Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2019. október 6. 06:52 Közélet

A magyar babadoboz a reklámról, az állami támogatásról és a kismamák adatainak megszerzéséről szól

Néha végigfut a magyar interneten, hogy milyen remek ajándékot ad a finn állam minden egyes finn újszülött családjának: egy dobozt, ami meg van pakolva egyszerű, de valóban hasznos babaholmikkal.

Erről van szó:

Ennek a doboznak van egy magyar változata is, amit ugyan a kórházban dolgozó nővérek osztanak munkaidőben és az állam is támogatja, ám a tartalma annyival silányabb, hogy ha jobban megnézzük, valójában semennyire nem hasonlít a finn dobozra. Az eset azért is nagyon érdekes, mert a magyar kormánypárt és a vele összeforrt állami kommunikáció magáévá tette a “családbarát” jelzőt, és a jelek szerint az állam az adófizetők végtelen pénzét költi sportstadionokra és a legkülönbözőbb megaprojektekre – de a finn dobozhoz hasonló egyszerű figyelmességet nem sikerült megoldani.

Finnországban a társadalombiztosítás állja a babadoboz költségét. A szülők dönthetnek úgy is, hogy 140 euró készpénzt kérnek helyette, de 95 százalékuk inkább a praktikus holmikkal teletömött dobozt választja, aminek keretét egyébként gyakran a finn gyerekek első kiságyaként is használják.*Ebből Európában trend lett, egy brit tudományos kutatás meg is vizsgálta, hogy ez mennyire jó ötlet: a gyermekhalandóság szempontjából ugyanis nagyon fontos, hogy csak olyan ágyakat és eszközöket lehessen használni, amik biztonságosak a kicsiknek. A kutatók azonban semmilyen felmérést nem találtak arról, hogy a papírdobozok esetében ezt bárki is vizsgálta volna, ezért nem ajánlják. Évi húszezer finn újszülöttel számolva ez egy évi 2,8 millió eurós kiadás, ami nem éri el az egymilliárd forintot. Magyarország nagyobb ország, kétszer ennyi újszülött van, de egy kétmilliárd forintos költségbe biztosan nem rokkanna bele a költségvetés. (Ugyan Magyarország egyáltalán nem szűkmarkú, ha a gyerekvállalás támogatásáról van szó, de pont a 64 ezer forintos anyasági támogatáshoz olyan mennyiségű agyzsibbasztó bürokratikus akadályt kell átugrani, hogy a családok hatoda nem veszi fel.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAgyzsibbasztó papírmunkával fosztja meg az állam a szülők hatodát az anyasági támogatástólAz utóbbi nyolc évben 117 ezer gyerek után nem fizett az állam anyasági támogatást. A bürokratikus csuklóztatás pont a rászorulókat sújtja.

Sokan Magyarországon is azt gondolják szülés után, hogy a kórházban az államtól kaptak egy kezdeti nehézségeknél hasznos ajándékot. A dobozt kinyitva azonban sok kismama csalódhatott, ugyanis a magyar babadoboz – a PromoBox – kizárólag kis kiszerelésű termékmintákat és rengeteg reklámot tartalmaz. Azt pedig kevesen tudják, hogy egy profitorientált, de államilag támogatott magáncég anyagáról van szó.

Egy idén átadott csomagban a következő dolgok voltak:

  • Mini termékminták (pár apró kenőcs, Hipp bébiétel, márkázott partedli, Dove sampon, egy mosásra elég Persil, Lenor és Silan mosószer, 1 db Pampers pelenka és 12 db nedves törlőkendő),
  • A GlaxoSmithKline gyógyszergyár reklámanyaga a rotavírus elleni nem kötelező, az OEP által nem támogatott, de ajánlott (és igen költséges) védőoltásról,
  • Kecskeméti bébiétel magazin,
  • Rossmann kedvezménykártya sajátmárkás termékekre,
  • 1500 forint kedvezmény a Tesco házhozszállításhoz 5000 forint fölötti rendelés estén,
  • 500 forintos Lidl-kupon,
  • Aegon baba-mama program reklámfüzet,
  • 1 darab (!) Naturland teafilter,
  • 1 nagy flakon Domestos,
  • Bedő Imre: Férfiak klubja című könyve, ami nem szakmai kérdésekkel foglalkozik, hanem a szerző a féri családi szerepekről vallott – egyébként a kormányzathoz közeli – nézeteit mutatja be,
  • Otthon magazin egy korábbi havi száma,
  • de a legproblémásabb magát praktikus segítséget nyújtó füzetnek álcázó, de valójában a homeopátiás termékeket népszerűsítő Homeomami kiadvány. A homeopátia egy bármiféle tudományos alapokat nélkülöző irányzat. A csomagban szereplő kiadványon az Index tavaly remekül levezette, hogy miért nem egy ártalmatlan hóbortról van szó.

Egy gyermek születésekor minden segítség jól jön, de azért ezek közül kevés igazán hasznos dolog van, a családok talán 1500 forintnyi értékhez jutnak.*1 flakon Domesotos: 429 Ft, 500 Ft Lidl utalvány, Hipp bébiétel 420 Ft, teafilter 25 Ft, mosószer kb. 100 Ft, sampon és kenőcsök, kb. 100 Ft 

De ezt nem ingyen kapják: a kismamák saját adataikkal fizetnek érte.

A megoldás elég ravaszra sikerült. Ugyan – mint a Promobox Kft. honlapjáról kiderül – nem kötelező kitölteni az adatkezeléshez hozzájáruló adatlapot, de valójában a nővérek ezt a szülés után lábadozó kismamák elé dugják, akik ebben a szituációban nem feltétlenül az adatbiztonság kérdéseivel foglalkoznak elsősorban. Már csak azért sem, mert egy hivatalos kórházi dolgozó kéri azokat.

Az így megszerzett személyes adatokat a cég több partner rendelkezésére bocsáthatja, és legfeljebb öt évre megőrizheti. Ezt az információt azonban csak a honlapon legjobban eldugott adatvédelmi tájékoztatóban lehet megtalálni, a BabaCsomag leírásában, vagy akár a gyakran ismételt kérdéseknél nem teszik egyértelművé, hogy az adatainkkal fizetünk.*Aki pedig a csomagot is szeretné, de az adatait nem akarja hogy tárolják, az bármikor kérheti ezek törlését, akár a csomag átvételét követően azonnal is.

De ami igazán problémás a PromoBox Kft. működésével kapcsolatban, az a következő:

hogyan lehetséges, hogy az állami alkalmazott nővérek munkaidőben dolgoznak egy magánvállalkozásnak?

A cég honlapján is kiemeli, hogy a BabaCsomagjait a kórházakban állami alkalmazottak adják át*azonban nem csak az állami, hanem magán kórházakban is átadják a reklámcsomagot.

Megkerestünk fél tucat kórházat, az Emberi Erőforrások Minisztériumát és a PromoBox Kft.-t is ezzel a kérdéssel, de egyik féltől sem kaptunk választ. Nem kizárt, hogy van olyan van jogi lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy az állami alkalmazott nővérek egy magáncégnek dolgoznak – például ha az állam és/vagy a kórházak mindegyike leszerződött erre a céggel, de ennek sem találtuk nyomát.

Az eleve munkaerőhiánnyal küzdő egészségügyben nem tűnik jó iránynak, hogy kereskedelmi tevékenységet is végezzenek a leterhelt ápolók. Ennyi erővel biztosítási ügynökként is dolgozhatnának.

Állami hátszéllel versenyelőnyben

Nem csak a PromoBox Kft. foglalkozik a kisbabáknak és családjaiknak szánt ajándékcsomagokkal, két másik szereplőt is találtunk.*A Communication Concept Kft. csomagjai Welcome baby néven futnak bababoltokban és diagnosztikai centrumokban. Náluk fel van tüntetve, hogy szóróanyagok, termékminták vannak a csomagban. A cég árbevételének a csomagok csak kisebb részét adja, alapvetően edukációs marketinggel foglalkoznak. A BabaBőröndöt a Nativitas Marketing Kft. terjeszti – a megadott e-mail címük már nem működik, 2018-ra nem adott le beszámolót a cég.  2018 októberében bírósági és NAV végrehajtás indult a cég ellen, így eléggé úgy néz ki, hogy ők már nem működnek. Mégis egyre erősebben uralja a piacot a PromoBox Kft., amely jelentősen növelte bevételeit az utóbbi években. Ráadásul nem hogy a reklámszakmában, de még az informatikában is kiugróan magas, 36 százalékos adózott profitrátát értek el. 

 

A hirdetőknek is egyre többet érhet az együttműködés a babacsomagos céggel. Tavaly már 3655 forint jutott minden újszülöttre, ha a reklámcsomagos cégek bevételeit az újszülöttek számára vetítjük – ez duplázódást jelent 2014 óta.

 

A PromoBox Kft.-t azonban a magyar állam is segíti jelentős pénzekkel, nem csak a piaci cégek. 2014 és 2019 nyara között összesen nettó 64 millió forintot kaptak az EMMI-től. A 2014 és 2018 között az állami megrendelés a bevételek 7, a nyereség 29 százalékát adta. Akit érdekel a siker titka, hallgassa meg a Milliomos Észjárás Rendszer Birodalmában Fejérdy Zsófiával, a PromoBox Kft. ügyvezető-tulajdonosával készült interjút.

Varga Mihály pénzügyminiszter (b), Lánszki Regő fideszes önkormányzati képviselő, II kerület (b2) és Fejérdy Zsófia (j2), PromoBox ügyvezető-tulajdonos babaholmikat, játékokat vittek 2016-ban az egyik II. kerületi bölcsődének. Forrás: Varga Mihály Facebook

 

Itt érdemes végiggondolni, hogy vajon miért van szüksége arra a magyar államnak, hogy az ApaVilág és az Édes Kisbabám nevű kiadványokban helyezzen el hirdetéseket egy magánvállalkozást közbeiktatva, ha egyszer ezeket eleve a magyar állam saját kórházaiban juttatják el a fogyasztókhoz?

A végső csavar pedig az, hogy a jövőben kapnak majd magyarok a magyar adófizetőktől a finn dobozhoz hasonló, hasznos ajándékokkal teli csomagot, méghozzá a Promobox Kft. közreműködésével.

De nem Magyarországon, hanem a határon túlon.

A Bethlen Gábor Alap Zrt. közbeszerzési eljárását idén januárban hirdették ki – az Mfor vette észre elsőként -, a 120 millió forintos keretösszegből a Promobox Kft. állíthatja össze a csomagokat 6 ezer család számára. Várhatóan tehát 20 ezer forint lesz az ajándékcsomag értéke. A szerződésben megtalálható termékek közül a termékek csak egy részét akarják egybe csomagolni. Megnéztük az árakat, és hogy az interneten szembe jövő első keresések milyen árakat adnak. Nekünk a felére sikerült a termékek árát kihozni. Igaz, a szerződésben nincs minőségi elvárás vagy pontos leírás.*próbáltunk ezért olyan közepes minőséget választani a listában, ami elfogadható minőségnek tűnik, de azért nem a legdrágább.

 

Igaz, a PromoBox Kft.-nek ki is kell szállítani és csomagolnia is kell a termékeket. Ebből a szállítás egy ezer forintos tétel lehet (csak a konzulátusokra kell elszállítani a csomagokat). A szerződés viszont szokatlan, nincsen minimálisan lehívandó rész, vagy látható ütemezés.

Ha lehívják a 120 milliós keretet, akkor nagyon jól fog járni a PromoBox Kft: ha csak kiskereskedelmi áron vásárolja meg a termékeket és hatékonyan csomagolja és szállítja őket, akkor 50-60 millió forintos profithoz is juthat.

A magyar állam szervei mindenesetre a jelek szerint képtelenek néhány baba-kelléket önmaguk megrendelni és becsomagolni, ezt is csak egy cég segítségével tudják megoldani. Érdemes itt cikkünk elejére visszakanyarodni: a finn társadalombiztosítás ezt úgy oldja meg, hogy évente tendert hirdet a termékekre, és maximum 170 eurót tud finanszírozni. A világ egyik leggazdagabb országában mintha egy kicsit több dolgot tudnának kihozni közel azonos összegből, mint a Bethlen Gábor Alapnál.

Közélet babadoboz finnország születések újszülött Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.

Avatar
2019. november 12. 17:31 Közélet

A gazdaság lassulni kezdett. De miért nem látszik?

Sok család reáljövedelmében most állhat be a fordulat. Ilyenkor érdemes lenne a kormánynak óvatosságra inteni.

Fontos

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.

Jandó Zoltán
2019. november 14. 06:54 Vállalat

Hogyan lehet ennyire olcsó minden Fekete Pénteken, ha egyszer törvény tiltja?

Jogszabály szerint nem lehet beszerzési ár alatt értékesíteni, de az év többi részében nem 50 százalékos árréssel működnek a cégek. Akkor hogy van ez?