Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. június 10. 11:48 Közélet

Nem Mészáros Lőrinc, hanem egy barátja újíthatja fel a felcsúti stadionhoz vezető utcát

Valamivel több mint egy kilométernyi utat újíthat fel Felcsúton a Duna Aszfalt Kft., hacsak valamiért nem zárják ki a céget a munkára kiírt tenderből. A felkért vállalatok közül ugyanis a tiszakécskei társaság adta a legkedvezőbb ajánlatot: a két részből álló munkát összesen 133,2 millió forintért vállalták. A Duna Aszfalt annak a Szíjj Lászlónak a cége, aki állandó üzlettársa és barátja a Felcsútot korábban hét évig polgármesterként irányító, és azóta is a településen élő Mészáros Lőrincnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódjaTöbb mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKilencvenmilliárdért építi meg az új Duna-hidat Paksnál a kormány kedvenc útépítőjeA hídra főleg a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, és 25 kilométernyi utat is építhet hozzá a Duna Aszfalt a következő három évben.

Az összesen hét utcát érintő felújításra még májusban írt ki közbeszerzést a helyi önkormányzat, és a tenderre öt céget hívtak meg. Bár ez nem evidencia, de ezúttal minden erre felkért vállalat adott is le ajánlatot, amelyek igen szűk sávban, 133 és 140 millió forint között szórtak.

A meghívott cégek ráadásul méretüket tekintve elég különbözőek voltak. A Duna Aszfalt Simicska Lajos bukása óta a kormányzat kedvenc autópálya-építője, a legnagyobb útépítő cég jelenleg az országban. Az előző évüket például 157 milliárdos árbevétellel és 24 milliárdos nyereséggel zárták, de azóta is megszereztek egy 90 milliárdos közbeszerzést. Magyarul a néhány százmilliós falusi utak építése nem igazán az ő szintjük. A 2018 eleje óta elnyert 50 közbeszerzésükből mindössze hat volt ennél kisebb összegű.

 

Elég nagy játékos a Soltút Kft. is, amely szintén számos milliárdos állami tendert húzott már be, de ők azért jóval gyakrabban vesznek részt kisebb, néhány tíz, esetleg százmilliós állami projektekben. A másik három meghívott cég pedig hozzájuk képest kis szereplő, még ha a részben állami tulajdonban lévő Kötiviép’B Kft-nek volt 10 milliárd feletti éve is. Az elmúlt 3-4 évben azonban 2 és 8 milliárd között mozgott a vállalat árbevétele, a Mega-Sped Kft. és az Aqua-General Kft. pedig ennél is kisebbek, többnyire kifejezetten a felcsútihoz hasonló méretű projektekre specializálódtak.

Utóbbi cégnek ráadásul a Duna Aszfalttal is lehet tapasztalata, hiszen a Szíjj Lászlóék számára hazai pályának számító Tiszakécskén futottak be egy út és vízépítési munkákra kiírt tenderen, ahol a keretmegállapodást mások mellett velük és a Duna Aszfalttal is aláírta a település.

A mostani felcsúti tenderen azonban a Duna Aszfalt mellett más nem igazán tudott labdába rúgni: nem csak árban adták ők a legalacsonyabb ajánlatot, de a többi szempont*Jótállás, szakmai tapasztalat, hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatása szerint sem volt egyetlen induló sem jobb náluk. A felújítás egyébként nem a főutat érinti, hanem néhány keskenyebb mellékutcát, mások mellett azt a Rákóczi utcát is, amely a helyi Pancho Arénánál végződik.

A 130 milliós összköltség egyébként elég jelentős tételnek számít még a minden bizonnyal méretéhez képest elég nagy büdzséből gazdálkodó felcsúti önkormányzatnak is. A település az elfogadott rendelet szerint az idén 1,43 milliárd forintot költhet, azaz a mostani útfelújítás a teljes költségvetés egytizede. Az ingatlanfelújításokra szánt keretnek viszont több, mint a fele, erre ugyanis 240 milliót különítettek el.

Közélet Duna Aszfalt Felcsút Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Avatar
2021. február 23. 16:24 Közélet, Pénz

Kinek kell megfizetnie a gyermekvállalást?

Ha az állam erősen támogatja a gyermeknevelést, attól az még nem válik jutalmazott tevékenységgé, csak kevésbé veszteségessé.

Fontos

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.

Avatar Avatar
2021. február 23. 09:35 Élet

Elkerülhetetlen a nemzeti gazdaságpolitika visszatérése Európában, de kinek lesz ez jó?

Nagyon nehéz az EU politikai integrációját elképzelni, ezért bizonyos mértékben elkerülhetetlen a gazdaságpolitika visszatérése a nemzeti szintre - mondja Dani Rodrik a Rajk Szakkollégium videóinterjú-sorozatában.

Bucsky Péter
2021. február 23. 06:02 Vállalat

A nagy német autógyártók nyertek az uniós kibocsátási büntetésrendszerrel

Ha szigorúan számolunk, akkor a kisebb autók vásárlói fizetik meg a nagy, főleg német cégeknek adott kedvezményeket.