Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 21. 11:55 Közélet, Világ

A román uniós biztos jelölése telitalálat a magyar fuvarozóknak

Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Rovana Plumb román szociáldemokrata politikust jelölte a közlekedési ügyek új felelősének. Valószínű, hogy a nyugat-európai piacra szakosodott, de keleti, köztük magyar fuvarozók pezsgőt bontottak, amikor ezt a hírt meghallották. Ez ugyanis azt jelenti, hogy bejött az elmúlt hónapok taktikázása, Plumb minden bizonnyal megértőbb lesz a keleti fuvarosokkal szemben, mint elődje.

Az uniós közúti szállításban (gyakorlatilag a kamionozásban) dúló kelet-nyugati háborút nemrég két részletes cikkben mutattuk be (itt és itt). A dolog lényege dióhéjban az, hogy a keleti cégek kormányzati hátszéllel olyan alacsonyra nyomott költségszerkezettel versenyeznek, amelyet a nyugatiak nem tartanak tisztességesnek, de olyan protekcionista intézkedéseket védik magukat, amelyeket viszont a keletiek tartanak tisztességtelennek.

A háború végkimenetelét az úgynevezett mobilitási csomag fogja meghatározni. Ez egy olyan, sok elemből álló új jogszabályi környezet tervezete, amely évek óta formálódik az uniós döntéshozatali mechanizmusban. A folyamat annyira bonyolult és jogi huzavonával teli, hogy a szakpolitikusokon kívül szinte senki sem képes követni, de a mostani változások tükrében három fontos jellemzőjét emelnénk ki:

  • A csomagot az Európai Bizottság közlekedési szakterülete kezdeményezte és dolgozta ki, ennek jelenlegi vezetője Violeta Bulc szlovén biztos, aki a legtöbb kérdésben sokkal inkább hajlik a nyugati országoknak álláspontja felé, mint a keletieké felé.
  • Az új játékszabályokat, vagyis a csomag egyes részeit a szokásos eljárás szerint a három fő döntéshozó, az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európa Tanács közötti kompromisszummal kell meghatározni. Bulc és csapata ellen tehát eddig a másik két fórumon lehetett muníciót szerezni.
  • A csatában jelenleg a keleti oldal áll inkább vesztésre. Számos olyan új szabály terve áll bevezetésre készen, amely üzletileg káros például a magyar fuvarozóknak is. Ilyen például, hogy a kamionokat rendre haza kell hozni külföldről, vagy az, hogy nem lehet korlát nélkül folyamatosan olyan fuvarokat vállalni, amelyeknek sem a kezdő-, sem a végpontja nincs a cég székhelye szerinti országban (kabotázs).

Plumb jelölése azt jelenti, hogy ennek a nagy sakkjátszmának az egyik főszereplőjét, a Bizottság közlekedési biztosát, azaz Violeta Bulcot sikerül kiütni.

Bulc nagyon szerette volna, ha biztosi mandátuma alatt sikerül tető alá hoznia egy európai megegyezést, ám ebben a szándékában jórészt az akadályozta meg, hogy a keleti országok taktikusan húzták az időt a különféle brüsszeli testületekben.

Az Európai Parlamentben például a szakbizottságnak kellett többször is megszavaznia az egyes kérdéseket, ám két politikai tömörülés, az Európai Konzervatívok és Reformisták (ECR), illetve az Európai Néppárt (EPP) is olyan koordinátort jelölt ki (egy litván és egy román képviselő személyében), akik úgy húzták az időt, ahogy tudták. Arra ugyanis már számítani lehetett, hogy a közlekedési biztosi posztot egy kelet-európai jelölt fogja megkapni szeptemberben.

Bulcnak most már ketyeg az óra, ha ugyanis a biztosi jelölteket menetrend szerint meghallgatja és megszavazza a Parlament, akkor november 1-től már Plumb veszi át az ügy kezelését.

Az Európai Parlament által tárgyalásra delegált képviselők között továbbra is többségben vannak a nyugatiak, a német Ismail Ertug és a finn Henna Virkkunen inkább amellett van, hogy a keletről érkező bérnyomás tönkreteszi az európai fuvarozást. Így valószínűleg csak a harmadik tárgyalónak, a cseh Katarina Konecnának dobban meg a szíve a keleti cégek érdekében.

A harmadik tárgyalófél az Európa Tanács, amelyet az egyes országok szakminiszterei alkotnak (de gyakran a delegáltjaik végzik a szakpolitikai munkát), és az elnök a szabályok szerint ebben a fél évben még finn, vagyis Sanna Marin közlekedési miniszter, akinek erős befolyása lehet az ügy kimenetelére.

A kompromisszum esélye soha nem látszott ebben a vitában, és ebben nincs változás. A keleti országok annyira elfogadhatatlannak tartják a nyugatiak többnyire sikeresebb érdekérvényesítő lobbiját, hogy korábban többször felszólították a Parlamentet és a Bizottságot, hogy teljesen új javaslatokkal álljon elő. A Bizottság ezt mindig határozottan visszautasította, és most sem látszik esélyesnek, hogy a csomagot teljesen meg lehetne fúrni, de az biztos, hogy ha Bulc székébe Plumb ül, több ajtó nyílik meg a kelet-európai lobbisták előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Közélet Világ Európai Unió fuvarozás kamion mobilitási csomag Rovana Plumb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2019. december 11. 09:52 Közélet

Valaki idő előtt sejtette, hogy meghiúsul a nagy T-Systems üzlet

A Telekomnál meglepődtek, de a tőzsdén kevésbé.

Jandó Zoltán
2019. december 10. 14:17 Közélet

Közel hatvan milliárddal megtoltak Paks II-t, hitelestül kifizették az oroszokat

A műszaki terveket fizette ki az oroszoknak az állami cég. A korábban kedvezőnek tartott, de most már a piacinál kedvezőtlenebb hitelt nem vettük igénybe.

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.

Fontos

Avatar Avatar
2019. december 11. 06:49 Vállalat

Ezért érzed úgy, hogy a te béred lassabban nő, mint az átlag

Jól kell megválasztania az iparágat és a céget, aki jól akar keresni. Végső soron oda érdemes menni, ahol nagyobb teljesítményhez segíthetjük a vállalatunkat.

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.