Megnehezítheti a 2026-os választás előtt a kormány dolgát az újraszabott uniós kényszerzubbony
A túlzottdeficit-eljárás megindítását Belgium, Franciaország, Olaszország, Málta, Lengyelország és Szlovákia mellett Magyarországra vonatkozóan is javasolta az Európai Bizottság – derül ki a Bizottság keddi közleményéből.
A következő lépésben őszig az EU Tanácsa ajánlásokat fogalmaz meg a tagállamoknak, hogy hogyan kerüljön vissza a költségvetési hiányuk az uniós szabályoknak megfelelő szintre, és arra is, hogy ennek milyen tempóban kell megvalósulnia.
Előzmények: 2012 előtt folyamatosan túllépte a három százalékos küszöböt a hiány, Magyarország ellen emiatt 2004-ben túlzottdeficit-eljárás indult, aminek 2013-ban lett vége. Az eljárás alatt az érintett országok korrekciós intézkedésekért cserébe kerülhetik el a bírságokat.
A túlzott költekezést büntető szabályokat 2020-ban felfüggesztette az Európai Unió, hogy az országoknak nagyobb mozgástere legyen a Covid utáni gazdasági kárenyhítésre, ezek a szabályok azonban idén újra hatályossá váltak.
Alulnézet: a magyar költségvetés hiánya tavaly 6,7 százalék volt, az idei hiánycél pedig 4,5 százalék (aminek az eléréséhez a héten jelentettek be újabb adókat, mások kivezetése mellett).
Még jövőre is 3 százalék felett maradna a hiány (3,7 százalék), és csak 2026-ban, az országgyűlési választások évében felelne meg újra az uniós szabályoknak Magyarország konvergenciajelentése szerint.
Az államadósság-ráta, ami tavaly 73,5 százalék volt, még 2028-ban is az uniós követelmény (60 százalék) felett maradna, bár jelentősen csökkenne (62,8 százalékra).
Tágabb kontextus: az európai költségvetési szabályok a felfüggesztés óta megváltoztak.
Az új szabályok alapján a brüsszeli Bruegel kutatóintézet elemzése szerint Magyarországnak négyéves kiigazítási időszak alatt évente átlagosan 0,75, hétéves kiigazítási időszak esetén pedig 0,47 százalékkal kellene évente átlagosan csökkentenie a hiányát.
Mit mondanak ők? Varga Mihály pénzügyminiszter az Indexnek azt mondta, szeptember végig kell benyújtani egy középtávú programot, ami alapján „nem azonnali intézkedésekkel kell reagálnia a tagországoknak, négyéves átmeneti időt adnak arra, hogy a költségvetési hiány fokozatosan csökkenjen”.
Igen, de: annak is lesz jelentősége, hogy a többi eljárás alá vont ország milyen költségvetési politikát tervez. Például ha a francia választások után az új vezetés lazább költségvetési politikát vinne, az az európai költségvetési szabályokkal szembeni ellenálláshoz vezethet.
Ha a következő években inkább a költségvetési lazítás irányába mozdulnak el a tagországok, az javíthatja a magyar költségvetési helyzet megítélését is, és lazább gazdálkodást tesz lehetővé. Ennek a kockázata viszont a magasabb infláció – írta a G7-en Virovácz Péter, az ING vezető elemzője és Szőnyi Dávid az ING elemző gyakornoka.
Az ukrán, a vietnámi és a Fülöp-szigeteki dolgozók is egyre inkább csak ugródeszkaként tekintettek Magyarországra, ezért is kellett lépnie a kormánynak.
Az újnak nevezett gazdaságpolitika lényege az államilag vezérelt keresletélénkítés, miközben hiányzik az egyensúly és az európai piacgazdaságokhoz való illeszkedés célja.
Húsz százalékkal csökkenhet az Európába tartó áruk szállítási költsége, ha érvényben marad a gázai tűzszünet, és a húszik valóban nem támadják a hajókat.