Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 4. 11:22 Közélet

Egy lépéssel közelebb az M0-s befejezése, de nagyon drága lesz

A tervezettnél jóval később, de augusztus utolsó napjaiban végül csak eldőlt, ki készítheti elő az M0-ás körgyűrű befejező, 10. számú főút és az M1 autópálya közötti szakaszának építését. A nagyjából 20 kilométeres szakasz megvalósíthatósági tanulmányára már tavaly ősszel kiírtak egy közbeszerzést, ám az eredménytelenül zárult, mivel nem sikerült összeszedni két jelentkezőt. A mostani nyertes konzorcium már akkor is adott le ajánlatot, rajtuk kívül azonban más nem érdeklődött a munka iránt.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ezért tavasszal még egyszer nekifutott a dolognak, és ezúttal már hárman is jelentkeztek. Más kérdés, hogy az állami tendereken rendre jól teljesítő Főmterv Zrt. ezúttal érvénytelen ajánlatot adott, az elérhető dokumentumok szerint azért, mert egy kérdésre – a NIF külön kérésére – sem jelölték meg az igen vagy a nem válasz valamelyikét.

Így csak ketten maradtak versenyben, és végül az az Unitef-83 Zrt., az Utiber Kft.,és a Vibracomp Kft. alkotta konzorcium futott be, amely már az első körben is próbálkozott. A trió 396 millió forintért vállalta a munkát, ami jóval kedvezőbb a konkurens Roden Kft. 452 milliós ajánlatánál.

Az így is elég jelentős összegből azonban nem csak a megvalósíthatósági tanulmányt kell megcsinálnia a nyertes konzorciumnak, már csak azért sem, mert egy ilyen már korábban is készült. A 10-es és az 1-es főút közötti szakaszt ugyanis már 2010-ben felmérték ebből a szempontból, most a nyolc évvel ezelőtti terveket kell aktualizálni és kiegészíteni. Emellett pedig el kell készíteni

  • egy barlangászati szakvéleményt
  • egy közúti biztonsági hatásvizsgálatot,
  • egy költség-haszon elemzést,
  • egy klímaváltozás kockázatelemző dokumentációt,
  • és a nyomvonal kihirdetéséhez szükséges teljes dokumentációt,
  • illetve meg kell szerezni a jogerős környezetvédelmi engedélyt is.

Mindezt az eredeti ütemterv szerint 2020-ig, a NIF ugyanis ezt a határidőt szabta meg korábban, de már azt követően, hogy az első közbeszerzés elbukott. Ráadásul még ha sikerül is ezt tartani, a további munka akkor is elég feszes lesz, hiszen legutóbb arról volt szó, hogy 2022-re végre tényleg körgyűrű lehet az M0-ás.

A fővárost elkerülő utat több mint 30 éve kezdték el építeni, első ma is használt szakaszát, az 51-es és a 6-os főút közötti részt 1990-ben adták át. Azóta összesen 77 kilométernyi autóút épült, és már csak nagyjából 30 kilométer hiányzik, hogy összeérjen a gyűrű. A mostani közbeszerzésben érintett 20 kilométeres rész mellett a 10-es és 11-es út (tehát a Megyeri híd) közötti szakasz hiányzik még, ennél azonban már a konkrét nyomvonal is megvan.

Ez a 30 kilométer azonban építési és környezetvédelmi szempontból egész biztosan az M0-s legdurvább szakasza, hiszen a budai hegyeken kell keresztülvezetni az utat. Ennek megfelelően a még hiányzó rész tele lesz alagutakkal és viaduktokkal, ami igencsak megdrágítja a munkát. Így néz ki a terep:

Kép: Google Earth, némi topográfiai torzítással.

A Megyeri híd és a 11-es út közötti 8041 méteres szakaszból például 5,2 kilométer halad majd a föld alatt, a szentendrei HÉV vonala és a mellette húzódó 1115-ös számú út felett pedig egy völgyhíd ível majd át. Az arányok pedig sokkal jobbak a most előkészítésre váró részen sem lesznek. A kiírás szerint akár 9,8 kilométernyi alagutat is építhetnek, ami a teljes szakasz nagyjából fele*5,5 kilométernyi alagút biztosan lesz a szakaszon.

Közélet 11-es főút autópálya autóút M0 M1 nif Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Jandó Zoltán
2019. február 20. 12:18 Közélet, Pénz

Egy szerződés, aminek minden oldala 700 millió adóforintba kerül

Alig több mint két év alatt 56 milliárd forint ment el a kék plakátokkal és mostanában Soros György arcképével fémjelzett kampányokra.

2019. február 20. 11:06 Közélet

Neccesen halmozza a juttatásokat tíz parlamenti képviselő

Öt fideszes és öt ellenzéki képviselő egyszerre kap hivatali autót és üzemanyagkártyát, pedig egyszerre nem lehetne mindkettőt igénybe venni.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.