Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2019. augusztus 16. 06:52 Közélet

Autósportokban erősít a Szijjártó család, az állami pénzek követik őket

Szijjártó Péter külügyminiszter testvére az autósportban egyre aktívabb szerepet vállal, az általa vezetett céghez pedig már közel 300 millió forint közpénz vándorolt az elmúlt két évben a külügytől és az ehhez tartozó intézményektől. A külgazdasági és külügyminisztert magát is egyre jobban érdekli az autósport, a Hungaroring felújítását is ő lengette be, pedig nem is minisztériumához tartozik.

A magyarországi autóversenyeket alapvetően vállalkozások rendezik, de a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) adja ki a versenyek rendezéséhez szükséges licenceket, és a versenyezők regisztrálását is ők intézik. Ez a szervezet tehát megkerülhetetlen a hazai autós sportok esetében. Az Oláh Gyárfás vezette szervezetben sok volt sportoló tölt be vezető tisztséget, de van egy prominens kapcsolatokkal is rendelkező tagjuk is: Szijjártó Péter külügyminiszter testvére, Szijjártó Sarolta a női tagozatban és a kamionverseny bizottságban vállal munkát. 

Az ETR néven ismert kamionos “Európa bajnokság” az európai autó-motor sport szövetség, a FIA vállalkozása. Bár a FIA sikereket felvonultató brossúrája szerint 111 millió tévénéző követte a versenysorozatot 2018-ban, ez elég erős túlzás lehet, hiszen alig tucatnyi tévé közvetítette az egész világon, és ebbe feltehetően a néhány másodperces hírblokkokat is beleszámítják. Youtube csatornájukon alig néhány ezres nézettsége van egy-egy videónak, a Facebook oldalnak pedig 132 ezer lájkot sikerült gyűjteni. Ez tehát egy kicsi közönséghez szóló rétegsport, nem mozgat meg tömegeket. 

Mogyoród, 2016. augusztus 28.: A második helyezett Kiss Norbert a Kamion Európa-bajnokság magyar versenyhétvégéje harmadik futamának eredményhirdetésén a mogyoródi Hungaroringen 2016. augusztus 28-án. Balra Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. MTI Fotó: Marjai János

A magyar állam mégis fontosnak tartotta, hogy ezt a sporteseményt is támogassa. 2016-ban a nemzetgazdasági minisztert bízták meg azzal, hogy 200 millió forintot adjon az eseménynek. Azóta is minden évben támogatja az állam a rendezvényt, bár azt nem kötik a nyilvánosság orrára, hogy mennyivel. Egyben immár évi 13 milliárdot utal a kormány a Hungaroring Sport Zrt.-nek, amiből aztán ők nem csak a Forma-1-et, hanem közel 2 milliárd forintból más versenyeket, közte a kamionos futamokat is támogatják. Már 2020-ra is jóváhagyták a keretet, benne a kamionos versenyek támogatását is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvek óta Ausztriába gurulnak a Hungaroring állami milliárdjaiMagyarországon nagyon régóta úgy gondolják, hogy adófizetői milliárdokkal kell teletömni az autósportot. Pedig a pénz jelentős része egyszerűen eltűnik anélkül, hogy bármi haszon lenne belőle.

A kormány tehát 2016-ban tartotta először fontosnak a kamion eb támogatását, egy évre rá, hogy Szijjártó Sarolta a kamionsporttal kezdett foglalkozni. A MNASZ-nél a nyilvánosan elérhető adatok alapján pedig 2017-től tölt be pozíciót.

Magyarországon a Truck Race Promotion Kft. rendezi a kamion eb versenyeket, a Hungaroring adatai alapján 2014-ben 83 millió forintot *270 ezer eurót, amit a 2014-es éves átlagos MNB árfolyamon váltottunk át.,  2016-ban pedig 40,8 millió forintot kaptak ezért az állami cégtől. Érdemes azt is kiemelni, hogy az államilag támogatott cégnél 2015 óta dolgozik Szijjártó Sarolta, 2017-től pedig a cég operatív igazgatója.

További érdekesség Szijjártó Sarolta karrierjében, hogy a Magyar Afrika Társaság jószolgálati nagyköveteként orvosmissziókban is részt vett afrikai országokban. Ennek a szervezetnek a vezetője az a Balogh Sándor, akinek különös felemelkedéséről és állami kapcsolatairól mi is beszámoltunk. Ahogyan öccséről is, akit az adóhivatal éppen a ralisportban szervezett áfacsalásokkal gyanúsít.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA leghivalkodóbb magyar üzletember, aki hülyére veszi az államot, de mindig magasabbra jutCéghálót működtetett a miniszter lakásán, Afrikában ügyeskedik, vb-t szervez, űrnagykövet és még számtalan más. Portré Balogh Sándorról, akihez tapadnak az állami milliók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy bűnszervezet belülről: felszívódó adómilliárdok útja a borsodi nyomorfalvakigAz ismert magyar cégekkel együttműködő, folyamatosan rengeteg készpénzt létráztató áfacsaló láncot szokatlan részletességgel mutatjuk be. A szálak magasra vezetnek.

Hiába vannak zűrös ügyek a motorsport körül, az állami pénzek mégis utat találnak ide, illetve a MNASZ-hoz. Az ő szervezésükben rendezik a FIA rali eb első magyar futamát idén ősszel. Erre egy tavalyi kormányhatározat évi 307 ezer eurót, tehát 100 millió forintot hagyott jóvá 2019 és 2023 között a szervező MNASZ számára. Ezen felül idén 23 millió szervezési költséget is kapnak (ez a kormányhatározat szerint évről évre csökkenni fog). A versenyt novemberben rendezik először Nyíregyházán.

A helyszín nem véletlen. A MNASZ ugyanis a szabolcsi megyeszékhelyen építhetett pályát a magyar állam támogatásával: 2018-ban 275 millió forintot hagytak jóvá a nyíregyházi multifunkcionális autó-motor sport aréna előkészítésére. Az egyetlen feltétel az volt, hogy év végéig meg kell valósítani a projektet. Ez aztán nem sikerült, így idén év végére tolták el a határidőt. A Nemzeti Sportközpont idén áprilisban írt ki közbeszerzést a pályához szükséges tanulmány elkészítésére, de azóta sem hirdettek eredményt. Elkötelezettség tehát van, de egyelőre hiányzik a megfelelő szaktudás.

A külügy támogatása megtalálja Szijjártó Sarolta cégét

A Truck Race Promotion Kft. alapvetően a kamionos eb szervezésére jött létre. Az utóbbi években gyors növekedést mutatott, a kezdeti jelentősebb veszteségeket leküzdve tavaly már a teljes bevételhez viszonyítva 20 százalékos adózott profitot értek el. A már közel 400 milliós forgalmú cég honlapja még fejlesztés alatt áll, de ott hiába adnak meg hat munkatársat, a cégadatok alapján még idén is csak 4 bejelentett munkavállalójuk volt.

 

A nagy megugrás várhatóan idén is folytatódni fog, hiszen rendkívül gáláns állami szerződésekhez jutottak: az idei Hungaroringen rendezett kamion eb futamnak ugyanis része volt a V4 logisztikai fórum is. Bár elsőre ezt állami rendezvénynek is gondolhatnánk, nem segít, hogy a honlapon a szervező neve nincs megadva. A honlapot azonban a Truck Race Promotion jegyezte be. 

A forrásokat viszont már az állam adta: a főtámogatók egyike a Külgazdasági- és Külügyminisztérium (KKM): ők 65 millió forintot fizettek a cégnek a rendezvényért. A másik fő partner, a KKM alá tartozó Eximbank még nem adott választ kérdésünkre, de költött 2 millió forintot a cégnél. Sőt, a külföldi befektetéseket ösztönző, szintén a KKM alá tartozó állami hivatal, a HIPA is adott a cégnek megbízást: a Hungaroringen június 23-án szervezett “járműipari beszállítók és szakmai partnerek bevonásával létrejött partnertalálkozó megvalósítására szolgáló szolgáltatások” tárgyában 5 millió forintért.

Szijjártó Péter minisztériuma és háttérszervei idén 72 millió forintot fizetett egy kamionversenyeket szervező cégnek, ahol testvére is dolgozik egy konferencia szervezéséért, ami a cég tavalyi bevételeinek ötöde.

 

A Truck Race Promotion kapott szponzorációs pénzeket más állami cégektől is: a Szerencsejáték Zrt. 2016-ban még csak 5 millió forintot, 2018-ban már 71 millió forintot adott. A Szijjártó Péter testvére által vezetett Truck Race Promotion Kft. tehát 148 millió forint állami pénzhez jutott, miközben egy igen marginális versenysorozatot szervez.

Szijjártó Péter azonban másképp látja ezt: 2016-ban úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy “Magyarország autóipari teljesítménye szempontjából nagy jelentőség van az olyan rendezvényeknek, mint a hétvégén a Hungaroringen zajló kamion Európa-bajnoki verseny”.

Révész Bálint (bal) átveszi a 370 DAF kamion kulcsát a Hungaroringen 2017 augusztus 27-én Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztertől (középen) a Truck Race Promotion kamionos eb futamán. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A Truck Race Promotion Kft. fő tulajdonosa 51 százakéban Révész Bálint, a félezer kamionnal rendelkező Révész Trans tulajdonosa. A cégben 24,5 százalékos részesedése van Őry Tamásnak, akinek TR Consult informatikai cége ismert a hazai piacon, és autóversenyző is. A harmadik tulajdonos Moszlán Balázs, szintén 24,5 százalékkal.*Neki több cége ellen is NAV végrehajtás van bejegyezve, a Molszan Motor Kft. pedig kényszertörlés alatt áll, 100 milliónál nagyobb adótartozást hagyott hátra. 

Sportos külügyminiszter

Szijjártó Péter külügyminiszterről ismert, hogy nagyon szívesen futsalozik, de az elmúlt években gyakran feltűnik autóversenyeken is, különösen az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz tartozó Hungaroring eseményein. 2017-ben például azt jelentette be, hogy 35 milliárdos fejlesztés indul majd a versenypályán. Ennek egyébként azóta nincs nyoma, kormányhatározat sem született róla. Díjakat is szívesen ad át, például a testvére által szervezett kamionos versenyeken is.
 

Mogyoród, 2019. június 23. A Külgazdasági és Külügyminisztérium által közzétett képen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter gratulál André Kursimnak, a gyorsasági kamion Európa-bajnokság futamgyõztesnek a Hungaroringen 2019. június 23-án. MTI/KKM/Kovács Márton

 Kerestük a külügyet, hogy miért gondolta a külügyminiszter, hogy egy hozzá nem tartozó állami cég számára fejlesztéseket ígér be, és hogy milyen tervei vannak a Hungaroringgel, de csak annyi választ kaptunk, hogy keressük az ITM-et. Szerintük azonban még messze nem lefutott a Szijjártó által behangozott fejlesztés, válaszuk szerint a “komplex fejlesztés koncepcionális előkészítése folyamatban van, annak eredménye az idei év végére várható.”

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet hungaroring kamion Szijjártó Péter szijjártó sarolta Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.