Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 23. 14:53 Közélet, Vállalat

Legkésőbb év végétől nincs, aki üzemeltesse a BKK jegyautomatáit

A BKK a folyamatos, jelentős mértékű vesztesége és az új, csökkentett mértékű költségvetésének szükségessége miatt képtelenné vált a … 45 hónap időtartamú szerződés megkötésére kötelezettséget vállalni.

Ezzel indokolta meg a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), hogy miért kellett visszavonnia azt a több mint 9 milliárd forint értékűre becsült tendert, amit még januárban írt ki a jegy- és bérletkiadó automata hálózat üzemeltetésére, illetve továbbfejlesztésére. A fejleményről egyébként a fővárosi közlekedésért felelős cég elég transzparensen saját honlapján is beszámolt, még ha ez akkor nem is kapott komoly publicitást.

Megölte a tendert a koronavírus

A tájékoztatóból teljesen egyértelmű, hogy a tendert a koronavírus-járvány sodorta el. A közbeszerzést a korlátozó intézkedések miatt – hiába volt a BKK szerint több érdeklődő is – technikailag sem lehetett volna lebonyolítani a belőtt decemberi határidőre, de legalább ennyire fontos, hogy jelen körülmények között pénz sincs rá.

A cég menetdíjbevétele 80 százalékot zuhant, és emiatt a teljes költségvetést át kellett alakítani.

Az okokra tehát elég részletesen kitért a BKK, arról azonban nem sokat írt, hogy mi lesz a megoldás. A jövőről mindössze ennyi szerepelt a közleményben:

a vállalat elkötelezett abban, hogy a jegykiadó automatákkal kapcsolatos minden jövőbeli lépés a jogszabályok, a transzparencia mellett történjen.

Ez pedig elég kevés, különösen annak fényében, hogy a jelek szerint decembertől nem lesz, aki üzemeltesse a BKK árbevételének 60 százalékát szállító automatákat. A feladatot ugyanis jelenleg a T-Systems látja el, de a szerződés még a BKK állítása szerint is lejár decemberben, és úgy tűnik, már meghosszabbítani sem lehet.

Végleg lejár decemberben

Az informatikai céggel még 2013 szeptemberében állapodott meg a BKK. A szerződés értelmében a T-Systems öt évre vállalta az üzemeltetést, azonban ez nem az aláírás időpontjában indult, mivel előtte még le is kellett szállítani a gépeket. A szerződésben azt rögzítették, hogy a 60 hónap akkor kezd el ketyegni, amikor a 270. automatát is üzembe helyezik. Erre pedig összesen 420 napot kapott a szállító, ami elvileg 2014 októberének utolsó napjaiban járt le.

Ezután még 90 nap volt egy 30 darabos kontingens leszállítására, aminek megvásárlására ugyan eleinte nem vállalt kötelezettséget a BKK*opciós tétel volt, végül mégis megvette. Szinte napra pontosan öt éve be is számoltak róla, hogy helyére került a 300. BKK-automata is.

Ez azonban az üzemeltetési szerződés szempontjából már nem számított, az ugyanis szinte biztosan valamikor 2014 második felében elrajtolt. Azaz valamikor tavaly év végén le is járt.

A gépek úgy üzemelhetnek mégis, hogy a megállapodást minden bizonnyal meghosszabbították, erre ugyanis a megállapodás lehetőséget adott.

A szerződés szerint a BKK egyoldalúan kérhette, hogy további öt évre kitolják a kontraktust.

Igen ám, de a további öt év nem volt kőbe vésve, lehetett ennél rövidebb időre is hosszabbítani, és minden jel arra utal, hogy ez történhetett. A BKK közleményében ugyanis azt írta, hogy az üzemeltetési szerződés 2020 decemberében jár le, ez pedig csak úgy képzelhető el, ha az eredeti megállapodás kis csúszással indult, tavaly év végén futott ki, és egy évet húztak rá*csak egész évvel lehetett hosszabbítani..

A gond csak az, hogy a 2013-as megállapodásban azt is kikötötték: a hosszabbításra csak egy alkalommal van lehetőség. Márpedig, ha ez tényleg megtörtént, akkor a mostani szerződés 2020 decemberében érvényét veszti, másik pedig nem lesz, így az automatákat sem üzemelteti majd külső szolgáltató.

Új tender sem lesz

A BKK-t április 7-én megkerestük a témában, egyebek mellett kíváncsiak lettünk volna arra, hogy az ő értelmezésük szerint meddig szól a mostani üzemeltetési szerződés, van-e mód hosszabbításra, vagy lesz-e új közbeszerzés, de nem kaptunk válaszokat. A T-Systemsnél pedig csak annyit mondtak, hogy ők nem kommunikálhatnak a szerződésről, ez a fővárosi cég hatásköre.

Egy új tender persze megoldás lenne, de egy ilyen kiírására sincs sok esély. Az előzőt ugyanis a pénzhiány mellett az indoklás szerint épp azért törölték el, mert nem zárult volna le decemberig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTízmilliárdos bukás fenyegeti a járvány miatt a budapesti közlekedéstÉrdemi fővárosi közlekedésfejlesztés nem lesz a kormány támogatása nélkül, miközben a turisták eltűnése is jelentős érvágás - mondja a BKK vezérigazgatója.

Közélet Vállalat bkk jegyautomata T-Systems Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2021. január 15. 15:20 Közélet

Ősi dakota közmondás: a világ azé, aki megosztja!

A társadalmi integráció veszélyeztetése komoly dolog, a csoportalapú indulatkeltés tudatos, gátlástalan alkalmazása felelősségre vonásért kiált.

Jandó Zoltán
2021. január 15. 06:33 Közélet, Vállalat

Újabb százmilliókkal tömték ki a 2017-es vizes vb-t szervező, azóta csak botrányokat halmozó céget

Az évek óta botrányos körülmények között vergődő vállalatot a harmadik nekifutásra sem sikerült megszüntetni, újabb százmilliókat emésztett fel a működése.

Stubnya Bence
2021. január 14. 05:51 Közélet

Olyan lemaradást okoz az iskolákban a távoktatás, amit hosszú évek alatt lehet csak ledolgozni

Minél szegényebb és fiatalabb egy diák, annál komolyabb lemaradást okozhat neki a távoktatás.

Fontos

Fabók Bálint
2021. január 15. 16:32 Vállalat

Csak bolyonganak az emberek a plázákban, még karácsonykor is 50 százalékkal kellett akciózni a boltoknak

A plázák nem ürültek ki, de nagyon kevesen vásárolnak, sok kisebb üzlet bezárt, a nagyobbaknál gyakori, hogy már csak egy ember visz egy műszakot.

Hajdu Miklós
2021. január 14. 16:32 Adat

Csehország és Szlovákia harmadik hullámot kapott a nyakába, mert az ünnepek előtt lazított

Az óvintézkedések korai lazítása azonnal és drámaian érezteti a hatását a járványgörbéken.

Mészáros R. Tamás
2021. január 13. 17:39 Világ

Mit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?

Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.