Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. szeptember 8. 06:13 Közélet

A rendszámtáblagyártás az egyik legfurcsább biznisz lett

A rendszámtáblák gyártása egyszerű – és ezáltal nem különösebben jövedelmező – feladatnak tűnik, mégis van egy olyan német cégcsoport, amely hosszú évek óta sorra nyer el szerte a világon a gépkocsik azonosításával kapcsolatos tendereket, miközben szép pénzügyi eredményeket mutat fel. A mára több mint százhúsz országban jelenlévő, illetve értékesítő J.H. Tönnjes egy Bréma környéki parafadugó-gyárból nőtte ki magát, amit a névadó Johann Hinrich Tönnjes alapított még 1832-ben, és 1962-ben kezdett rendszámtáblák készítésével foglalkozni.

A cég a későbbiekben egyrészt jobban elmélyült az új szakterületén – megkezdte a fém- illetve műanyagtáblák előállításához szükséges berendezések forgalmazását és újabb járműazonosítási megoldások kidolgozását –, másrészt 1990-re külföldi terjeszkedésbe kezdett: ekkor jött létre a többek között a magyarországi rendszámokat gyártó Plaket Kft.-t is részben tulajdonló Tönnjes E.A.S.T., ami eleinte a rendszerváltó kelet-európai országokban kezdett helyi vállalkozókkal együtt a cégcsoporthoz tartozó vállalatokat létrehozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHarminc éve ugyanaz a magáncég készíti az összes rendszámtáblát, évi 1 milliárd forint körüli haszonnalA Plaket Kft. lényegében egy természetes monopólium lett, a cég jövedelmezősége kiemelkedő a hasonló társaságokéhoz képest.

A Tönnjes magyarországi érdekeltsége az anyacég berendezéseivel kezdte a már a kilencvenes évek elején is teljesen automatizált rendszámtábla-gyártást, a Népszabadság korabeli cikke szerint 2005-ig tartó kizárólagos gyártási jogot elnyerve teljes árfelszabadítás mellett – és amint azt már bemutattuk, az azóta elmúlt tizenöt évben nem is akadt érdemi kihívója a magyar piacon. Hasonlóan kivételezett helyzetbe került a német cég, illetve annak helyi kirendeltsége Lettországban is, ahol 2002 és 2016 között egy együttműködési szerződés keretében, majd 2016 és 2020 között egy egypályázós tender elnyerésével szállíthatta a rendszámtáblákat az állam megrendelésére. A lett versenyhivatal tavaly azonban vizsgálatot indított a közbeszerzést illetően, aminek eredménye szerint

a verseny hiánya az észt rendszámtábla-beszerzéshez képest három, a litvánhoz viszonyítva pedig ötszörös túlárazáshoz vezetett.

A versenyhivatal beszámolója szerint a szomszédos országokban jóval olcsóbban dolgozó gyártók azért nem tettek ajánlatot, mert a kiírás a régi partnerre volt szabva, például olyan rövid szállítási határidőkkel és adatszinkronizációs követelményekkel, amelyeknek csak egy már jól bejáratott cég tud megfelelni. (Magyarországon a Plaket Kft. 2010-ben megnyert egypályázós tendere is részben az adatcsere sajátosságaira való hivatkozással zajlott tárgyalásos, és nem nyílt módon.)

Európán kívül is volt rá példa, hogy kifogásolták a Tönnjes tevékenységét: a cégcsoport Srí Lankán például egy helyi lap cikke szerint vélhetően összejátszott a rendszámtáblák beszerzéséről szóló tender során a szintén német Utsch-sal. Ennek lehetőségét valószínűsítette a két konkurens cégcsoport helyi leányvállalatainak egymással átfedő vezetői és tulajdonosi köre. Ezek az összefonódások egyértelműen szembementek az ország beszerzési szabályaival.

A rendszámtáblák gyártását a Tönnjeshez hasonlóan az 1960-as évek óta végző Utsch-nál szükségesnek tartották leszögezni, hogy a – többek között a Tönnjes cégcsoport tagjaival közösen alapított – Utsch Tönnjes International-ben nincs többségi tulajdonuk és beleszólásuk sem az ő nevüket is viselő cég működésébe.

Közélet közlekedés plaket kft rendszám Tönnjes üzlet Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2021. szeptember 22. 12:10 Közélet

Rengeteg uniós pénzt kellene jól szétosztanunk , hogy ne a magyar szegények kárára zöldüljön az EU

Az uniós zöld átmenet az alacsony jövedelműek terheit növeli, ezért ezermilliárd forint kompenzációt kaphatunk. Kérdés, hogyan kellene ezt jól felhasználni.

Avatar
2021. szeptember 20. 06:00 Közélet

Indul a Helyközi Járat, együtt szállítjuk a vidéki híreket

Sajtótörténeti pillanat? Hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei. Szeptember 20-án indul a Helyközi Járat, az Átlátszó, a G7, a Magyar Hang, a Mérce, a Partizán és a Szabad Pécs közös projektje. A Partizán által életre hívott együttműködés célja, hogy minél alaposabban mutassuk be a Budapesten túli világot, amely eddig méltatlanul kevés figyelmet kapott.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Fontos

Pletser Tamás
2021. szeptember 21. 16:22 Világ

Az európai energiakrízis oka részben az erőltetett zöldpolitika

Azelőtt kezdtük megszüntetni a szenes forrásokat, hogy kitaláltuk volna, mi legyen helyette - véli szakértő szerzőnk.

Stubnya Bence
2021. szeptember 21. 06:05 Pénz

A járvány alatt beragadt SZÉP-kártyás pénzeket nyáron költötték el, ez is drágította a szállodákat és éttermeket

A lakosságnál jelentős "játékpénzek" ragadtak be a SZÉP-kártyákon, és ez már az inflációs adatokban is látszódhat.

Mészáros R. Tamás
2021. szeptember 20. 06:50 Világ

Ha demokrácia van, miért nyer majdnem mindig ugyanaz a párt?

Idén sem ígér sok izgalmat a japán választás, amiben az állami források pártcélra használása mellett a választási rendszer, a baloldal bénázása és a vallási mozgósítás is komoly szerepet játszik.