Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 21. 11:55 Közélet, Világ

A román uniós biztos jelölése telitalálat a magyar fuvarozóknak

Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Rovana Plumb román szociáldemokrata politikust jelölte a közlekedési ügyek új felelősének. Valószínű, hogy a nyugat-európai piacra szakosodott, de keleti, köztük magyar fuvarozók pezsgőt bontottak, amikor ezt a hírt meghallották. Ez ugyanis azt jelenti, hogy bejött az elmúlt hónapok taktikázása, Plumb minden bizonnyal megértőbb lesz a keleti fuvarosokkal szemben, mint elődje.

Az uniós közúti szállításban (gyakorlatilag a kamionozásban) dúló kelet-nyugati háborút nemrég két részletes cikkben mutattuk be (itt és itt). A dolog lényege dióhéjban az, hogy a keleti cégek kormányzati hátszéllel olyan alacsonyra nyomott költségszerkezettel versenyeznek, amelyet a nyugatiak nem tartanak tisztességesnek, de olyan protekcionista intézkedéseket védik magukat, amelyeket viszont a keletiek tartanak tisztességtelennek.

A háború végkimenetelét az úgynevezett mobilitási csomag fogja meghatározni. Ez egy olyan, sok elemből álló új jogszabályi környezet tervezete, amely évek óta formálódik az uniós döntéshozatali mechanizmusban. A folyamat annyira bonyolult és jogi huzavonával teli, hogy a szakpolitikusokon kívül szinte senki sem képes követni, de a mostani változások tükrében három fontos jellemzőjét emelnénk ki:

  • A csomagot az Európai Bizottság közlekedési szakterülete kezdeményezte és dolgozta ki, ennek jelenlegi vezetője Violeta Bulc szlovén biztos, aki a legtöbb kérdésben sokkal inkább hajlik a nyugati országoknak álláspontja felé, mint a keletieké felé.
  • Az új játékszabályokat, vagyis a csomag egyes részeit a szokásos eljárás szerint a három fő döntéshozó, az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európa Tanács közötti kompromisszummal kell meghatározni. Bulc és csapata ellen tehát eddig a másik két fórumon lehetett muníciót szerezni.
  • A csatában jelenleg a keleti oldal áll inkább vesztésre. Számos olyan új szabály terve áll bevezetésre készen, amely üzletileg káros például a magyar fuvarozóknak is. Ilyen például, hogy a kamionokat rendre haza kell hozni külföldről, vagy az, hogy nem lehet korlát nélkül folyamatosan olyan fuvarokat vállalni, amelyeknek sem a kezdő-, sem a végpontja nincs a cég székhelye szerinti országban (kabotázs).

Plumb jelölése azt jelenti, hogy ennek a nagy sakkjátszmának az egyik főszereplőjét, a Bizottság közlekedési biztosát, azaz Violeta Bulcot sikerül kiütni.

Bulc nagyon szerette volna, ha biztosi mandátuma alatt sikerül tető alá hoznia egy európai megegyezést, ám ebben a szándékában jórészt az akadályozta meg, hogy a keleti országok taktikusan húzták az időt a különféle brüsszeli testületekben.

Az Európai Parlamentben például a szakbizottságnak kellett többször is megszavaznia az egyes kérdéseket, ám két politikai tömörülés, az Európai Konzervatívok és Reformisták (ECR), illetve az Európai Néppárt (EPP) is olyan koordinátort jelölt ki (egy litván és egy román képviselő személyében), akik úgy húzták az időt, ahogy tudták. Arra ugyanis már számítani lehetett, hogy a közlekedési biztosi posztot egy kelet-európai jelölt fogja megkapni szeptemberben.

Bulcnak most már ketyeg az óra, ha ugyanis a biztosi jelölteket menetrend szerint meghallgatja és megszavazza a Parlament, akkor november 1-től már Plumb veszi át az ügy kezelését.

Az Európai Parlament által tárgyalásra delegált képviselők között továbbra is többségben vannak a nyugatiak, a német Ismail Ertug és a finn Henna Virkkunen inkább amellett van, hogy a keletről érkező bérnyomás tönkreteszi az európai fuvarozást. Így valószínűleg csak a harmadik tárgyalónak, a cseh Katarina Konecnának dobban meg a szíve a keleti cégek érdekében.

A harmadik tárgyalófél az Európa Tanács, amelyet az egyes országok szakminiszterei alkotnak (de gyakran a delegáltjaik végzik a szakpolitikai munkát), és az elnök a szabályok szerint ebben a fél évben még finn, vagyis Sanna Marin közlekedési miniszter, akinek erős befolyása lehet az ügy kimenetelére.

A kompromisszum esélye soha nem látszott ebben a vitában, és ebben nincs változás. A keleti országok annyira elfogadhatatlannak tartják a nyugatiak többnyire sikeresebb érdekérvényesítő lobbiját, hogy korábban többször felszólították a Parlamentet és a Bizottságot, hogy teljesen új javaslatokkal álljon elő. A Bizottság ezt mindig határozottan visszautasította, és most sem látszik esélyesnek, hogy a csomagot teljesen meg lehetne fúrni, de az biztos, hogy ha Bulc székébe Plumb ül, több ajtó nyílik meg a kelet-európai lobbisták előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ Európai Unió fuvarozás kamion mobilitási csomag Rovana Plumb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.