Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2025. február 10. 10:34 Közélet, Vállalat

Könyvelési trükkel tették nyereségessé a NER-oligarchák jachtoztatását

Számos masszívan veszteséges év után 2023-ban jelentős nyereséget mutatott ki az a máltai cég, amelynek jachtjain az elmúlt években rendszeresen nyaralt a NER-elit.

  • A profit azonban csak egy könyveléstechnikai lépésnek köszönhető, enélkül tavalyelőtt is vesztséges lett volna a vállalat. Így azonban jelentősen sikerült javítani a cég pénzügyi és tőkehelyzetét.

Előzmények: a 2023 nyarán ismertté vált Rose d’Or már legalább a negyedik olyan jacht, amelyet kormányközeli vállalkozók vagy akár politikusok használtak az elmúlt években. A korábbi hajókat pedig meg is szerezte egy NER-es offshore-cég, a máltai bejegyzésű L&L Charter Ltd.

  • A máltai vállalat hátterét sokáig homály fedte, 2020-ban az Átlátszó kiderítette, hogy a vállalat tényleges tulajdonosa Szíjj László. Szíjj állami megrendelésekből élő autópálya-építő csoportjának, a Duna Aszfaltnak köszönhetően tíz év alatt az ország hatodik leggazdagabb embere lett.

Számokban: az L&L Charter Ltd. sokáig veszteségesen működött. Ahogy a G7 tavalyelőtt megírta, a társaság 2020-ban és 2021-ben közel két és félmilliárd forintnyi veszteséget hozott össze. A helyzet 2022-ben még tovább romlott: abban az évben újabb bő 2 milliárdot bukott a cég.

  • Részben ezért is kellett beszállnia Rencsár Kálmánnak, aki a társaság harmadáért közel 7 milliárd forintot fizetett, így feltőkésítve a vállalatot.
  • Tavalyelőtt aztán újabb fordulat jött: a máltai társaság meglepő módon közel 2 milliárd forintos nyereséget termelt. A profit azonban nem a vállalat működésének, hanem egy számviteli gyakorlat módosításának volt köszönhető.
  • Korábban évente a jachtok értékének 10 százalékát számolták el értékcsökkenésként. Két éve azonban úgy ítélték meg, hogy a hajók ennél hosszabb ideig használhatóak, így csökkentették az elszámolt amortizáció mértékét, és tíz helyett 26 év alatt írják le nullára a jachtok értékét. Ez pedig abban az évben közel 6 millió euróval javította a cég eredményét.

Alulnézet: a vállalat egyébként csökkentette egyéb költségeit is. Ebben minden bizonnyal szerepet játszott, hogy az alkalmazottak létszáma is alacsonyabb lett hét fővel.

  • Más kérdés, hogy a jachtok bérbe adásából származó bevétel is csökkent, ráadásul a pénz közel nyolcada a részvényestől érkezett, azaz vélhetően Szíjj bérelte ki a saját jachtját.
  • A beszámolóban szerepel az is, hogy a társaság 2022 óta próbálja eladni a Seagull Mrd-t, de ez 2023 végéig nem sikerült. A jachtot azóta is árulják, épp néhány hete csökkentették újabb 2 millió euróval, azaz jelenlegi árfolyamon közel 800 millió forinttal az árát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSenkinek nem kell a NER szuperjachtja, milliárdokat engedtek az árábólAz európai gazdaság gyengélkedése és a korábban remek vevőnek számító orosz oligarchák kiesése is nehezíti a szuperjachtok eladását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármeddig nőhet a NER-es kis gömböc, jöhetnek a még nagyobb jachtokAz elmúlt években anélkül kebelezte be versenytársait a legnagyobb NER-es építőcég, hogy a versenyhivatal okot látott volna részletes vizsgálatra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy lesz az állami tenderekből milliárdos luxusjachtEgy vállalkozás néhány éve állami megbízásokból mesés profitot kezdett termelni, de a pénz jelentős része végül annak a Szíjj Lászlónak a közelébe került, akinek az elmúlt hetekben többször is elhangzott a neve zsarolással megszerzett cégekkel egy mondatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPróbáltuk kiszámolni, mennyi lehet a Rose d’Or törlesztője, de nem bírta a rendszerAz Euroleasing 2020 óta foglalkozik hajókkal. Kalkulátoruk is van rá, amely alapján a Rose d'Or törlesztője havi 410 millió forint lehet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Duna Aszfalt jacht luxusjacht Rencsár Kálmán Seagull Mrd Szíjj László veszteség Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Hajdu Miklós
2025. március 18. 16:55 Közélet, Vállalat

Nem fekszik az árrésstop a CBA-nak sem, amelynek általában próbál kedvezni a kormány

A kormány is látja, hogy megint főleg a kisboltokat hozta nehéz helyzetbe.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.