Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. január 15. 16:36 Adat, Közélet

A BKV majdnem kétszer annyit fizet az áramért, mint te

Az összes magyar háztartás közel másfél heti áramfogyasztását fedezni lehetne azzal a villamosenergia-mennyiséggel, amit a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) 2019-ben felhasznál. A társaság erre több mint 7 milliárd forintot költ, de ez érdekes módon jóval több annál, amennyit a lakosságnak kellene fizetnie ugyanennyi áramért.

A BKV még 2018 nyarán írt ki tendert az idei villamos-energia beszerzésére, eredményt azonban csak decemberben hirdettek. A pályázaton Elmű-Émász Energiakereskedő Kft. lett a befutó, amellyel 2018 utolsó napjaiban szerződött le a BKV.

A megállapodás értelmében az energiaszolgáltató legalább 244 gigawattórányi villamos energiát biztosít az idén a fővárosi társaságnak. A végső mennyiség azonban még ezt is jelentősen meghaladja, a szerződés értelmében ugyanis felfelé 15 százalékkal el lehet térni a rögzített számtól. Ez annyira sok áram, hogy a lakosság teljes fogyasztásával is összevethető: a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint 2018-ban a háztartások havi fogyasztása 800 és 1100 gigawattóra között volt.

A BKV által vásárolt hatalmas árammennyiség nagy része nyilván a járművek, az autó- és trolibuszok, villamosok, illetve a metrók üzemeltetéséhez van szükség, de a fővárosi cég ezen a tenderen szerezte be a különböző ingatlanjai fenntartásához szükséges villamosenergiát is. A szerződés szerint összesen 502 felhasználási helyet kell ellátnia az Elműnek.

Bár elsőre logikusnak tűnne, hogy a nagy mennyiségért az elég egyedi feltételek ellenére is komoly kedvezményeket kap a közlekedési vállalat, a lakossági árakhoz viszonyítva azonban ez egyáltalán nincs így.

A BKV 25,79 forintot fizet egy kilowattóra áramért.

 

Ez ráadásul csak az energiadíj, azaz nem tartalmazza rendszerhasználati díjakat, az áfát, a jövedéki adót és az egyéb kiegészítő díjtételeket sem, holott a lakosság esetében ezek összértéke az alap energiadíjat is meghaladja.*Magában a szerződésben csak az energiadíj szerepel, a pontos árat a szerződés mellékletei tartalmazzák, amiket viszont nem töltöttek fel az erre hívatott adatbázisba.

A közel 26 forintos árból némi kedvezményt még kaphat a BKV, de csak akkor, ha jól sikerült megbecsülni a tervezett fogyasztást. Ha közlekedési társaság tényleges felhasználása a tervezetthez képest plusz-mínusz 5 százalékos sávban marad, akkor a vállalat úgynevezett jóteljesítési prémiumra jogosult, ami kilowattóránként 1,5 forint.

Az ár azonban még így is sokkal magasabb, mint a lakossági. Az Elmű – különböző sajátosságoktól függően –14-15 forintot kér egy kilowattóraként a háztartásoktól, azaz alig több mint feleannyit, mint a BKV-tól.

Utóbbi azonban egy mesterséges ár, amit a rezsicsökkentés során jóval a piaci alatt határoztak meg törvényileg. Ráadásul a lakosságot kiszolgáló úgynevezett egyetemes szolgáltatók kifejezetten olcsón kapják a háztartásoknak továbbadott áramot az állami MVM-től. Ezzel szemben a szabadpiacon, ahol a vállalatok vásárolják a villamos energiát szerződésenként is nagyon eltérőek lehetnek a feltételek, és így az ár is, amiben a felek megegyeznek.

Adat Közélet áram bkv egyetemes szolgáltatás villamos Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2019. augusztus 14. 10:55 Adat

Meglepően jó volt a magyar GDP-növekedés

Egyelőre nem érintette meg a magyar gazdaságot az egyre bizonytalanabbá váló globális gazdasági hangulat.

Jandó Zoltán
2019. augusztus 11. 12:41 Adat

Kevés fát ültetünk, öregszenek a magyar erdők

Az elmúlt tíz évben nagyon kevés erdőt telepítettek Magyarországon. Volt olyan év, amikor a telepítés mértéke a tíz esztendővel korábbi csúcs 1 százalékát sem érte el.

Stubnya Bence
2019. augusztus 10. 11:52 Adat, Világ

Valódi kockázat, hogy sok magyar kivándorló új hazája kiszárad

A világban 17 ország 1,8 milliárd lakóját fenyegeti komoly vízellátási válság kialakulásának kockázata a következő pár évben.

Fontos

Fabók Bálint
2019. augusztus 21. 06:51 Világ

138 milliárd forintos afrikai útépítés reklámfilmjében tűnik fel a Duna Aszfalt

A világ egyik legkorruptabb országában vesznek részt egy világkereskedelmi szempontból számottevő útépítésen. A kollégáik nagy nehézségekkel küzdenek.

Bucsky Péter
2019. augusztus 20. 07:27 Közélet, Világ

A környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatni

Egy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?