Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF).

Mi történt? Egy szerdai közlemény szerint az Európai Bizottság 134 közlekedési projektet választott ki, amelyek több mint 7 milliárd euró összegű uniós támogatásban részesülnek a CEF-ből, amely az EU stratégiai infrastrukturális beruházási eszköze.

Miért fontos ez? A Déli körvasút hazánk jelenleg legnagyobb és legdrágább vasúti fejlesztése, amely Ferencváros és Kelenföld állomások között bővíti jelentősen a vasút áteresztőképességét, ami a személy- és teherforgalom számára is lényeges.

Igen, de: a fejlesztés által érintett területen élők közül sokan ellenzik a beruházást, rövid távon a fakivágások és a munkával járó zaj, hosszabb távon pedig a zajos vasúti teherforgalom növekedése miatt.

  • A beruházás környezetvédelmi engedélyét kétszer is megsemmisítette a bíróság, amely a munkákat is megtiltotta. Ezután a kormány kiemelt katonai beruházássá nyilvánította a Déli körvasutat, hogy semmibe vehesse a bíróság ítéletét.

Alulnézet: „Kati néni mindig megijed, amikor a vonat dudál” – az érintettek problémáiról és ellenérzéseiről érdemes elolvasni a Telex márciusi riportját.

Számokban: a projekt költsége nettó 182 milliárd forint, és nem része a Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, amely már lezárult és 36 milliárd forintba került.

  • Ahogy korábban írtuk, Kolozsváron metrót építenek fajlagosan annyi pénzből, mint amennyibe a Déli körvasút korszerűsítése, bővítése kerül, pedig a metróépítés sokkal drágább szokott lenni, mint a felszíni vasútfejlesztés.
  • A beruházást Mészáros Lőrinc legnagyobb, tavaly 51 milliárd forintos nyereséget termelő vállalata, a V-Híd végzi alvállalkozók bevonásával, több mint százmilliárd forintot az állam előre kifizetett a társaságnak.
  • Egy idén januári kormányhatározat szerint nettó 155 milliárd forint CEF-forrást szeretett volna kapni a kormány a Déli körvasútra, ennél a 113 milliárd érdemben kevesebb, így valószínűleg több hazai forrást kell majd a projektre költeni.

Mit mondanak ők? „A Déli körvasút második ütemét jelentő beruházással nemcsak Budapest és az agglomeráció közlekedését javítjuk, de a kontinens országait és nagyvárosait összekötő vasútvonalak hálózatát is. Az egész régió közösségi közlekedését tesszük jobbá” – írta a Facebookon Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Tágabb kontextus: a szerdán közzétett döntés keretében Magyarország összesen 306 millió euró CEF-forrást kap kilenc projektre, amelyek közül négy nemzeti, a többi pedig több országra terjed ki.

  • A Déli körvasúton kívüli további nemzeti projektek: 35 MÁV-START mozdony felszerelése egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS); a tatai védett tehergépjármű-parkoló korszerűsítése; a magyar–ukrán vasúti határátkelőhelyek kapacitásának növelésére irányuló projekt II. üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik BudapestenSőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy jachtnyi bevételt hozott Szíjj László cégének, most a kormány kepeszt, hogy legyen értelme a fejlesztésnekRengeteg problémával küzd az ország legfontosabb vasúti fejlesztése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejlesztNemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy gyorsan összejön a következő 1000 milliárd is Mészáros LőrincnekA felcsúti milliárdos egyik építőipari cége fizikai alkalmazottak nélkül hozott össze közel 51 milliárdos profitot, amit Mészáros Lőrinc ki is vett a vállalatból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet déli körvasút Mészáros Lőrinc uniós források uniós támogatások V-Híd vasútfejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. október 30. 10:54 Adat, Közélet

Olyan ütést kapott a magyar gazdaság, hogy a kormány szerint csak egy év múlva áll talpra

Újra recesszióba került a gazdaság, és Nagy Márton arra számít, hogy csak 2025 második felében következhet be nagy ugrás a teljesítményében.

Stubnya Bence
2024. október 30. 06:01 Közélet, Pénz

20 százalékos drágulás is benne van a pakliban jövőre a lakáspiacon

A kormány intézkedései mellett a piacra ömlő befektetői milliárdok hozhatnak fordulatot az előző évek pangása után a hazai ingatlanpiacon.

Jandó Zoltán
2024. október 28. 14:22 Közélet, Vállalat

Tiborcz István szépen elmonopolyzgat Budapesten

A miniszterelnök veje erősít a Dunakorzón és a Vörösmarty téren, miközben az adófizetés mezőt kormányzati segítséggel elkerülte a nyereséget illetően.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 4. 11:54 Világ

Az oddsok Trump mellett szólnak, de akár néhány ezer szavazat is dönthet

A fogadóirodáknál Donald Trump egy hajszállal esélyesebb, de az amerikai elnökválasztás ezúttal is egy maréknyi államban dől el. Ezek közül is Pennsylvania lehet a legfontosabb.

Kiss Péter
2024. november 3. 06:09 Pénz

Elérkezett Kína a „bármi áron” pillanathoz?

A kínai gazdaságpolitika mostani fordulata más, mint az eddigiek: nagyobb, átfogóbb és koncentráltabb, mint a korábbi egyszeri bejelentések.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.