Sem az inflációt, sem a rezsit nem csökkenti igazán az újabb árhivatalszerű kormánylépés
Nem emelkedhet a tavaly év végi szint fölé a lakásbiztosítások díja, ám a biztosítási értéket emelni, indexálni kell – ezt a szabályváltoztatási tervet jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
Miért fontos ez? Bár a részletek még nem ismertek, a bejelentést a jelenlegi információk alapján egy hatóságilag előírt árcsökkentésként lehet értelmezni.
A biztosítók évente szokták kezdeményezni a lakásbiztosítási díjak emelését abban az esetben, ha a kérdéses ingatlan értéke vagy például az újraépítés-vásárlás költsége növekszik.
Ha az a cél a biztosítással, hogy egy bizonyos káreseményt a kárkifizetésből fedezni lehessen, és ehhez az infláció miatt évről-évre egyre több pénzre van szükség, akkor ezt a megemelt biztosítási díjakkal követi le a biztosító (hiszen az ő potenciális kifizetései is emelkednek).
Ha a díjemelést megtiltja a kormány, ám a biztosított értéket az évfordulónál továbbra is aktualizálni (jellemzően emelni) kell, akkor az ügyfelek idővel ugyanannyi pénzért (kár esetén) magasabb biztosítási összeget kapnak majd, ami kvázi árcsökkentésnek felel meg, és ezt a jelek szerint a biztosítónak kell lenyelnie.
Felülnézet: Magyarországon elég magas, 70 százalék körüli a biztosított ingatlanok aránya, ennek azonban nagyrészt nem a tudatos előre gondoskodás, hanem a lakáshitelek nagy aránya az oka, azokhoz ugyanis szinte mindig kötelező elem a lakásbiztosítás.
A tudatosság alacsony fokára utal, hogy a lakásbiztosításokkal az ügyfelek kis része foglalkozik aktívan, évfordulókor ezek döntő részét általában nem kötik újra, a díjemelést pedig azzal fogadják el, hogy nem is reagálnak a biztosító értesítésére.
Előzmények: a kormány 2024-től úgy próbálta stimulálni a lakossági piacot, hogy előírta, az évfordulótól függetlenül március végéig mindenki plusz költségek nélkül válthat (lakás)biztosítót.
Az autós kötelező biztosításokhoz hasonló évi egyszeri nagy aktivitást azonban nem sikerült elérni, mert becslések szerint csak pár százezer váltás történt a mintegy 3 millió biztosítás közül, vagyis az érintettek elsöprő többsége nem élt az alacsonyabb díjak lehetőségével.
Ennek az is lehet az oka, hogy a lakásbiztosítások havi átlagos díja ma 5 ezer forint körül van, ez nem jelentős rezsitétel, azaz sokan gondolhatják úgy, hogy a váltással még akkor sem éri meg vesződni, ha idén jellemzően 20 százalék (havi ezer forint) körüli díjcsökkenést is el lehetett érni – véli Kozma Gábor, a PBA Insura Zrt. alkusz cég tulajdonos-vezérigazgatója.
Mit mondanak ők? Iparági forrásaink szerint a biztosítók indokolatlannak tartják a lépést, mert – ahogy ezt a minisztériumnak is jelezték az előzetes tárgyalásokon – szerintük:
a piacon erős árversenyben alakultak ki a jelenlegi díjak,
a márciusi váltásoknál jelentősebb csökkentést már elérhetett az az ügyfél, aki élt a felkínált lehetőséggel,
illetve az extraprofitadó, a biztosítási és a baleseti adó miatt a szektor terhelése így is magas, jövedelmezősége nemzetközi összehasonlításban alacsony.
Mi várható? Mivel az egyéb biztosítási termékeknél erős a verseny, a biztosítók várhatóan nem lesznek képesek a kieső bevételt máshonnan pótolni. Így a jellemzően multicégeknek költséget kell csökkenteniük, elhalasztják fejlesztéseiket, szolgáltatásaik színvonala legjobb esetben is a mostani szinten marad, nemzetközileg pedig az ország ebből a szempontból lemarad.
Mivel alig 1 százalékot képvisel a lakásbiztosítás a hivatalos statisztikai fogyasztói kosárban, az infláció érezhető visszafogására a lépés nem alkalmas.
A lakosság pénzügyi tudatossága ellen hat az intézkedés, sokan gondolhatják úgy, hogy ezentúl lakásbiztosítással foglalkozni már végképp nincs értelme, hiszen a kormány majd úgyis gondoskodik az alacsony díjakról.
Tágabb kontextus: politikai szempontból viszont a lépés illeszkedik abba a sorba, amelynek részeként a kormány a lakosság védelmezőjeként árrésstoppot vezetett be a 30 alapvető élelmiszerre, csökkentenikészül a háztartási cikkek árrését, és önkéntes díjcsökkentésre késztette a távközlési cégeket, illetve a bankokat.
Utóbbiak csak 2026 nyaráig vállaltak átmeneti önkorlátozást, az elmaradt két évre vonatkozó inflációkövető díjemeléseket így épp a következő kormányzati ciklus legelején fogják végrehajtani.
Valószínű, hogy az esetek többségében még egy évvel a program kihirdetése után sem érkeznek meg az új gépek a cégekhez, így a gazdaságot sem élénkítik.