Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 4. 11:22 Közélet

Egy lépéssel közelebb az M0-s befejezése, de nagyon drága lesz

A tervezettnél jóval később, de augusztus utolsó napjaiban végül csak eldőlt, ki készítheti elő az M0-ás körgyűrű befejező, 10. számú főút és az M1 autópálya közötti szakaszának építését. A nagyjából 20 kilométeres szakasz megvalósíthatósági tanulmányára már tavaly ősszel kiírtak egy közbeszerzést, ám az eredménytelenül zárult, mivel nem sikerült összeszedni két jelentkezőt. A mostani nyertes konzorcium már akkor is adott le ajánlatot, rajtuk kívül azonban más nem érdeklődött a munka iránt.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ezért tavasszal még egyszer nekifutott a dolognak, és ezúttal már hárman is jelentkeztek. Más kérdés, hogy az állami tendereken rendre jól teljesítő Főmterv Zrt. ezúttal érvénytelen ajánlatot adott, az elérhető dokumentumok szerint azért, mert egy kérdésre – a NIF külön kérésére – sem jelölték meg az igen vagy a nem válasz valamelyikét.

Így csak ketten maradtak versenyben, és végül az az Unitef-83 Zrt., az Utiber Kft.,és a Vibracomp Kft. alkotta konzorcium futott be, amely már az első körben is próbálkozott. A trió 396 millió forintért vállalta a munkát, ami jóval kedvezőbb a konkurens Roden Kft. 452 milliós ajánlatánál.

Az így is elég jelentős összegből azonban nem csak a megvalósíthatósági tanulmányt kell megcsinálnia a nyertes konzorciumnak, már csak azért sem, mert egy ilyen már korábban is készült. A 10-es és az 1-es főút közötti szakaszt ugyanis már 2010-ben felmérték ebből a szempontból, most a nyolc évvel ezelőtti terveket kell aktualizálni és kiegészíteni. Emellett pedig el kell készíteni

  • egy barlangászati szakvéleményt
  • egy közúti biztonsági hatásvizsgálatot,
  • egy költség-haszon elemzést,
  • egy klímaváltozás kockázatelemző dokumentációt,
  • és a nyomvonal kihirdetéséhez szükséges teljes dokumentációt,
  • illetve meg kell szerezni a jogerős környezetvédelmi engedélyt is.

Mindezt az eredeti ütemterv szerint 2020-ig, a NIF ugyanis ezt a határidőt szabta meg korábban, de már azt követően, hogy az első közbeszerzés elbukott. Ráadásul még ha sikerül is ezt tartani, a további munka akkor is elég feszes lesz, hiszen legutóbb arról volt szó, hogy 2022-re végre tényleg körgyűrű lehet az M0-ás.

A fővárost elkerülő utat több mint 30 éve kezdték el építeni, első ma is használt szakaszát, az 51-es és a 6-os főút közötti részt 1990-ben adták át. Azóta összesen 77 kilométernyi autóút épült, és már csak nagyjából 30 kilométer hiányzik, hogy összeérjen a gyűrű. A mostani közbeszerzésben érintett 20 kilométeres rész mellett a 10-es és 11-es út (tehát a Megyeri híd) közötti szakasz hiányzik még, ennél azonban már a konkrét nyomvonal is megvan.

Ez a 30 kilométer azonban építési és környezetvédelmi szempontból egész biztosan az M0-s legdurvább szakasza, hiszen a budai hegyeken kell keresztülvezetni az utat. Ennek megfelelően a még hiányzó rész tele lesz alagutakkal és viaduktokkal, ami igencsak megdrágítja a munkát. Így néz ki a terep:

Kép: Google Earth, némi topográfiai torzítással.

A Megyeri híd és a 11-es út közötti 8041 méteres szakaszból például 5,2 kilométer halad majd a föld alatt, a szentendrei HÉV vonala és a mellette húzódó 1115-ös számú út felett pedig egy völgyhíd ível majd át. Az arányok pedig sokkal jobbak a most előkészítésre váró részen sem lesznek. A kiírás szerint akár 9,8 kilométernyi alagutat is építhetnek, ami a teljes szakasz nagyjából fele*5,5 kilométernyi alagút biztosan lesz a szakaszon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet 11-es főút autópálya autóút M0 M1 nif Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2025. június 12. 11:59 Közélet

Felszívódtak az uniós támogatások, de 2023-ig mégis jól álltunk

Tavaly előtt még mindig a GDP 2,2 százalékát tették ki az uniós pénzek.

Váczi István
2025. június 11. 11:01 Közélet, Pénz

Tehetetlen a kormány, az árnyomás utat tör magának a gazdaságban

A kormány infláció elleni hadjárata nem hozza a várt eredményt, több szektorban is elkezdtek ritkulni az akciók, néhány bank a lakáshiteleknél szigorít.

Vámosi Ágoston
2025. június 11. 05:50 Közélet, Vállalat

Pár dolog kezd eltűnni a magyar vendéglátásból, például a vendég, a pénztárcája és a szakács

Tucatjával zárnak be országszerte még a neves éttermek is, nincs a vendégeknek pénzük, az alapanyag, a rezsi és a közteher viszont az egekben van.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. június 12. 05:50 Pénz, Vállalat

Több pénzt kap külföldről a kormánymédia, mint a nem kormányközeli kiadók

A Szuverenitásvédelmi Hivatal büdzséje is többszöröse annak, mint amennyi külföldi támogatást a független média kap.

Stubnya Bence
2025. június 11. 15:46 Adat

Csak két szakma előzi meg a politikusokat a fizetési listán

Az utóbbi öt évben a pilóták megelőzték a képviselőket, államtitkárokat és minisztereket. A szakorvosok előreléptek a negyedik helyre.

Váczi István
2025. június 10. 13:53 Adat, Közélet

Külföldről akar hitelt felvenni a kormány a választás előtti osztogatásra

Hamarosan megtudhatjuk, hogy vevők-e erre a hitelezők, és mekkora kamatot kérnek cserébe. Könnyen lehet azonban, hogy ez a pénz sem lesz elég.