Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF).

Mi történt? Egy szerdai közlemény szerint az Európai Bizottság 134 közlekedési projektet választott ki, amelyek több mint 7 milliárd euró összegű uniós támogatásban részesülnek a CEF-ből, amely az EU stratégiai infrastrukturális beruházási eszköze.

Miért fontos ez? A Déli körvasút hazánk jelenleg legnagyobb és legdrágább vasúti fejlesztése, amely Ferencváros és Kelenföld állomások között bővíti jelentősen a vasút áteresztőképességét, ami a személy- és teherforgalom számára is lényeges.

Igen, de: a fejlesztés által érintett területen élők közül sokan ellenzik a beruházást, rövid távon a fakivágások és a munkával járó zaj, hosszabb távon pedig a zajos vasúti teherforgalom növekedése miatt.

  • A beruházás környezetvédelmi engedélyét kétszer is megsemmisítette a bíróság, amely a munkákat is megtiltotta. Ezután a kormány kiemelt katonai beruházássá nyilvánította a Déli körvasutat, hogy semmibe vehesse a bíróság ítéletét.

Alulnézet: „Kati néni mindig megijed, amikor a vonat dudál” – az érintettek problémáiról és ellenérzéseiről érdemes elolvasni a Telex márciusi riportját.

Számokban: a projekt költsége nettó 182 milliárd forint, és nem része a Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, amely már lezárult és 36 milliárd forintba került.

  • Ahogy korábban írtuk, Kolozsváron metrót építenek fajlagosan annyi pénzből, mint amennyibe a Déli körvasút korszerűsítése, bővítése kerül, pedig a metróépítés sokkal drágább szokott lenni, mint a felszíni vasútfejlesztés.
  • A beruházást Mészáros Lőrinc legnagyobb, tavaly 51 milliárd forintos nyereséget termelő vállalata, a V-Híd végzi alvállalkozók bevonásával, több mint százmilliárd forintot az állam előre kifizetett a társaságnak.
  • Egy idén januári kormányhatározat szerint nettó 155 milliárd forint CEF-forrást szeretett volna kapni a kormány a Déli körvasútra, ennél a 113 milliárd érdemben kevesebb, így valószínűleg több hazai forrást kell majd a projektre költeni.

Mit mondanak ők? „A Déli körvasút második ütemét jelentő beruházással nemcsak Budapest és az agglomeráció közlekedését javítjuk, de a kontinens országait és nagyvárosait összekötő vasútvonalak hálózatát is. Az egész régió közösségi közlekedését tesszük jobbá” – írta a Facebookon Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Tágabb kontextus: a szerdán közzétett döntés keretében Magyarország összesen 306 millió euró CEF-forrást kap kilenc projektre, amelyek közül négy nemzeti, a többi pedig több országra terjed ki.

  • A Déli körvasúton kívüli további nemzeti projektek: 35 MÁV-START mozdony felszerelése egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS); a tatai védett tehergépjármű-parkoló korszerűsítése; a magyar–ukrán vasúti határátkelőhelyek kapacitásának növelésére irányuló projekt II. üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik BudapestenSőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy jachtnyi bevételt hozott Szíjj László cégének, most a kormány kepeszt, hogy legyen értelme a fejlesztésnekRengeteg problémával küzd az ország legfontosabb vasúti fejlesztése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejlesztNemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy gyorsan összejön a következő 1000 milliárd is Mészáros LőrincnekA felcsúti milliárdos egyik építőipari cége fizikai alkalmazottak nélkül hozott össze közel 51 milliárdos profitot, amit Mészáros Lőrinc ki is vett a vállalatból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet déli körvasút Mészáros Lőrinc uniós források uniós támogatások V-Híd vasútfejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 15:51 Adat, Közélet

A bizalomvesztés ördögi körébe került a magyar gazdaság

Ha a lakosság nem hisz a növekedésben, akkor nem fogyaszt, de akkor a cégek nem ruháznak be, de akkor nem lesz növekedés.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.