Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 4. 11:22 Közélet

Egy lépéssel közelebb az M0-s befejezése, de nagyon drága lesz

A tervezettnél jóval később, de augusztus utolsó napjaiban végül csak eldőlt, ki készítheti elő az M0-ás körgyűrű befejező, 10. számú főút és az M1 autópálya közötti szakaszának építését. A nagyjából 20 kilométeres szakasz megvalósíthatósági tanulmányára már tavaly ősszel kiírtak egy közbeszerzést, ám az eredménytelenül zárult, mivel nem sikerült összeszedni két jelentkezőt. A mostani nyertes konzorcium már akkor is adott le ajánlatot, rajtuk kívül azonban más nem érdeklődött a munka iránt.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ezért tavasszal még egyszer nekifutott a dolognak, és ezúttal már hárman is jelentkeztek. Más kérdés, hogy az állami tendereken rendre jól teljesítő Főmterv Zrt. ezúttal érvénytelen ajánlatot adott, az elérhető dokumentumok szerint azért, mert egy kérdésre – a NIF külön kérésére – sem jelölték meg az igen vagy a nem válasz valamelyikét.

Így csak ketten maradtak versenyben, és végül az az Unitef-83 Zrt., az Utiber Kft.,és a Vibracomp Kft. alkotta konzorcium futott be, amely már az első körben is próbálkozott. A trió 396 millió forintért vállalta a munkát, ami jóval kedvezőbb a konkurens Roden Kft. 452 milliós ajánlatánál.

Az így is elég jelentős összegből azonban nem csak a megvalósíthatósági tanulmányt kell megcsinálnia a nyertes konzorciumnak, már csak azért sem, mert egy ilyen már korábban is készült. A 10-es és az 1-es főút közötti szakaszt ugyanis már 2010-ben felmérték ebből a szempontból, most a nyolc évvel ezelőtti terveket kell aktualizálni és kiegészíteni. Emellett pedig el kell készíteni

  • egy barlangászati szakvéleményt
  • egy közúti biztonsági hatásvizsgálatot,
  • egy költség-haszon elemzést,
  • egy klímaváltozás kockázatelemző dokumentációt,
  • és a nyomvonal kihirdetéséhez szükséges teljes dokumentációt,
  • illetve meg kell szerezni a jogerős környezetvédelmi engedélyt is.

Mindezt az eredeti ütemterv szerint 2020-ig, a NIF ugyanis ezt a határidőt szabta meg korábban, de már azt követően, hogy az első közbeszerzés elbukott. Ráadásul még ha sikerül is ezt tartani, a további munka akkor is elég feszes lesz, hiszen legutóbb arról volt szó, hogy 2022-re végre tényleg körgyűrű lehet az M0-ás.

A fővárost elkerülő utat több mint 30 éve kezdték el építeni, első ma is használt szakaszát, az 51-es és a 6-os főút közötti részt 1990-ben adták át. Azóta összesen 77 kilométernyi autóút épült, és már csak nagyjából 30 kilométer hiányzik, hogy összeérjen a gyűrű. A mostani közbeszerzésben érintett 20 kilométeres rész mellett a 10-es és 11-es út (tehát a Megyeri híd) közötti szakasz hiányzik még, ennél azonban már a konkrét nyomvonal is megvan.

Ez a 30 kilométer azonban építési és környezetvédelmi szempontból egész biztosan az M0-s legdurvább szakasza, hiszen a budai hegyeken kell keresztülvezetni az utat. Ennek megfelelően a még hiányzó rész tele lesz alagutakkal és viaduktokkal, ami igencsak megdrágítja a munkát. Így néz ki a terep:

Kép: Google Earth, némi topográfiai torzítással.

A Megyeri híd és a 11-es út közötti 8041 méteres szakaszból például 5,2 kilométer halad majd a föld alatt, a szentendrei HÉV vonala és a mellette húzódó 1115-ös számú út felett pedig egy völgyhíd ível majd át. Az arányok pedig sokkal jobbak a most előkészítésre váró részen sem lesznek. A kiírás szerint akár 9,8 kilométernyi alagutat is építhetnek, ami a teljes szakasz nagyjából fele*5,5 kilométernyi alagút biztosan lesz a szakaszon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet 11-es főút autópálya autóút M0 M1 nif Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.