Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 9. 12:40 Közélet

Győzött a fizika, máris megjelentek az újabb repedések a hatvani bicikli úton

Egy teljesen felesleges beruházással sikerült felhívnia magára a figyelmet a hatvani városvezetésnek. Ebben a cikkünkben számoltunk be a hatvani kerékpáros kalandparkról, amelyet száz százalékban uniós forrásból építettek fel, és végül lényegében használhatatlan lett. Az egész projekt 880 millió forint plusz áfába, azaz 1,1 milliárd forintba került.

Ehhez a projekthez kapcsolódóan épült meg egy kerékpárút, amely Hatvant köti össze Boldoggal. Ha az autóparkolót nem vesszük figyelembe, akkor ez a 7,5 kilométeres kerékpárút volt az egész projekt egyetlen hasznos eleme. De ezt sem sikerült jól megépíteni.

A 2014-es átadást követő évben felrepedt a beton és a kivitelezőknek garanciális javításokat kellett végeznie. De még ez sem sikerült, ugyanis újabb repedések jelentek meg, sőt az egyszer már kijavított részek is újra tönkrementek.

Az iratbetekintés során kiderült, hogy a kivitelező tele volt munkával, ezért nagyon sietett a kerékpár út megépítésével, már a kezdetektől érzékelni lehetett a kapkodást.

A hatvani szakasz építésére kiírt közbeszerzést, a kormány kedvenc útépítő cége, a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. nyerte el. A hatvani önkormányzat 2013. december 21-én írta alá a vállalkozó szerződést a Duna Aszfalttal. A cég 2014 júliusában a határidő előrehozását kérte. Az eredeti határidő november 15 volt, a Duna Aszfalt azt kérte, hogy had fejezze be már szeptember 26-án a munkát. Ezt azzal indokolta, hogy

„a társaság az ország több pontján is érdekelt más munkálatokban”.

Az akkori fideszes polgármester, Szabó Zsolt belement abba, hogy előrehozzák a határidőt. A Duna Aszfalt azonban nem tudta időben befejezni a munkát, mert szeptember 10. és szeptember 25. között árvízvédelmi készültség volt érvényben, ezért a vállalkozónak le kellett vonulnia a munkaterületről.

A cég ekkor a határidő kitolását kérte, és ezt az új, szintén fideszes polgármester, Horváth Richárd meg is engedte.*Az új jogszabályok értelmében nem lehetett országgyűlési képviselő egy személyben polgármester is, ezért Szabó lemondott a polgármesteri címről. Utóda a korábbi alpolgármester, Horváth Richárd lett. Az új határidő 2014. október 31. lett, a cég el is készült ekkora a munkával.

A gondok ezt követően kezdődtek. Néhány hónappal az átadás után, 2015 tavaszán felrepedezett a beton, megsüllyedt az aszfalt és a betonból kinőtt a nád. A kivitelező két ütemben, 2015. augusztus és szeptember között, illetve novemberben garanciálisan javította az utat. A repedéseket bevágták és kitisztították, majd bitumennel teljes mélységben és szélességben kiöntötték.

Ezt követően így nézett ki az új bicikliút.

A 2016-os év sem hozott szerencsét. A repedések ismét megjelentek, ekkor Horváth Richárd polgármester júliusra összehívott egy találkozót a műszaki ellenőr és Duna Aszfalt képviselőivel arról, hogyan lehetne kijavítani a hibákat.

Ezen a találkozón derült ki, hogy a Duna Aszfalt úgy vállalta el a munkát, hogy nem voltak a helyzet magaslatán. A cég képviselője elismerte, hogy

nem olyan egyszerű töltésen kerékpárutat építeni.

Azt is elmondta a jegyzőkönyv tanúsága szerint, hogy ez nemcsak a Zagyva-töltésre vonatkozik, hanem országos szintű probléma, Horvátországban például nem is engedélyezik, hogy anyagtöltés tetejére szilárd burkolatot építsenek.

Készült egy helyreállítási terv, amelyben pontosan le volt írva, hogy mely kilométerszelvények között, milyen módon kell lényegében elbontani  és újraépíteni a pályaszerkezetet.

Ez az egyik érintett szakaszon úgy nézett ki, hogy miután felbontották a betont, az új pályaszerkezet alá 30 cm vastagságú meszes altalaj stabilizáció készül. Erre jön a 10 cm vastag zúzott kő réteg, majd georácsot terítenek rá, és újabb 20 cm vastagságú zúzottkövet helyeznek el. Végül 4 cm vastagon aszfaltozzák le.

A Duna Aszfalt képviselője szerint ennek ellenére sincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni. A cég elvégezte a javításokat, de már csak az önkormányzat emailváltásokból derült ki, hogy nem a terv szerint történt meg a kivitelezés.

A bedolgozott zúzottkő az eredeti ágyazat anyagából lett visszaépítve és belekeveredett felmart aszfalt is. Meszes stabilizálás helyett cementest kapott az altalaj, továbbá a georácsot eleve szakadtan fektették le, és a különböző kőzetrétegek vastagsága sem stimmelt. Erről fotók is készültek.

A műszaki ellenőr ezért feltáró gödrök készítését javasolta, hogy ellenőrizhessék az elvégzett munka minőségét. Ezzel kapcsolatban azonban nem találtunk több dokumentumot, az önkormányzat végül átvette a javítási munkát a Duna Aszfalttól.

Megnéztem a helyszínt, 2019. március 3-án így nézett ki a kerékpárút:

Megkerestük Horváth Richárd polgármestert, de lapzártánkig nem válaszolt a kérdéseinkre. Arra lettem volna kíváncsi, hogy miért nem ragaszkodott a megfelelő garanciális javítások elvégzéséhez.

Közélet bicikliút Duna Aszfalt Hatvan kalandpark kerékpár út Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2020. augusztus 7. 06:43 Közélet

Túl nagyot álmodott a kormány az évi ezer modern busszal

A mélypontról sikerült elmozdulni, de a kormány olyan merész célokat tűzött ki, amelyek elérése még messze van.

Avatar
2020. augusztus 5. 17:10 Közélet

Versenyképesség: mit látni a jövőből?

Az MNB valahogyan kihozta, hogy Magyarország versenyképesebb, mint a többi visegrádi ország. De a legfontosabb kérdésekre nem kapunk választ.

Fabók Bálint
2020. augusztus 3. 06:50 Közélet

Szédületes tempóban cserélődtek a szupergazdagok a füredi kikötő körül, miközben az ötmilliárd közpénzt kapott

Jellinek Dániel üzemeltette a kikötőt, amikor decemberben pályáztak, pár nappal később Tiborcz és Mészáros érdekeltségébe került, de már ők is túladtak rajta.

Fontos

Avatar
2020. augusztus 6. 16:03 Pénz

Prés alatt az olajipar: szennyeznek, de még nyereséget sem termelnek

Nem bűnbakot kell csinálni a szektorból, hiszen ők lehetnek alkalmasak arra, hogy megvalósítsák technológiai átmenetet.

Tóth István János
2020. augusztus 6. 06:29 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., második rész

Vajon mi magyarázza, hogy választások előtt mindig készpénzben úszik a Mészáros és Mészáros, és hogy legnagyobb vevőik - közöttük a magyar állam - előre utalják a tízmilliárdokat?

G7.hu
2020. augusztus 5. 07:55 Élet

Nem kell rosszra gondolni: főszerkesztőváltás a G7-nél

Kasnyik Mártont Váczi István váltja a főszerkesztői pozícióban, de egyébként semmi nem változik.