Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 4. 07:23 Élet, Pénz

Veszel pár használt autót, igába fogod őket, és termelik neked a pénzt

Biztosan hallottál már jó pár tanácsot arra, hogy a szinte nulla kamatú bankbetét helyett hova tedd a pénzed (ha van), de azt valószínűleg még senki sem mondta, hogy vegyél belőle használt autót. Azért nem, mert ez alapvetően őrültség, befektetési szempontból tökéletes nonszensz, hiszen az öregedő autó nem hozza, hanem viszi a pénzt.

Egészen mostanáig ez így is volt, de ahogy a megosztásos gazdasági modellek kezdenek hozzánk is begyűrűzni, néha a korábbi, kőbe vésett alapelvek is elkezdenek megváltozni.

Az autómegosztó szolgáltatások abból indulnak ki, hogy a járművek az idejük jelentős részét állva, kihasználatlanul töltik, ma pedig már nem olyan nagy dolog megszervezni, hogy az autó tulajdonosa kölcsönbe adja másnak a kocsiját arra az időre, amíg neki éppen nem kell. A bérlőket és a kiadókat hozza össze az autómegosztó cég, amely leveszi a hasznát, de a bérleti díjból természetesen az autó tulajdonosa is részesül. Márpedig ha az ilyen megoldások elterjednek, akkor sokan hamar rájöhetnek, hogy nem csak a saját autójukat éri meg bedobni a közösbe, hanem érdemes lehet külön autót venni és tartani azért, hogy mások használják, és ezzel pénzt termeljen.

Az egyik hazai autómegosztó cég, a BeeRides segítségével kiszámoltuk, hogy mekkora bizniszt rejt ez a lehetőség. A társaság a Liszt Ferenc repülőtér közelében működik, és azt találta ki, hogy a külföldre utazó, nyaraló magyarok autóit bérbe adja azoknak a turistáknak, akik hozzánk érkeznek, és a hagyományos autókölcsönzőknél olcsóbb megoldást keresnek. A bérbeadóknak ez azért jó, mert ahelyett, hogy parkolási díjat fizetnének a reptéren, még ők kapnak pénzt, mégpedig a bérleti díj felét.

A BeeRides azonban nem csak azokra lő, akik egy-két hétre elmennek nyaralni, és otthagyják az autójukat, hanem azokra is, akiknek van olyan járművük, amelyet hosszabb távra is fel tudnak ajánlani bérbeadásra. Ilyenkor havi minimumot garantálnak a tulajdonosnak, vagyis az autó körülbelül 25 – 50 ezer forintot akkor is fog termelni egy hónapban, ha egy centimétert sem mozdul a reptérről.

Mi most azt számoljuk ki, hogy ha valaki vesz egy ötéves autót, majd öt évig otthagyja a reptéren a BeeRides-nál, akkor mennyi pénzhez jut, és a költségek levonása után mennyi marad a zsebében (ha egyáltalán marad valami).

Milyen autót vegyünk? A cég azt mondja, hogy az alsó-közép vagy kis kategóriás modellek közül érdemes választanunk, olyat, amely olcsón szervizelhető, nem baj, ha a karosszériája kicsit sérült, csak motorikusan, és műszakilag jó állapotban legyen. Az ötajtós modelleket szokták előnyben részesíteni a bérlők, akik elvárják a légkondit, esetleg az automata váltót is.

Mi úgy döntöttünk, hogy egy ötéves Opel Astrával számolunk, azért ezzel, mert ebből nagy a kínálat, és amikor majd tíz évesen el akarjuk adni, viszonylag olcsón megúszhatjuk az amortizációt. A kocsit tehát megvesszük 2,5 millió forintért, és odaadjuk a BeeRides-nak.

A cég azt mondja, hogy eddigi tapasztalatai szerint óránként 16-17 euróért tudja kiadni ezt a modellt, 60 százalékos kihasználtsággal. Ez azt jelenti, hogy egy évben összesen 540 ezer forintot termel a bankszámlánkra a használt Astránk, anélkül, hogy a kisujjunkat meg kellett volna mozdítanunk. Illetve ennyire nem idilli a helyzet, mert a kötelező biztosítást és a karbantartást nekünk kell állnunk, vagyis a megfelelő kilométeróra állásnál el kell vinnünk a szervizbe. A CASCO-t és minden útközben keletkező kárt azonban a BeeRides fizet, és az ebből fakadó plusz költségeket neki kell áthárítania a bérlőkre, tehát ezzel nem lesz gondunk. Úgy kalkulálunk, hogy az autónk éves szervizköltsége elvisz átlagosan 60 ezer forintot, a kötelező biztosítást pedig évi 25 ezer forintért megkötjük.

Ha minden klappol, akkor öt év alatt összesen 2,275 millió forintot termel nekünk az autó, a költségek levonása után, vagyis majdnem visszahozta a teljes vételárát (természetesen jelenértéken számolva, infláció nélkül). Ekkor az Astra már 10 éves, de még el tudjuk passzolni körülbelül 1 millió forintért, vagyis

számításaink szerint öt év alatt összesen 775 ezer forintot szakítottunk, gyakorlatilag zéró munkával, egyetlen autóval.

Ami nem jó hír, hogy a bevétel után adózni kell, de a BeeRides arra hívja fel a figyelmet, hogy katás vállalkozóként is bérbeadható az autó. Ha valaki egyébként is katás, és úgy vág bele ebbe a bizniszbe, akkor neki a fenti számolás tisztán érvényes, ám ha valaki emiatt indít egy katás vállalkozást, akkor a kezdeti költségek mellett persze számolnia kell havi 50, vagy mellékállásban havi 25 ezer forint adófizetési kötelezettséggel is. Ez azonban veszteségessé teszi a bérbeadást.

Az egyetlen megoldás, ha növelni tudod az autóid számát. Ha valaki például másodállásban katázik, akkor számításaink szerint az évi 300 ezer forintos adófizetési kötelezettség mellett legalább három autót kell bérbeadnia öt évig, hogy értelmezhető mennyiségű pénzt (körülbelül 800 ezer forintot) keressen vele. Ám minél több autóval játszik valaki, annál jobb a hozam, 5-6 autóval már elég szépen lehet keresni.

De mi van akkor, ha nincs pénzed egyetlen ötéves autóra sem, mégis szeretnél beszállni? Kiszámoltuk azt is, hogy ha fogod magad, és felveszel 5 évre 2,5 millió forint szabad felhasználású hitelt, és ebből tolod be az autót, akkor mi történik. Így már persze sokkal rosszabb a helyzet, de érdekes módon még ekkor sem reménytelen.

Ha például egyébként is katás vállalkozó vagy, akkor még a hitel törlesztésével is kereshetsz autónként majdnem 300 ezer forintot öt év alatt. Értelemszerűen: ahány autóval játszol, annyiszor 300 ezer forintod lesz a végén. Ha viszont kifejezetten erre alapítanál katás céget, azzal már tényleg kezdenél visszaérkezni az alapelvhez, hogy ez végül mégiscsak egy közgazdasági nonszensz közelében van.

Élet Pénz autó BeeRides befektetés használt autó megosztás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Pálos Máté
2021. október 5. 13:24 Élet

A szokásosnál súlyosabb influenzaszezon jöhet

A koronavírus-járvány miatt tavaly nem volt influenza, ezért idén erősebb lehet.

Torontáli Zoltán
2021. október 1. 17:01 Élet

Hétfő déltől kezdve szoríthatunk Karikó Katalin Nobel-díjáért

Ki más nyerhetné az orvosi Nobelt, mint a járvány elleni küzdelem csodafegyverének megalapozója?

Pálos Máté
2021. szeptember 27. 06:03 Élet

Amikor sok pénzt öntenek egy elmaradott faluba, lehet, hogy jobban el akarnak költözni onnan az emberek

A fejlesztés megteremti annak a lehetőségét, hogy azok is elköltözzenek, akik menni akartak, de beragadtak oda. A vidékre költött milliárdok hasznosulása egyáltalán nem egyszerű kérdés.

Fontos

Váczi István
2021. október 16. 16:58 Adat, Közélet

Eldőlt a hazaárulózásig fajuló kormány-ellenzék vakcinavita

Nem tudta volna felgyorsítani a magyar oltási programot, ha a kormány az év elején leköti a hazánknak az uniós beszerzés keretében járó teljes Moderna-mennyiséget.

Stubnya Bence
2021. október 16. 07:20 Podcast

Az energiakáosz miatt elkerülhetetlen, hogy egyes élelmiszerek is dráguljanak

Az inflációs rekord újra megdőlhet az év végén, mielőtt az árak csökkenni kezdenek. Hosszabb távon viszont egyre több a kiszámíthatatlan tényező. Suppan Gergely a G7 Podcast e heti vendége.

Gyurcsik Attila
2021. október 15. 14:36 Világ

Orosz függéshez és csúcsra járatott szénerőművekhez vezetett az uniós energiapolitika

Európa sorsa jelenleg az időjárás kezében van: egy átlagosnál hidegebb tél esetén az elszálló energiaárak tönkretehetik az európai ipart és élelmiszertermelést, brutális inflációt okozva.