Több tárgyalási forduló alatt sem közeledett a Budapest Airport és a légiközlekedési szakszervezetek álláspontja, ezért sztrájkhelyzet fenyeget a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – értesült a Pénzcentrum.
- A repülőtéri dolgozók 10 százalék feletti béremelést, egyéb juttatások bevezetését, valamint az évek óta csak fokozódó terhelés csökkentését, megfelelő kezelését követelik. Az üzemeltető 4 százalékos béremelést ajánlott.
- Az elégséges szolgáltatásról is vita van. A Budapest Airport jelenlegi álláspontja szerint a teljes normál üzemelés számítana még elégséges szolgáltatásnak, a szakszervezet szerint viszont nem lehet így értelmezni a vonatkozó szabályokat, hiszen így a sztrájknak nem lenne hatása.
Mit mondanak ők? Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke szerint a légi közlekedési szektor munkaerőhiánnyal és sok területen versenyképtelen, nyomott bérekkel küzd, és a dolgozók folyamatosan növekvő munkaterhelése és a kollektív bérrendezés hiánya is komoly kockázatot jelent a nyári működésre nézve.
- A Budapest Airport ezzel szemben úgy látja, hogy teljes mértékben felkészült a nyári szezonra, és minden munkatársa elkötelezett amellett, hogy utasainak a legjobb szolgáltatást nyújtsa.
Előzmények: a magyar állam 2024-ben vásárolta vissza a Budapest Airportot, körülbelül 1200 milliárd forintért egy konzorcium részeként. A reptér így 80 százalékban az államhoz, 20 százalékban pedig Vinci Airports nevű céghez került.
- A munkaerőhiány évek óta probléma. A kormány 2021-ben lényegében megtiltotta a légiirányítóknak, hogy sztrájkoljanak. Tavaly az is felmerült, hogy a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos katonáit légi irányítóként alkalmazzák Ferihegyen.
Alulnézet: tavaly a légiforgalmi irányítói szakma fizetett a legjobban az összes foglakozás közül Magyarországon a KSH adatai alapján. A légiforgalmi irányítók bruttó átlagkeresete 3,4 millió forint volt.
- Specifikus képességek fontossága, hosszú képzés felső korhatárral, nagy lemorzsolódás és a Z-generációt kevésbé lázba hozó repülés – sorolta a Válasz Online tavalyi cikke, hogy a magas fizetés ellenére miért munkaerőhiányos a szegmens.
Tágabb kontextus: a Budapest Airport fizikai munkavállalóinak száma 257-ről 310-re, az irodai állományé 507-ről 547-re nőtt 2023 és 2024 között a cég beszámolója szerint. A fizikai dolgozók átlagfizetése bruttó 1 millió 82 ezer, az irodaiaké 1 millió 784 ezer forint volt*Szerdai árfolyamon forintra váltva a beszámolóban euróban megadott összeget..
- A légi irányítást végző Hungarocontrolnál tavaly 784-en dolgoztak (közülük ketten fizikai állományban), ami 36-tal több 2023-hoz képest. Az átlagos bruttó fizetés 2 millió 350 ezer forint volt.
Számokban: a Budapest Airport bevétele 2019-ig folyamatosan emelkedett, de 2020-ban a koronavírus-járvány következtében drasztikusan visszaesett. 2023-ra sikerült visszatérni a járvány előtti szintre, 2024-ben pedig ezt jelentősen túlszárnyalták.
- Kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása, mert idén 100 milliárd forintnyi osztalékot fizet – erről posztolt a hétvégén Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
- A profit ugyanakkor csak részben árulkodik a reptér tavalyi üzleti teljesítményéről, annak jelentős része ugyanis egy korábbi tőkeemelés eredménye, ahogy arról a Telex részletesebben is írt. A valódi nyereség 40 milliárd forint volt.
Mi várható? 2025 nyarán a Budapestről induló és érkező járatok száma elérheti a 71 ezret, ami 9,8 százalékos növekedés a 2024-es nyári menetrendhez képest, a napi 40 ezres átlagot meghaladó utasszám pedig várhatóan jelentős növekedést jelent majd a dolgozók munkaterhelésében is.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA havi több milliós fizetés nem garancia a munkaerőhiány ellenA légi irányítók évek óta vezetik a legjobban fizető szakmák listáját, részben mégis a kapacitáshiányukkal magyarázzák az elmúlt hetek légi közlekedési káoszát.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Közélet Vállalat bérek Budapest Airport Hungarocontrol légiközlekedés liszt ferenc nemzetközi repülőtér repülőtér sztrájk Olvasson tovább a kategóriában