Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 4. 11:22 Közélet

Egy lépéssel közelebb az M0-s befejezése, de nagyon drága lesz

A tervezettnél jóval később, de augusztus utolsó napjaiban végül csak eldőlt, ki készítheti elő az M0-ás körgyűrű befejező, 10. számú főút és az M1 autópálya közötti szakaszának építését. A nagyjából 20 kilométeres szakasz megvalósíthatósági tanulmányára már tavaly ősszel kiírtak egy közbeszerzést, ám az eredménytelenül zárult, mivel nem sikerült összeszedni két jelentkezőt. A mostani nyertes konzorcium már akkor is adott le ajánlatot, rajtuk kívül azonban más nem érdeklődött a munka iránt.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ezért tavasszal még egyszer nekifutott a dolognak, és ezúttal már hárman is jelentkeztek. Más kérdés, hogy az állami tendereken rendre jól teljesítő Főmterv Zrt. ezúttal érvénytelen ajánlatot adott, az elérhető dokumentumok szerint azért, mert egy kérdésre – a NIF külön kérésére – sem jelölték meg az igen vagy a nem válasz valamelyikét.

Így csak ketten maradtak versenyben, és végül az az Unitef-83 Zrt., az Utiber Kft.,és a Vibracomp Kft. alkotta konzorcium futott be, amely már az első körben is próbálkozott. A trió 396 millió forintért vállalta a munkát, ami jóval kedvezőbb a konkurens Roden Kft. 452 milliós ajánlatánál.

Az így is elég jelentős összegből azonban nem csak a megvalósíthatósági tanulmányt kell megcsinálnia a nyertes konzorciumnak, már csak azért sem, mert egy ilyen már korábban is készült. A 10-es és az 1-es főút közötti szakaszt ugyanis már 2010-ben felmérték ebből a szempontból, most a nyolc évvel ezelőtti terveket kell aktualizálni és kiegészíteni. Emellett pedig el kell készíteni

  • egy barlangászati szakvéleményt
  • egy közúti biztonsági hatásvizsgálatot,
  • egy költség-haszon elemzést,
  • egy klímaváltozás kockázatelemző dokumentációt,
  • és a nyomvonal kihirdetéséhez szükséges teljes dokumentációt,
  • illetve meg kell szerezni a jogerős környezetvédelmi engedélyt is.

Mindezt az eredeti ütemterv szerint 2020-ig, a NIF ugyanis ezt a határidőt szabta meg korábban, de már azt követően, hogy az első közbeszerzés elbukott. Ráadásul még ha sikerül is ezt tartani, a további munka akkor is elég feszes lesz, hiszen legutóbb arról volt szó, hogy 2022-re végre tényleg körgyűrű lehet az M0-ás.

A fővárost elkerülő utat több mint 30 éve kezdték el építeni, első ma is használt szakaszát, az 51-es és a 6-os főút közötti részt 1990-ben adták át. Azóta összesen 77 kilométernyi autóút épült, és már csak nagyjából 30 kilométer hiányzik, hogy összeérjen a gyűrű. A mostani közbeszerzésben érintett 20 kilométeres rész mellett a 10-es és 11-es út (tehát a Megyeri híd) közötti szakasz hiányzik még, ennél azonban már a konkrét nyomvonal is megvan.

Ez a 30 kilométer azonban építési és környezetvédelmi szempontból egész biztosan az M0-s legdurvább szakasza, hiszen a budai hegyeken kell keresztülvezetni az utat. Ennek megfelelően a még hiányzó rész tele lesz alagutakkal és viaduktokkal, ami igencsak megdrágítja a munkát. Így néz ki a terep:

Kép: Google Earth, némi topográfiai torzítással.

A Megyeri híd és a 11-es út közötti 8041 méteres szakaszból például 5,2 kilométer halad majd a föld alatt, a szentendrei HÉV vonala és a mellette húzódó 1115-ös számú út felett pedig egy völgyhíd ível majd át. Az arányok pedig sokkal jobbak a most előkészítésre váró részen sem lesznek. A kiírás szerint akár 9,8 kilométernyi alagutat is építhetnek, ami a teljes szakasz nagyjából fele*5,5 kilométernyi alagút biztosan lesz a szakaszon.

Közélet 11-es főút autópálya autóút M0 M1 nif Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2020. július 3. 12:38 Közélet, Világ

Elkezdték felvásárolni a választásokat az amerikai milliárdosok

37-szer annyit költöttek 2018-ban politikai adományokra, mint tíz évvel azelőtt. Eleinte a republikánusok jártak jobban, de 2018-ban már a demokraták kaptak többet.

Hajdu Miklós
2020. július 2. 17:09 Közélet

A minimálbér-emelés gyakran épp a legszegényebb dolgozókat hozza nehezebb helyzetbe

Recesszió idején felerősödhetnek az egyébként többnyire pozitívan fogadott minimálbér-emelések kedvezőtlen hatásai.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.

Bucsky Péter
2020. június 30. 06:51 Közélet

A fideszes településeknek is fájhat az önkormányzati megszorítás

Főleg a települések adottságaitól függ, hogy mennyire sújtják a kormányzati elvonások, amelyek várható mértékét az összes város és falu esetében térképre vittük.