Megcsonkíthatták a reptéri vasút legalább nyolc éve fiókban heverő tervét
Döntött a kormány arról, hogy gyorsított vasúti kapcsolatot hoz létre a Liszt Ferenc repülőtér és a Nyugati pályaudvar között – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Portfolio tudósítása szerint.
Miért fontos ez? A részletek arra utalnak, hogy a reptéri vasút egy régóta létező fejlesztési tervét vették elő, de azt gyakorlatilag kettévágták, olcsósították, és jóval kevésbé modern formában fogadták el.
Előzmények: az egykori nemzetgazdasági tárca legalább nyolc, az Innovációs és Fejlesztési Minisztérium pedig minimum hat éve már nyilvánosan beszélt arról, hogy megvannak a reptéri vasúti összeköttetés tervei.
A 2017-es nyilatkozatban már az is szerepelt, hogy az akkori kormány 2016 novemberében döntött a megvalósításról (vélhetően akkor még a tervezésről).
A Cegléd-Szolnok vonalhoz építettek volna egy 22 kilométeres kitérőt, amely Kőbánya-Kispestnél „hagyta volna el” a jelenlegi nyomvonalat, és Monor előtt tért volna vissza hozzá.
Ezt a kitérőt meg lehetett volna építeni úgy, hogy a reptér területén 7 kilométert a föld alá visznek, és ott lett volna egy megálló, ahonnan nemcsak Budapest központja, de Kelet-Magyarország felé is gyors kapcsolatot lehetett volna biztosítani.
A 100a vasútvonalból ágazhat ki a repülőteret elérő pálya. Forrás: MÁV
Igen, de: Nagy Márton most nem kitérőről, hanem lényegében egy leágazásról és szárnyvonalról beszélt, ami arra utal, hogy csak a KÖKI és a reptér közötti rész épülne meg, a keleti, monori irány azonban nem. Így a reptér végállomás lenne, kelet felé pedig nem lenne közvetlen összeköttetés.
Felülnézet: a tervezést korábban az EU kohéziós alapjából finanszírozták, a konkrét előkészítés azonban eddig alig indult el. Nagy Márton most azt jelezte, hogy az EU tud a tervekről – ez egyébként egy olyan beruházás lenne, amely kiválóan illene az uniós fejlesztési célokba is.
A miniszter egymilliárd eurós (400 milliárd forintos) beruházási összegről beszélt, konkrét időtávot nem említve.
Korábban felmerült a projekttel kapcsolatban a kínai finanszírozás és építés lehetősége is, de a kínaiak még csak nem is kitérőt, hanem annál is jóval nagyobb projektet, egy önálló új vonalat szerettek volna építeni.
Nagy Márton most azt mondta, koncessziós rendszerben gondolkodnak, ami legalábbis felveti annak a reális lehetőségét, hogy a vonalon külön díjszabást lehessen alkalmazni.
Emlékezetes, hogy 2022 szeptemberében vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. Ezen számításaink szerint 700 milliárd forintot kershetnek Mészárosék.
Alulnézet: a hírek korábban óránként 160 kilométer/órás potenciális sebességet is elbíró pályáról szóltak, és arról, hogy a szakasz alapja lehet további gyors összeköttetéseknek, de sok korábbi vasúti fejlesztésből tudhatjuk, hogy ez az ideális, nem feltétlenül a valóságos lehetőséget tükrözi.
Akármennyire modern technológiát használnak, ez a reptéri vasúti terv a Kőbánya-Kispest és Nyugati közötti szakaszt érdemben nem gyorsítja, így a városközpont elérése legfeljebb 10 kilométeren lehet igazán modern.
A főváros egyébként jegybevételének jelentős részétől esne el, ha a reptéri busz használata visszaszorulna.
Még ha látna is fantáziát valaki nálunk egy beruházásban, érdemes megkockáztatnia, hogy egy reggel arra ébred, éppen az ő pénzét teszi fel az állam a kaszinóban?