Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. június 3. 16:34 Közélet

Megcsonkíthatták a reptéri vasút legalább nyolc éve fiókban heverő tervét

Döntött a kormány arról, hogy gyorsított vasúti kapcsolatot hoz létre a Liszt Ferenc repülőtér és a Nyugati pályaudvar között – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Portfolio tudósítása szerint.

Miért fontos ez? A részletek arra utalnak, hogy a reptéri vasút egy régóta létező fejlesztési tervét vették elő, de azt gyakorlatilag kettévágták, olcsósították, és jóval kevésbé modern formában fogadták el.

Előzmények: az egykori nemzetgazdasági tárca legalább nyolc, az Innovációs és Fejlesztési Minisztérium pedig minimum hat éve már nyilvánosan beszélt arról, hogy megvannak a reptéri vasúti összeköttetés tervei.

  • A 2017-es nyilatkozatban már az is szerepelt, hogy az akkori kormány 2016 novemberében döntött a megvalósításról (vélhetően akkor még a tervezésről).
  • A Cegléd-Szolnok vonalhoz építettek volna egy 22 kilométeres kitérőt, amely Kőbánya-Kispestnél „hagyta volna el” a jelenlegi nyomvonalat, és Monor előtt tért volna vissza hozzá.
  • Ezt a kitérőt meg lehetett volna építeni úgy, hogy a reptér területén 7 kilométert a föld alá visznek, és ott lett volna egy megálló, ahonnan nemcsak Budapest központja, de Kelet-Magyarország felé is gyors kapcsolatot lehetett volna biztosítani.

A 100a vasútvonalból ágazhat ki a repülőteret elérő pálya. Forrás: MÁV

Igen, de: Nagy Márton most nem kitérőről, hanem lényegében egy leágazásról és szárnyvonalról beszélt, ami arra utal, hogy csak a KÖKI és a reptér közötti rész épülne meg, a keleti, monori irány azonban nem. Így a reptér végállomás lenne, kelet felé pedig nem lenne közvetlen összeköttetés.

Felülnézet: a tervezést korábban az EU kohéziós alapjából finanszírozták, a konkrét előkészítés azonban eddig alig indult el. Nagy Márton most azt jelezte, hogy az EU tud a tervekről – ez egyébként egy olyan beruházás lenne, amely kiválóan illene az uniós fejlesztési célokba is.

  • A miniszter egymilliárd eurós (400 milliárd forintos) beruházási összegről beszélt, konkrét időtávot nem említve.
  • Korábban felmerült a projekttel kapcsolatban a kínai finanszírozás és építés lehetősége is, de a kínaiak még csak nem is kitérőt, hanem annál is jóval nagyobb projektet, egy önálló új vonalat szerettek volna építeni.
  • Nagy Márton most azt mondta, koncessziós rendszerben gondolkodnak, ami legalábbis felveti annak a reális lehetőségét, hogy a vonalon külön díjszabást lehessen alkalmazni.
  • Emlékezetes, hogy 2022 szeptemberében vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. Ezen számításaink szerint 700 milliárd forintot kershetnek Mészárosék.

Alulnézet: a hírek korábban óránként 160 kilométer/órás potenciális sebességet is elbíró pályáról szóltak, és arról, hogy a szakasz alapja lehet további gyors összeköttetéseknek, de sok korábbi vasúti fejlesztésből tudhatjuk, hogy ez az ideális, nem feltétlenül a valóságos lehetőséget tükrözi.

  • Akármennyire modern technológiát használnak, ez a reptéri vasúti terv a Kőbánya-Kispest és Nyugati közötti szakaszt érdemben nem gyorsítja, így a városközpont elérése legfeljebb 10 kilométeren lehet igazán modern.
  • A főváros egyébként jegybevételének jelentős részétől esne el, ha a reptéri busz használata visszaszorulna.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminálA nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegújulhat a reptérre vezető út, jöhet az olimpiaKét év múlva kezdődhet a ferihegyi repülőtérre vezető út felújítása. A projekt felpörgetése valószínűleg nem teljesen független az újból előkerülő olimpiarendezési elképzelésektől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk700 milliárd forintot kereshetnek Mészárosék az autópálya-koncessziónNégy hónap alatt kockázat nélkül jutott többmilliárdos extrapofithoz a Szíjj-Mészáros páros az autópályák üzemeltetésén.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet kormánydöntés liszt ferenc nemzetközi repülőtér reptér reptéri vasút vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Elek Péter
2025. június 14. 06:50 Közélet

A magyar gazdaság rémisztő adatáról, amelyik zuhan, mint a kő

Még ha látna is fantáziát valaki nálunk egy beruházásban, érdemes megkockáztatnia, hogy egy reggel arra ébred, éppen az ő pénzét teszi fel az állam a kaszinóban?

Mészáros R. Tamás
2025. június 13. 05:50 Közélet, Világ

Trump, Putyin vagy Orbán, a független intézmények elleni hadjárat mögött ugyanaz van

A kulturális hegemónia vágya és a hatalomtól független civil szerveződések tagadása is felsejlik a kormány ellehetetlenítési törvénytervezete mögött.

Bucsky Péter
2025. június 12. 11:59 Közélet

Felszívódtak az uniós támogatások, de 2023-ig mégis jól álltunk

Tavaly előtt még mindig a GDP 2,2 százalékát tették ki az uniós pénzek.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. június 16. 10:48 Adat

Ötödével kevesebb gyereknek kezdődik a nyári szünet, mint az ezredfordulón

Több mint 1,2 millió általános és középiskolás kezdi meg a vakációt ezen a héten. A 2000-es évek elején még az 1,6 milliót közelítette ez a szám.

Gergely Péter
2025. június 15. 06:50 Pénz

Szinte senki sem igényel 20 éves kor alatt munkáshitelt

Az alsó korhatár egy banknál 17, a többinél 18 év, de a hitelfelvétel inkább csak 23-25 éves korban válik életszerű lehetőséggé.

Jandó Zoltán
2025. június 12. 05:50 Pénz, Vállalat

Több pénzt kap külföldről a kormánymédia, mint a nem kormányközeli kiadók

A Szuverenitásvédelmi Hivatal büdzséje is többszöröse annak, mint amennyi külföldi támogatást a független média kap.