Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. november 25. 18:11 Közélet

Versenyhátrányuk miatt kapták, költségként élik meg Zsidaiék az egyforintos parkolást a Várban

Pénteken jelentette be Gelencsér Ferenc, az I. kerület momentumos alpolgármestere, hogy megszüntetné a Várnegyedben működő “profitorientált luxuséttermek és -szállodák” kedvezményes parkolását.

Ahogy a 24.hu és az Index két éve bemutatta, a Várban működő éttermek vendégei percenként 1 forint + áfáért (tehát óránként 76 forintért) parkolhatnak *Pontosabban behajtási díjat fizethetnek. az önkormányzatnak köszönhetően. Ezzel a budapesti fizető övezetek közül éppen a talán legexkluzívabb Várnegyedben lehet a legolcsóbb a parkolás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adatok azt mutatják, hogy nagyon gyanúsan üzemeltetik a kerületek a parkolási rendszertA rendszer átláthatatlan, ezért összeszedtünk mindent, amit számokban tudni lehet. Az eredmény nem szívderítő. Például Budapesten valamiért négyszer drágábban üzemeltetnek egy parkolóhelyet, mint Bécsben.

Legfeljebb három órára lehet igénybe venni a kedvezményt, három órás parkolás esetén 1780 forint helyett csak 229 forintot kell fizetni egy vendég után*A területen az első fél óra ingyenes, a második félóra 520 forint, egy óra várakozás után pedig 630 forint óránként. http://www.budavarikapu.hu/index.php/hu/koezterueleti-parkolas/zonak-es-tarifak/parkolasi-dijterkep. A díjat egyébként nem a vendég, hanem a vendéglátóhely fizeti.

Gelencsér szerint tavaly 8,35 millió percet parkoltak kedvezményesen, és összesen 10,6 millió forint bevétele származott az önkormányzatnak. Ha 600 forintos parkolási árral számolunk, akkor a kedvezmény nagyjából 70 millió forint bevételkiesést eredményezett a kerületnek*Tekintve persze ha ebben az időben ugyanúgy parkoltak volna az adott helyen.. Ez nagyjából 15 százaléka az önkormányzati parkolási cég tavalyi bevételének. Az önkormányzat a 2017-es cikkek szerint a budavári turizmus támogatásával magyarázta a kedvezményes parkolást. Emiatt az önkormányzat “nemhogy elesne bármilyen bevételtől, hanem épp ellenkezőleg: a hivatal olyan behajtásból származó bevételt realizál, amely az étterem várbeli működése miatt keletkezik”.

Versenyhátrány kompenzálása

A kedvezményes összeget a turizmus támogatása mellett a helyi vendéglátóipari vállalkozások forgalmának fellendítésével indokolta az önkormányzat. Méretéből fakadóan az intézkedés legnagyobb haszonélvezője, a Zsidai Csoport, amely pénzügyi adatai alapján nincs rászorulva ilyen támogatásra.

A Várban működő éttermek közel harmadát üzemelteti a családi vállalkozás, amelynek összesen hét vendéglátóhelye van a negyedben*Pierrot, 21 Magyar Vendéglő, Pest-Buda Étterem, Pest-Buda Terasz, Baltazár, Jamie’s Italian, Spíler Biergarden.. Az ezeket üzemeltető cégeinek öt év alatt háromszorosára nőtt a bevétele, amely tavaly közel 2,2 milliárd forint volt*Ebben az összegben nincsenek benne a Váron kívül elhelyezkedő éttermeik bevételei, míg a figyelembe vett cégeknek lehet a Váron kívül is tevékenysége, ilyen lehet a belvárosban lévő Jamie’s Pizzeria. . Az összesített nyereség pedig 280 millió forint.

 

A Zsidai Csoport megkeresésünkre azt írta, hogy a “az önkormányzat legutóbbi nyilatkozatai a várbeli parkolási lehetőségeket illetően több tévedést tartalmaznak”, de ezt nem sajtón keresztül, hanem közvetlenül szeretnék megvitatni. Mindenesetre üdvözlik a rendszer megújításának a tervét, és nyitottan állnak minden olyan javaslathoz, amely lehetővé teszi a vendégeknek a Várba való bejutást a városban szokásos parkolási díj megfizetése mellett.

A cégcsoport szerint történelmi okai vannak a kedvezményes parkolásnak: miután a ’90-es években elzárták a Várat az autóforgalom elől, teljesen kizárták az autóval érkező magyarokat a negyedből, “mára sokan azt sem tudják merre kell a Várat megközelíteni”. Ez szerintük versenyhátrányt jelentett az itt működő szállodák és éttermek számára, hiszen a városban egyedüliként nem lehetett ezeket autóval megközelíteni. Azt írták, az önkormányzat ennek a hátrányos helyzetnek a megszüntetésére hozta létre az új rendszert.

Jobbra a Pest-Buda étterem és hotel. Fotó: Faludi Imre/MTVA

Zsidaiék szerint tavaly összesen közel négy millió forint parkolási díjat fizettek az önkormányzatnak, “a parkolási díj megfizetése tehát nem támogatás cégcsoportunknak, hanem költség, ugyanis vendégeink helyett átvállaljuk a parkolást”. Ennek ellenére a honlapjaikon mégis bátorítják arra a vendégeiket, hogy használják a cégcsoport számára költséges parkolási konstrukciót. 

1982 óta a Várban

A családi vállalkozást a nyilvánosság felé képviselő Zsidai Roy az egyik legtöbbet szereplő budapesti vendéglátós. Ő áll a hosszú múltra visszatekintő vállalkozás közelmúltbeli szárnyalása mögött. Zsidai szülei 1982-ben nyitották meg Pierrot néven első kávézójukat a Várnegyedben. Hosszú időn át ez volt az egyetlen éttermük, a terjeszkedés azt követően indult el, hogy a jelenleg 43 éves Zsidai Roy elkezdett aktívan részt venni a vállalkozásban. Ő korábban tanult az Egyesült Államokban, majd dolgozott az egyik legfelkapottabb tanácsadónál, a BCG-nél.

A család második éttermét 2008-ban nyitották meg 21 Magyar Vendéglő néven, ez volt Zsidai Roy első komoly projektje. Három év múlva nyílt meg szintén a Várban a Pest-Buda. Azóta sorban nyílnak a csoport éttermei, a Vár mellett a belvárosban és legújabban a MoM Parknál is megjelentek. Zsidaiék segítségével jelentek meg Magyarországon Jamie Olvier érdekeltségei. A csoporthoz mára tizenkét vendéglátóhely és két hotel tartozik. Két éve Bécsben, tavaly pedig Marbellán nyitottak éttermeket és bárokat.

A Jamie’s Italian terasza. Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI

A terjeszkedés nem volt konfliktusmentes. Már első éttermük, a Pierrot bővítése során is többször összetűzésbe kerültek a lakókkal. Máskor is konfliktusba kerültek helyiekkel, egyszer még kommandósok is megjelentek. Zsidaiékat több támadás is érte az önkormányzattól állítólagosan olcsón bérelt ingatlanjaik miatt, és hatóságok is büntettek már meg őket a konyhájuk ellenőrzése után. 

Zsidai nemcsak rendszeresen szerepel a médiában, hanem az érdekvédelemben is komoly szerepe van. Három éve az ő vezetésével alakult meg az állam által is felkarolt Pannon Gasztronómiai Akadémia, számos ismert vendéglátóssal. Zsidai korábban sikeresen lobbizott az éttermi áfacsökkentés érdekében is.

Közélet Budapest étterem I. kerület vendéglátás Zsidai Roy Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2022. május 17. 04:34 Közélet

A felével hízott 12 év alatt a kormány, pedig a magyar közjogi hagyomány szerint fix minisztériumok voltak

Az új kormánynak nemcsak az összetétele, hanem a szerkezete is jelentősen megváltozott, ennél csak a kormányzati struktúra 2010-es, nagyon radikális átalakítása volt alapvetőbb.

Bucsky Péter
2022. május 11. 06:39 Közélet

Tízszer többet költött a Fidesz és a kormány a választási kampányra, mint az ellenzék

A kamupártok összességében alig több mint felével maradtak el az ellenzéki médiaköltéstől. A Facebook vitte el a 24 milliárdos kampány ötödét.

Pálos Máté
2022. május 10. 15:59 Közélet, Világ

Von der Leyen után Macron is tárgyalt a vétózó Orbánnal, az EU a héten áttolná az olajembargót

Európa legerősebb vezetői egymás után tárgyalnak a magyar miniszterelnökkel, miközben az EU minél hamarabb bevezetné a szankciókat.

Fontos

Pálos Máté
2022. május 19. 04:34 Pénz, Vállalat

„Akkor közölték az árat, amikor elindították a kamiont” – jelentős drágulás jön a könyveknél

Évtizedek óta nem volt ekkora káosz a nyomdai megrendelések és a könyvek árképzése körül; előfordul, hogy már gyártás közben kell változtatni egy könyv árán.

Trippon Mariann
2022. május 18. 18:01 Adat, Pénz

Erős volt az első negyedéves növekedés, de fenntartható-e?

Az utóbbi években a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni, az egyensúlytalanságok miatt azonban elkerülhetetlen a gazdaságpolitikai fordulat.

Jandó Zoltán
2022. május 18. 04:34 Pénz, Vállalat

Háromszor annyiért vesszük az orosz gázt, mint a románok, és negyedével drágábban, mint az EU-átlag

Egyetlen olyan uniós tagállam volt februárban, amely drágábban vásárolta az orosz gázt, mint Magyarország: a főbb európai útvonalaktól valóban eléggé elzárt Litvánia.