Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. május 30. 06:52 Adat, Közélet

A Facebook árulkodik arról, hogyan robbanthatott a DK és a Momentum

A vasárnapi európai parlamenti választást megelőző kampány egyik legfelkapottabb mozzanata talán az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó patkányozása volt. Ahogy a 444 megírta, a Fidesz több mint egymillió forintot költött a Facebookon a patkányozós videó reklámozására.

Az erről készült videót közel egymillióan látták, és a közösségi médiás adatokat összesítő Fanpage Karma szerint a kampány során ez a bejegyzés váltotta ki a második legtöbb interakciót – több mint 30 ezret – a politikai pártok posztjai közül. Ennél csak a Fidesz anyák napi köszöntője ment nagyobbat, és a lista elejét is a Fidesz uralja: a kampány során a pártok Facebook-oldalai között a 25 legtöbb reakciót kiváltó posztból mindössze négy olyan akadt, amely nem a kormánypárté volt*Kettő a Kétfarkú Kutya Párté, egy-egy az MSZP-é és a DK-é..

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzeken a térképeken megnézheted, hogyan álltak fejre az ellenzéki erőviszonyok BudapestenÖsszeszedtünk minden fontos adatot a nagy fővárosi ellenzéki fordulatról. Úgy tűnik, hogy az LMP-sek inkább a Momentumhoz, az MSZP-sek a DK-hoz pártoltak.

Ez is mutatja, hogy a Fidesz nemcsak az országot, hanem a Facebookot is dominálja a politikai pártok közül. Pedig ennek nem kellene magától értetődőnek lennie, hiszen a Fidesznél két pártnak is több követője van a Facebookon. A Fanpage Karma és a szintén megbízhatónak mondott Socialbakers adatai alapján azonban érthetővé válik, hogy minek köszönhetően uralja a Fidesz a Facebookot.

Talán ennél is érdekesebb kérdés, hogy a vasárnapi választáson miért rendeződtek át teljesen váratlan mértékben az erőviszonyok az ellenzéki oldalon. A két közösségi médiás oldal adatai alapján az is világosabbá válik, hogy minek köszönhetően növelte ilyen szinten a támogatottságát a Demokratikus Koalíció és a Momentum. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Jobbik döbbenetes összeomlásán óriást nyert a Fidesz és a DKA leginkább jobbikos településeken még erősebb lett a Fidesz, de a legtöbbet a DK nyerte, amely meg tudta többszörözni a támogatottságát.

Az adatokra rátérve, a választáson induló pártok oldalai közül a Fidesze mindössze a harmadik legnagyobb, 281 ezer követővel. A Fidesz oldalát a Jobbiké és a Kétfarkú Kutya Párté is megelőzi, a Jobbiknak közel kétszer annyit kedvelője van.

 

A választást megelőző két hónapra visszatekintve azonban látszik, hogy a Jobbik és az MSZP összeomlását már a követőik száma is előrejelezte. Hiába volt kampány és költhettek el tízmillió forintokat a Facebookon, a követőik száma csökkent, a szintén nagyot bukó LMP pedig csak minimálisan, 0,1 százalékkal bővült. A választáson nagyot nyerő Demokratikus Koalíció és Momentum ezzel szemben érdemben növelte a követői számát: 1,7, illetve 2,8 százalékkal.

A Jobbik zuhanását az is előrejelezhette, hogy hiába posztolt közel ugyanannyit, mint a majdnem fele annyi követővel rendelkező Fidesz (napi 5, illetve 5,6 poszt átlagban), a Jobbik bejegyzései mégis jóval kevesebb interakciót váltottak ki.

 

Érdekes, hogy a Fidesz, a DK és a Jobbik esetében lényegében megegyezett a választáson kapott szavazati arányuk (52,3 százalék, 16,2 százalék és 6,7 százalék) a Facebook-oldalukra érkezett interakciók arányával. A Kétfarkú Kutya Párt és a Momentum ellenben jóval kevesebb interakciót kapott arányaiban, mint szavazatot. A választás óta ez lényegesen megváltozott (vasárnapot, hétfőt és keddet vettem figyelembe), főleg a Momentum kapott rengeteg interakciót a bejegyzéseire.

A következő ábra arra is magyarázatot ad, hogy miért emelkedett ki a Fidesz ennyire az emberek elérésében, annak ellenére, hogy csak a harmadik legtöbb követője van. A posztjai több mint 45 százalékát szponzorálta meg, és ezekre a pénzzel is futtatott bejegyzésekre kapta az interakciók 66 százalékát.

 

Más pártok ennek a közelébe sem értek. Az DK, az MSZP és a Jobbik a bejegyzései 5-20 százalékát tolta meg pénzzel, és az interakcióik nagyjából fele ezektől a posztoktól származott. A Momentum posztjaira érkező interakcióknak kevesebb mint 10 százaléka származik szponzorált bejegyzésektől.

A Fanpage Karma azt is megbecsüli, hogy a posztok elérése és az átlagos online reklámárak alapján mennyi pénzt áldozhattak reklámra a Facebookon az egyes oldalak. A szűk két hónapos vizsgált időszakban a portál szerint a Fidesz 276 millió forint körül költhetett, amely közel ugyanannyi, mint amennyit a többi párt költhetett. A második a DK lett 109 millióval, a Momentum pedig mindössze 15 millió forintot költve előzte meg a választáson (és lett több kedvelője a Facebook-oldalának) a becslés szerint 65 milliót költő Jobbikot vagy a 43-at költő MSZP-t. (Frissítés: A cikkünk után a Kétfarkú Kutya Párt azt írta, hogy a rájuk vonatkozó becslés nagyon távol van a valósától, mivel csak 100 ezer forintot költöttek. Ugyanakkor a Momentum megerősítette, hogy a valós költésük megegyezett a becsülttel.)

 

A honlap a követők elköteleződését is méri. Az elköteleződés azt jelenti, hogy egy követő milyen gyakran reagál egy posztra. A Fidesznél ez kimagaslóan nagy szám, 9,9 százalék volt a vizsgált időszakban. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos követőnél 9,9 százalék esély van arra, hogy heti egyszer reagáljon valamit egy bejegyzésre. A Fidesz mellett a DK emelkedik még ki, őt követi a Kétfarkú Kutya Párt, a Mi Hazánk és a Momentum.

 

A Fanpage Karma egy teljesítménymutatót is kidolgozott, ennél az elköteleződést és a növekedést veszik figyelembe. Ez a mutató visszatükrözi a vasárnapi eredményeket, mivel az a három párt végzett az első három helyen, mint a választáson is. A DK ebben még a Fideszt is legyűrte, míg a Momentum megközelítette, és ez részben megmagyarázhatja, hogy miért voltak ilyen sikeresek ezek a pártok vasárnap. A választás három nagy vesztesének számító párt pedig messze lemaradt tőlük.

A választást követően még erősebb lett a sikeresebb pártok felé húzás. A Momentum tábora három nap alatt 3,6 százalékkal nőtt (többel, mint a kampány alatt), a DK-é 0,6 százalékkal, a Fideszé pedig 0,3-mal. A Jobbik és az MSZP követőinek száma ha minimálisan is, de csökkent. 

A pártok legfontosabb oldalai több szempontból is magyarázatot adnak a vasárnapi eredményekre, de közel sem adnak teljes képet. Már csak amiatt sem, mert kizárólag csak a központi oldalakat vizsgáltuk, a regionális, helyi pártszervezetekét vagy az egyes politikusokét nem vettük figyelembe, pedig összességében még meghatározóbbak lehetnek, mint a központi oldalak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVoksán Virág és a Sziget mellett Orbán Viktor az egyik legfontosabb kulturális exportcikkünkA szomszédos országokat inkább nemzetközi sztárok teszik ismertebbé, nálunk a Schobert-házaspár után Orbánnak van a legtöbb külföldi kedvelője a Facebookon.

Adat Közélet DK EP-választás facebook Fidesz Jobbik közösségi média LMP Mi Hazánk Momentum MSZP Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Avatar Avatar
2020. október 19. 16:52 Adat, Vállalat

Együtt váltottunk rendszert a csehekkel, de hol tartanak most a magánvállalataink?

A csehek egy lépéssel előrébb járnak, a magyar cégeknek aktívan kell gondolkodniuk arról, hogyan fogják a működésüket a jövőben is fenntartani.

Stubnya Bence
2020. október 18. 12:19 Adat

Sok magyar munkahelyen meg sem próbálják motiválni a dolgozókat

Igazán motiváló munkahelyből kevés van Magyarországon más EU-tagállamokhoz képest.

Jandó Zoltán
2020. október 17. 16:55 Adat

Heti 10 óránál is többet videokonferenciázik a magyar felnőttek tizede

A rezsibe nem száll be a munkáltató, de eszközt a dolgozók közel fele kapott az online meetingekhez.

Fontos

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.

Stubnya Bence
2020. október 16. 06:47 Közélet

Készültek az új korszakra, de most ismét minden megváltozik a lakáspiacon

Az országos 5 százalékos lakásáfa kigolyózhatja a rozsdaövezeti projekteket. Nincs még minden veszve, de olyan népszerűek nem lesznek, mint amire eddig számíthattunk.