Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 21. 11:55 Közélet, Világ

A román uniós biztos jelölése telitalálat a magyar fuvarozóknak

Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Rovana Plumb román szociáldemokrata politikust jelölte a közlekedési ügyek új felelősének. Valószínű, hogy a nyugat-európai piacra szakosodott, de keleti, köztük magyar fuvarozók pezsgőt bontottak, amikor ezt a hírt meghallották. Ez ugyanis azt jelenti, hogy bejött az elmúlt hónapok taktikázása, Plumb minden bizonnyal megértőbb lesz a keleti fuvarosokkal szemben, mint elődje.

Az uniós közúti szállításban (gyakorlatilag a kamionozásban) dúló kelet-nyugati háborút nemrég két részletes cikkben mutattuk be (itt és itt). A dolog lényege dióhéjban az, hogy a keleti cégek kormányzati hátszéllel olyan alacsonyra nyomott költségszerkezettel versenyeznek, amelyet a nyugatiak nem tartanak tisztességesnek, de olyan protekcionista intézkedéseket védik magukat, amelyeket viszont a keletiek tartanak tisztességtelennek.

A háború végkimenetelét az úgynevezett mobilitási csomag fogja meghatározni. Ez egy olyan, sok elemből álló új jogszabályi környezet tervezete, amely évek óta formálódik az uniós döntéshozatali mechanizmusban. A folyamat annyira bonyolult és jogi huzavonával teli, hogy a szakpolitikusokon kívül szinte senki sem képes követni, de a mostani változások tükrében három fontos jellemzőjét emelnénk ki:

  • A csomagot az Európai Bizottság közlekedési szakterülete kezdeményezte és dolgozta ki, ennek jelenlegi vezetője Violeta Bulc szlovén biztos, aki a legtöbb kérdésben sokkal inkább hajlik a nyugati országoknak álláspontja felé, mint a keletieké felé.
  • Az új játékszabályokat, vagyis a csomag egyes részeit a szokásos eljárás szerint a három fő döntéshozó, az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európa Tanács közötti kompromisszummal kell meghatározni. Bulc és csapata ellen tehát eddig a másik két fórumon lehetett muníciót szerezni.
  • A csatában jelenleg a keleti oldal áll inkább vesztésre. Számos olyan új szabály terve áll bevezetésre készen, amely üzletileg káros például a magyar fuvarozóknak is. Ilyen például, hogy a kamionokat rendre haza kell hozni külföldről, vagy az, hogy nem lehet korlát nélkül folyamatosan olyan fuvarokat vállalni, amelyeknek sem a kezdő-, sem a végpontja nincs a cég székhelye szerinti országban (kabotázs).

Plumb jelölése azt jelenti, hogy ennek a nagy sakkjátszmának az egyik főszereplőjét, a Bizottság közlekedési biztosát, azaz Violeta Bulcot sikerül kiütni.

Bulc nagyon szerette volna, ha biztosi mandátuma alatt sikerül tető alá hoznia egy európai megegyezést, ám ebben a szándékában jórészt az akadályozta meg, hogy a keleti országok taktikusan húzták az időt a különféle brüsszeli testületekben.

Az Európai Parlamentben például a szakbizottságnak kellett többször is megszavaznia az egyes kérdéseket, ám két politikai tömörülés, az Európai Konzervatívok és Reformisták (ECR), illetve az Európai Néppárt (EPP) is olyan koordinátort jelölt ki (egy litván és egy román képviselő személyében), akik úgy húzták az időt, ahogy tudták. Arra ugyanis már számítani lehetett, hogy a közlekedési biztosi posztot egy kelet-európai jelölt fogja megkapni szeptemberben.

Bulcnak most már ketyeg az óra, ha ugyanis a biztosi jelölteket menetrend szerint meghallgatja és megszavazza a Parlament, akkor november 1-től már Plumb veszi át az ügy kezelését.

Az Európai Parlament által tárgyalásra delegált képviselők között továbbra is többségben vannak a nyugatiak, a német Ismail Ertug és a finn Henna Virkkunen inkább amellett van, hogy a keletről érkező bérnyomás tönkreteszi az európai fuvarozást. Így valószínűleg csak a harmadik tárgyalónak, a cseh Katarina Konecnának dobban meg a szíve a keleti cégek érdekében.

A harmadik tárgyalófél az Európa Tanács, amelyet az egyes országok szakminiszterei alkotnak (de gyakran a delegáltjaik végzik a szakpolitikai munkát), és az elnök a szabályok szerint ebben a fél évben még finn, vagyis Sanna Marin közlekedési miniszter, akinek erős befolyása lehet az ügy kimenetelére.

A kompromisszum esélye soha nem látszott ebben a vitában, és ebben nincs változás. A keleti országok annyira elfogadhatatlannak tartják a nyugatiak többnyire sikeresebb érdekérvényesítő lobbiját, hogy korábban többször felszólították a Parlamentet és a Bizottságot, hogy teljesen új javaslatokkal álljon elő. A Bizottság ezt mindig határozottan visszautasította, és most sem látszik esélyesnek, hogy a csomagot teljesen meg lehetne fúrni, de az biztos, hogy ha Bulc székébe Plumb ül, több ajtó nyílik meg a kelet-európai lobbisták előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Közélet Világ Európai Unió fuvarozás kamion mobilitási csomag Rovana Plumb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. október 23. 16:31 Adat, Közélet

Kik valójában a legnagyobb ázsiai befektetők Magyarországon?

A keleti nyitás sikerét sokféleképpen meg lehet ítélni. A legizgalmasabb kérdés természetesen a magyar kivitel alakulása, de vajon nőnek-e és honnan érkeznek az ázsiaiak magyarországi beruházásai?

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.

Avatar
2020. október 22. 16:38 Közélet

A forint leértékelődése nem zavarja a jegybankot, a cél csak a gyengülés kontroll alatt tartása

Az Magyar Nemzeti Bank idei lépései meglehetősen kiszámíthatatlanná tették a kamatpályát, azt üzenve, hogy gyakorlatilag bármikor bármilyen irányba változhat a kamat.

Fontos

Hajdu Miklós
2020. október 22. 06:35 Adat

Hiába jól képzett sok magyar dolgozó, nincs elég színvonalas munkahely

A nagyobb jólléthez nemcsak minőségi oktatás és ellátás kell, hanem a dolgozni tudó és akaró lakosságban rejlő potenciál kiaknázására alkalmas állások is.

Kasnyik Márton
2020. október 21. 16:43 Világ

Biden szinte már elnöknek érezheti magát, de pont így volt ezzel négy éve Clinton is

Hónapok óta stabil és nagy a demokrata előny, két hét múlva jön az elnökválasztás. Maradt még bizonytalanság?

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.