1800 ember munkahelyét temeti épp maga alá a Dunaferr csődtörténete
Végképp megpecsételődni látszik a héten megjelent információk alapján a Dunai Vasmű kohászati részlegének és az ott dolgozó több mint 900 ember munkahelyének sorsa. A hengerműre van két jelentkező, de valószínűleg ott is csak nagyjából minden minden második munkahely maradhat meg.
Előzmények: a Dunai Vasmű (korábban Dunaferr) problémáival sok-sok éve birkózik a kormány, nagyrészt sikertelenül, pedig a Telex összesítése szerint legalább 100 milliárd forintot beleölt már a vállalat megmentési kísérleteibe.
2023 közepe óta a brit-indiai Liberty Steel tulajdonában működött volna az acélmű, ám a berendezések sokkal többet álltak, mint amennyit dolgoztak. A 2023-as beszámoló szerint a bevétel legnagyobb része a leállított termelés miatt megmaradt szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származott.
A Liberty-korszak felszámolásba torkollott, a kohászati részt összefogó Duna Furnace-nél és a hengerművi Dunarollingnál egyaránt. A felszámoló április 23-i határidővel írt ki pályázatot annak felmérésére, hogy vannak-e érdeklődők a két vállalat eszközeinek megvásárlására, működtetésére.
Számokban: tavaly november óta a két cég létszáma több mint 600 fővel csökkent, bár a Liberty-korszak nagy részében látható stabilitás valószínűleg csak utólagos adatfeltöltésnek tudható be. Mindenesetre a legutóbbi, februári adat szerint a Duna Furnace-nél 944-en, a Dunarollingnál 1860-an dolgoznak.
A felszámolótól származó információ alapján a 24.hu nemrég arról írt, hogy további működés esetén a Duna Furnace-nél 800, a Dunarollingnál 1000 ember munkájára lehet szükség a jövőben.
Felülnézet: a Dunarolling pályázatára két vállalat jelentkezett, egy kínai állami acélkereskedelmi társaság, valamint egy szlovák cég, amelynek tulajdonosa korábban a kassai acélművel keveredett elszámolási vitába.
A Duna Furnace pályázatára senki sem jelentkezett, ami jó eséllyel azt jelenti, hogy nem lesz többé vas- és acélgyártás Dunaújvárosban. Igaz, ez nem is meglepő annak alapján, hogy a kokszoló és a nagyolvasztók hosszú ideje állnak, újraindításuk vagy nem lehetséges, vagy nem éri meg.
Mit mondanak ők? Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azt mondta, hogy az érdeklődők nemcsak a hengerművet „nézik”, hanem a leállított kohót és a kokszolót is.
Igen, de: a fentiek, a kedvezőtlen piaci viszonyok és az érdeklődők kiléte alapján meglepő lenne, ha a két céget érdekelné a kohászat. A szlovák cég nevében (Dunaferr Steel Rolling a.s.) a hengerműre van utalás, míg a kínai Hangzhou Cogeneration Import and Export Company Limited nem foglalkozik kohászattal.
A hengermű életképességének jó ideje több esélyt adnak a szakemberek. A Liberty előtti orosz-ukrán tulajdonos idején Ukrajnából behozott alapanyagból (vasbugából) gyártottak késztermékeket a Dunaferr hengerművi dolgozói, és ezt más forrásból beszerezve is meg lehetne tenni, ha nyereségesnek ígérkezik a tevékenység.
Mi következik? Nagy Márton arról beszélt, hogy május elején írják ki az értékesítési pályázatot, amely elegendő időt ad majd számukra, hogy megismerkedjenek a Dunai Vasmű körülményeivel.
A fentiek alapján az valószínűsíthető, hogy a két vállalat 2800 munkavállalójából siker esetén is csak ezer dolgozhat továbbra is a vasműben.
Orbán Viktor egy interjúban pár hete azt mondta, hogy nem csak Mészáros Lőrinc és Tiborcz István futott be nagy karriert. Valóban voltak még legalább heten.
A magyar nettó átlagbérek meghaladták a szlovák, cseh, román, lett, észt béreket is az árkülönbségek kiszűrését lehetővé tevő vásárlóerő-paritáson számolva.