítenek.

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 17:28 Élet, Világ

Soha nem fizettek még annyit kortárs műtárgyért, mint a Medence két alakkal címűért fognak

David Hockney festménye 80 millió dollárért mehet el, és ezzel a legértékesebb műalkotás lehet, amelyet még élő művész jegyez.

Rigó Anita
2018. november 12. 16:13 Állam, Élet

Magyarországon egy apa nem lehet annyira családcentrikus, hogy otthon maradjon a gyerekkel

Nálunk még most is nagyon erős a hagyományos kenyérkereső apai szerep támogatottsága, Németországban viszont más a helyzet.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.