Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. december 12. 16:46 Közélet

Mit kezd a köztes tulajdonos Mészáros Lőrinccel a versenyhivatal?

Az Andy Vajnához köthető médiaérdekeltségek kivételével mostanra lényegében az összes olyan kormányközeli médium a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) került, amelyek ingyenes átadását korábban bejelentették eddigi tulajdonosai. Bár az alapítvány tulajdonjogát egyes esetekben még nem jegyezték be hivatalosan, ez valószínűleg már csak napok kérdése. Az adományozási szerződéseket ugyanis aláírták az érintettek, és a cégbírósághoz is benyújtották a szükséges iratokat.

Így lemondott az Echo TV-ről és a több mint 70 lapot kiadó Mediaworksről is Mészáros Lőrinc, de nem maradt sokáig tulajdonosa az Origónak Matolcsy György jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám sem. A hírportált ugyanakkor nem tehermentesen kapta meg a KESMA: a lapot működtető New Wave Media Kft. üzletrészén ugyanis két banknak, a Mészáros Lőrinchez köthető MKB-nak, illetve a szintén Matolcsy György rokonságának érdekeltségébe tartozó Növekedési Hitel Banknak is zálogjoga van. A cégbírósághoz leadott dokumentumok szerint a hitelintézetek a tranzakcióhoz ugyan hozzájárultak, de a jelzálogjogot fenntartották.

Ugyancsak megtörtént az adományozás a Magyar Idők kormánypárti közéleti napilap, a megyei újságokat jegyző Inform Média és a vidék családi hetilapjaként ismert Szabad Föld kiadója esetében. Ezeknél látványos volt a sietség: az érintettek nem egy, hanem rögtön két tulajdonosváltás bejegyzését kérték a cégbíróságtól.

Utóbbi cégek ugyanis nem közvetlenül korábbi tulajdonosuktól kerültek az alapítványhoz, hanem először megvásárolta őket Mészáros Lőrinc*Illetve a felcsúti milliárdos feleségének. valamely vállalata, és az ajándékozta tovább nagyjából két héttel később*Az adásvételekre kivétel nélkül november végén került sor, az ajándékozásra pedig december elején.. Ha pedig a folyamatnak ez a része ilyen gyorsan lement, akkor már a felesleges jogi eljárásokkal sem akarták húzni az időt az érintettek. Ennek megfelelően egyszerre nyújtottak be minden iratot, és egy kísérőlevélben azt kérték, hogy

jegyezzék be, majd rögtön töröljék is a Mészáros Lőrinc érdekeltségbe tartozó úgynevezett köztes tulajdonos cég tulajdonjogát.

Magyarul a kormányközeli üzletember cégei hivatalosan bejegyezve egy percig nem lesznek tulajdonosok. Csak egy irat őrzi majd annak emlékét, hogy rajtuk keresztül jutottak el a médiaérdekeltségek a KESMA-hoz.

Ettől függetlenül az adásvétel még felkelthette volna a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) érdeklődését. A GVH ugye az alapítványt magát illetve az adományozásokat nem vizsgálhatja, miután a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítette a tranzakció-sorozatot. Ez a három felvásárlás azonban a KESMA bevonása nélkül történt, így elvileg illene állást foglalniuk. A teljes Mészáros Lőrinc-féle médiacsoportnak ugyanis egy rövid időre egyszerre volt tulajdonában az Echo TV, a Magyar Idők, az Origo, kettő kivételével minden megyei lap, a Világgazdaság, a Szabad Föld, a Vasárnap Reggel, a Nemzeti Sport és még egy szakajtónyi másik újság.

 
A balatonföldvári utca, ahova a KESMA központja be van jegyezve

Sőt, nem kizárt, hogy még a Bors bulvárlap és a maradék két megyei napilap is, mivel elvileg ezek szintén a felcsúti milliárdos érintésével kerülnek a KESMÁ-hoz korábbi tulajdonosuktól, Andy Vajnától. Egyébként a filmügyi biztoshoz köthető médiumoknál húzódik a legtovább az ajándékozás: sem a már említett újságok kiadója, sem az egyetlen országosan fogható rádiót működtető Hold Reklám Kft-nél nem kezdeményezték még az új tulajdonos bejegyzését.

Közélet Andy Vajna KESMA Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány Magyar Idők Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2020. szeptember 18. 07:08 Közélet

Százból hét forintot kap meg, de azért Budapest fizesse a válságkezelést

Nagyvonalú fővárosi segítséget javasol a Fidesz budapesti cégek számára, miközben az itteni vállalkozások adóinak döntő része a központi költségvetésbe kerül.

Jandó Zoltán
2020. szeptember 17. 06:49 Adat, Közélet

Hiába javasolták saját szakértői, az állam nem pörgette fel igazán a tesztelést

Jelentős részben a saját zsebből fizetett, nem pedig az állami tesztek dobták meg a mintavételek számát, és nem is érnek el annyi embert, mint amennyit az adatok sugallnak.

Stubnya Bence
2020. szeptember 16. 17:13 Közélet, Támogatói tartalom

A jövő év már elúszott, 2022-re érheti magát utol a magyar gazdaság

Szalma Csaba, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója szerint Nike-pipa alakú lesz a válság, a világban pedig nagyszabású gazdaságpolitikai kísérlet indult el.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 16. 15:02 Élet, Közélet

Nem érdekli az embereket az idegesítő magyar víruskövető mobilalkalmazás

Gyakorlatilag senki sem használja Magyarországon a VírusRadart, és ennek megvan az oka. A szoftver sokaknak idegesítően rossz, nincs mögötte erős kommunikáció, Apple-gépekre pedig elérhetetlen.

Avatar
2020. szeptember 16. 06:47 Világ

Kinyomtattak 37 magyar gazdaságnyi pénzt, mégsem lettek gazdagabbak

Japánban példátlan gazdasági kísérletbe kezdtek, eszméletlen mennyiségű pénzt nyomtattak a növekedés beindítása végett. Az eredmények felemásak, a fejlett világ mégis követi a példát.

Bucsky Péter
2020. szeptember 15. 06:51 Közélet, Vállalat

A magyar cégek fizetik a multik adókedvezményeit

Megfelezte az elmúlt öt év alatt a társaságiadó-kedvezményeket a kormány, de ezek továbbra is a külföldi tulajdonú cégeket segítik jobban.