Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. június 4. 17:34 Közélet, Vállalat

Százmilliárdos osztalék kivonása után ajánl 4 százalékos béremelést dolgozóinak a reptér

Több tárgyalási forduló alatt sem közeledett a Budapest Airport és a légiközlekedési szakszervezetek álláspontja, ezért sztrájkhelyzet fenyeget a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – értesült a Pénzcentrum.

  • A repülőtéri dolgozók 10 százalék feletti béremelést, egyéb juttatások bevezetését, valamint az évek óta csak fokozódó terhelés csökkentését, megfelelő kezelését követelik. Az üzemeltető 4 százalékos béremelést ajánlott.
  • Az elégséges szolgáltatásról is vita van. A Budapest Airport jelenlegi álláspontja szerint a teljes normál üzemelés számítana még elégséges szolgáltatásnak, a szakszervezet szerint viszont nem lehet így értelmezni a vonatkozó szabályokat, hiszen így a sztrájknak nem lenne hatása.

Mit mondanak ők? Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke szerint a légi közlekedési szektor munkaerőhiánnyal és sok területen versenyképtelen, nyomott bérekkel küzd, és a dolgozók folyamatosan növekvő munkaterhelése és a kollektív bérrendezés hiánya is komoly kockázatot jelent a nyári működésre nézve.

  • A Budapest Airport ezzel szemben úgy látja, hogy teljes mértékben felkészült a nyári szezonra, és minden munkatársa elkötelezett amellett, hogy utasainak a legjobb szolgáltatást nyújtsa.

Előzmények: a magyar állam 2024-ben vásárolta vissza a Budapest Airportot, körülbelül 1200 milliárd forintért egy konzorcium részeként. A reptér így 80 százalékban az államhoz, 20 százalékban pedig Vinci Airports nevű céghez került.

  • A munkaerőhiány évek óta probléma. A kormány 2021-ben lényegében megtiltotta a légiirányítóknak, hogy sztrájkoljanak. Tavaly az is felmerült, hogy a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos katonáit légi irányítóként alkalmazzák Ferihegyen.

Alulnézet: tavaly a légiforgalmi irányítói szakma fizetett a legjobban az összes foglakozás közül Magyarországon a KSH adatai alapján. A légiforgalmi irányítók bruttó átlagkeresete 3,4 millió forint volt.

  • Specifikus képességek fontossága, hosszú képzés felső korhatárral, nagy lemorzsolódás és a Z-generációt kevésbé lázba hozó repülés – sorolta a Válasz Online tavalyi cikke, hogy a magas fizetés ellenére miért munkaerőhiányos a szegmens.

Tágabb kontextus: a Budapest Airport fizikai munkavállalóinak száma 257-ről 310-re, az irodai állományé 507-ről 547-re nőtt 2023 és 2024 között a cég beszámolója szerint. A fizikai dolgozók átlagfizetése bruttó 1 millió 82 ezer, az irodaiaké 1 millió 784 ezer forint volt*Szerdai árfolyamon forintra váltva a beszámolóban euróban megadott összeget..

  • A légi irányítást végző Hungarocontrolnál tavaly 784-en dolgoztak (közülük ketten fizikai állományban), ami 36-tal több 2023-hoz képest. Az átlagos bruttó fizetés 2 millió 350 ezer forint volt.

Számokban: a Budapest Airport bevétele 2019-ig folyamatosan emelkedett, de 2020-ban a koronavírus-járvány következtében drasztikusan visszaesett. 2023-ra sikerült visszatérni a járvány előtti szintre, 2024-ben pedig ezt jelentősen túlszárnyalták.

  • Kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása, mert idén 100 milliárd forintnyi osztalékot fizet – erről posztolt a hétvégén Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. 
  • A profit ugyanakkor csak részben árulkodik a reptér tavalyi üzleti teljesítményéről, annak jelentős része ugyanis egy korábbi tőkeemelés eredménye, ahogy arról a Telex részletesebben is írt. A valódi nyereség 40 milliárd forint volt.

Mi várható? 2025 nyarán a Budapestről induló és érkező járatok száma elérheti a 71 ezret, ami 9,8 százalékos növekedés a 2024-es nyári menetrendhez képest, a napi 40 ezres átlagot meghaladó utasszám pedig várhatóan jelentős növekedést jelent majd a dolgozók munkaterhelésében is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA havi több milliós fizetés nem garancia a munkaerőhiány ellenA légi irányítók évek óta vezetik a legjobban fizető szakmák listáját, részben mégis a kapacitáshiányukkal magyarázzák az elmúlt hetek légi közlekedési káoszát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat bérek Budapest Airport Hungarocontrol légiközlekedés liszt ferenc nemzetközi repülőtér repülőtér sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Fontos

Regős Gábor
2025. június 18. 13:40 Pénz

Ezt a kört megúsztuk, de mi lesz ősszel a magyar államadósság besorolásával?

Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.

Jandó Zoltán
2025. június 17. 11:22 Adat, Közélet

Az egyik legnagyobb hazai nemzetiség szenvedheti meg a kormány kampányát

A 2022-es népszámláláskor állampolgárság alapján a magyarok után már az ukránok voltak a legtöbben az országban, és azóta ez a szám csak nőtt.