Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2017. október 17. 06:57 Élet, Pénz

A lapostévé-halmozók országa lettünk

Végre vannak hivatalos adataink arról, hogyan és mire költötték a pénzt a magyarok idén. A KSH tegnap közzétett adataiban az a fő megállapítás, hogy lényegesen a 2,3 százalékos infláción felül, 7 százalékkal emelkedtek a háztartások fogyasztásra költött kiadásai 2016 és 2017 első féléve között.

Már 2016-ban is egészséges növekedés volt a megelőző évhez képest, és ez kedvező változás a megelőző évek hosszú stagnálása után. Igaz, az összeg továbbra sem mondható magasnak: egy főre átlagosan havi 79,6 ezer forint költés jut, és ezen a mintavételes statisztikán még mindig nem látható a kiskereskedelmi forgalomban évek óta látható, sokkal meredekebb bővülés.

(A KSH a háztartások költéseit követi naplós és mintavételes megoldással. A háztartás költéseit aztán leosztják a háztartások létszámával, ebből jön ki az egy főre jutó átlag. A statisztikában néhány beruházásnak értékelt dolog, például a lakbér vagy a lakáshitel-fizetés nem jelenik meg.)

Mint látható, a magyarok az elköltött pénz felét élelmiszerre és rezsire fordítják, tehát a Maslow-piramis legalján lévő dolgokra (létfenntartás, biztonsági szükségletek), de ha a szintén nehezen megúszható közlekedést is hozzávesszük, akkor közel 60 százalékról van szó.

 

Az év első felében legnagyobb mértékben, 13 százalékkal az éttermekben, kocsmákban és szállodákban emelkedett a pénzköltés üteme, havi 3293 forintra. Egészségromboló dolgokra (cigi, alkohol) továbbra is majdnem annyi pénzt költöttünk, mint egészségügyre.

Miközben száz magyarra már nem 62, hanem 73 darab LCD- vagy plazmatévé jut, addig a plazmatévével rendelkező háztartások aránya 48,5 százalékról nőtt 54,3 százalékra. Azaz, miközben 11 százalékponttal nőtt a lapostévék száma, addig csak 5,8 százalékponttal javult a háztartások lapostévé-ellátottsága. Tehát a többlet-lapostévék fele olyan háztartásokba került, ahol már van plazmatévé, és a modern tévék negyede olyan háztartásban van, ahol egynél több van belőlük.

Az okostelefonokkal és az autókkal hasonló a helyzet. Most már 72 okostelefon jut száz magyarra (egy év alatt több mint húsz százalékos, két év alatt 35 százalékos emelkedés), viszont az okostelefonnal rendelkező háztartások aránya még mindig csak 38,5 százalék. Ezzel párhuzamosan megfigyelhető az asztali számítógépek, digitális fényképezőgépek és a vezetékes telefonok lassú, de biztos visszaszorulása. Száz lakosra 63 autó jut (saját tulajdonúból 60), de az autókkal rendelkező háztartások aránya csak 52-53 százalék.

A KSH felméréséből még egy döbbenetes dolog derül ki:

húsz százalékkal több pénzt fordított az átlag magyar fogyasztó halra és tenger gyümölcseire, mint egy évvel korábban,

bár tény, hogy a húsz százalékos emelkedés után is havi 238 forintról beszélünk, ami eltörpül a húsra fordított 5812 forint mellett (ez is közel tíz százalékkal emelkedett egyébként). De legalább egyértelmű az irány halban, 2015-ben még 207 forint volt havi halköltés.

Igaz, a tényleg figyelemreméltó dolgok most nem derülnek ki, a KSH ugyanis ahogy tavaly, úgy most sem adott ki az előzetes számokkal együtt olyan adatsort, amiből kiolvasható lenne a fogyasztásra fordított kiadások alakulása a jövedelem szerint sorba rendezett tizedek vagy ötödök, vagy régiók, településtípusok alapján. Pedig ezekből az utóbbi években ki lehetett olvasni, milyen mértékben nő az egyenlőtlenség.

(Fotó: AFP/Europress)

Élet Pénz fogyasztás háztartások fogyasztása KSH statisztika Olvasson tovább a kategóriában

Élet

2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A reklámok miatt többet vásárolunk, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza az ennek érdekében vállalt többletmunka által okozott károkat.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 16:10 Élet, Piac

Politikai támogatást kapott, hogy a kelet-európai halrúd és chips legyen olyan, mint a nyugati

Őrületesen egyet tudnak érteni az európai parlamenti képviselők egy populista kérdésben.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 11:48 Élet, Világ

Nem csak Budapesten kínálnak albérletet szexért cserébe

Prágában is egyre több az olyan hirdetés, amelyben szexért cserébe kínálnak albérletet.

Fontos

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.