A kormány tényleg levette a kezét a független társulatokról
6 milliárd forintos, valójában jelentősen visszavágott összegett osztott szét előadó-művészeti szervezeteknek a Kulturális és Innovációs Minisztérium: a mintegy 1400 igényből majdnem ezret utasítottak el nulla forinttal, köztük a Budapesti Fesztiválzenekart vagy a Pintér Béla Társulatot.
Milyen pályázatról van szó? A minisztérium előadóművészeti szervezetek támogatására írt ki pályázatot – ez ugyanaz, ami eddig “többlettámogatás” néven futott, és valójában a tao-támogatások beszántása után, azok pótlására jött létre. Csakhogy az évek során a keretösszeg durván a teljes taopénz hatodára csökkent.
Az összegről a minisztériumban szakmai bizottság vagy vélemények nélkül határoznak, maga a pályázat is inkább regisztrációs igénybejelentés. Következésképp senki nem tudja, milyen szempontok szerint döntenek.
Miért fontos ez most különösen? Azért mert a rezsiválság után, és az inflációs, illetve gazdasági válság és kulturális megszorítások közepette számos társulat, kulturális szervezet került nehéz helyzetbe, különösen a független- és magánszínházak. A Független Előadő-művészeti Szövetség (FESZ) már a tavalyi döntés után megkongatta a vészharangot, és ehhez 30 előadó-művészeti szervezet csatlakozott.
A Mu Színház kilátásai már akkor nagyon rosszak voltak, A Pintér Béla és Társulatának névadója és vezetője videóban fordult az érdeklődőkhöz: bár teltházzal játszanak durván havi 15 előadást és a jegyeiket elkapkodják – ez évi 50 ezer nézőt jelent –, a jövő évi költségvetésükben mintegy 50 millió forintos lyuk tátong, és az egyetlen esélyük a helyzetük javítását, ha még feljebb tornásszák a jegybevételeiket. Ezért el is búcsúztak székhelyüktől, a mintegy 150 fős Szkéné Színháztól, és átköltöztették előadásaikat egy lényegesen nagyobb rendezvénytérbe, a 460 férőhelyes Újpesti Rendezvényközpontba.
Egy idézet: “Mintha a minisztérium egyszerűen lehúzta volna a rolót és kivonult volna, mondta a helyzetről Nagy Zoltán, a FESZ ügyvezetője korábban a hvg.hu-nak.
Az idén 30 éves TÁP Színház 4 pályázatára: 0 forint.
A Fischer Iván féle Budapesti Fesztiválzenekar 5 pályázatára: 0 forint.
Dollár Papa Gyermekei 3 pályázatára 0 forint.
Pintér Béla és Társulata 2 pályázatára 0 forint.
MU Színház 5 pályázatára összesen 17,5 millió forint.
Szkéné Színház 5 pályázatára összesen 18 millió forint.
Trafó három pályázatára összesen 2,5 millió forint.
Budapesti Operettszínház 3 pályázatán összesen 87 millió forint.
Az Új Színház Nonprofit Kft. 3 pályázatán összesen 68 millió forintot kapott.
A József Attila Színház Nonprofit Kft. 4 pályázaton 109 millió forintot.
A Katona József Színház szervezete 4 pályázaton kapott 23 millió forintot.
A Karacsony-Gulyás féle színházi paktum – vagyis a fővárosi színházak fenntartói feladatainak kormány által kikényszerített szétosztása – értelmében a fenti színházak közül a Trafót, Katonát az önkormányzat tartja fenn, az Operettet, Új Színházat, József Attilát pedig a kormány. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a nagy, akár kiemelt nemzeti kulturális intézmények ne kerültek volna bajba, és nem lenne szükségük minden forrásra.
Igen, de úgy tűnik, a legnagyobb vesztesei az átláthatatlan és egyenlőtlen rendszernek pont azok a független és/vagy magán társulatok, amelyeknek a tao-támogatások beszántásáig növekedtek a jegybevételei. A kormány által fenntartott kőszínházaknak ebből a keretből is bőven jutott.
A taorendszer például az Átrium esetében életet adott egy innovatív és megtérülő színházi társulásnak, majd a hirtelen megszüntetése nyomán kialakult zavaros támogatási rendszer bedöntötte azt, hiszen állami és önkormányzati források híján az Átrium költségvetése nagyrészt a lehívható taopénzek stabil beérkezésére támaszkodott a közvetlen jegybevétel mellett. Persze lehet azt mondani, hogy egy magánszínház működjön teljes mértékben magán forrásokból, vagyis “éljen meg a piacon”, csak ez egy olyan piac, ahol gyakorlatilag az összes többi eladott színházjegybe az állam több ezer, a kiemelt intézmények esetében több tízezer forinttal száll be, attól a nehezen vitatható szándéktól vezérelve, hogy legyenek kulturális értéket képviselő és viszonylag hozzáférhető színházi előadások Magyarországon.
Egy párhuzam: Mindeközben a magyar kultúrafinanszírozás rendszerében hagyományosan fontos szerepet betöltő, azonban még nyomaiban a kollégiumokon keresztül a szakmaiság látszatát fenntartó Nemzeti Kulturális Alapnak jelentős megszorításokkal kellett szembenéznie a közelmúltban.
A fővárosi önkormányzat egyszer már segített: Kifejezetten az Átrium, a Centrál és a Pintér Béla Társulat, valamint a még durván kéttucat előadó-művészeti szervezet nehéz helyzete miatt, a Fővárosi Önkormányzat egy 150 millió forintos egyszeri gyorssegélyalapot hozott létre Mentőöv Program néven tavaly nyár végén.
Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.