Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 30. 09:43 Közélet, Pénz

Hamarosan érkeznek a MÁV új jegykiadó automatái

Némileg meglepő eredménnyel zárult a MÁV-Start új jegykiadó automaták vásárlására kiírt gigatendere. A milliárdos közbeszerzést ugyanis nem az a magyar cég nyerte, amelyről korábban az ágazatban azt pletykálták, hogy az egész tendert direkt rájuk írták ki. Helyettük egy olyan budapesti vállalat futott be, amelynek szinte semmilyen ilyen jellegű tapasztalata sincs, de egy itthon sem ismeretlen német csoport áll mögöttük.

A győztes a Traco Zrt. lett, amely ugyan informatikai területen mozog, pont jegykiadó automatákat azonban eddig nem gyártott. Első ránézésre mindez azért lehet furcsa, mert a MÁV-Start nagyon komoly referenciákat írt elő, márpedig ezeket a Traco egyedül nem tudta teljesíteni. Valószínűleg pont ezért vonták be pályázatukba a német Scheidt & Bachmannt, amely a MÁV-nak ugyan még nem, de a BKV-nak egy hasonlóan konfliktusos közbeszerzésen már szállított automatákat.

A mostani tendernél a vita egyébként pont az elvárt referenciákból és műszaki paraméterekből robbant ki. A nem túl sokszereplős szektorban ugyanis többen úgy vélekedtek, hogy a MÁV által meghatározott feltételek annak az Aquis csoportnak kedveznek, amely a vasúttársaság eddigi egyetlen hasonló tenderét is elnyerte még 2012-ben. A leginkább rájuk szabott feltételnek a referencia tűnt, a MÁV kiírása értelmében ugyanis csak olyan piaci szereplők pályázhattak, amelyek az elmúlt hat évben legalább 100 ilyen berendezést leszállítottak egy szerződés keretében. Az Aquis pedig öt és fél éve 110 automatára kötött szerződést a MÁV-val.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFurcsa közbeszerzéssel cserélné le jegypénztárosait automatákra a MÁVA szakember, aki a MÁV-nál a közbeszerzésért felelhetett, nemrégiben még az egyik pályázónál dolgozott. Az állami vasútcég jó sok munkahelyet váltana ki gépekkel.

 

Emellett a technikai elvárások közül is több olyan volt, amely egyes iparági szakértők szerint a már üzembe állított 110 gép sajátossága. Más kérdés, hogy erről az Aquis ügyvezető-tulajdonosa, Takács Imre már hónapokkal ezelőtt azt mondta lapunknak: a legtöbb ilyen kérdésben több megoldást is elfogadnak a kiírók, nem csak az övéket. Akkor úgy vélekedett, hogy ennek megfelelően az elvárt paramétereket a konkurensek többsége tudja is szállítani, problémája legfeljebb azoknak lehet, akiknek nincs megfelelő tapasztalata.

Úgy tűnik azonban, hogy az utóbbiaknak sem lett problémája, hiszen a tapasztalatok nélküli Traco is megtalálta a megoldást a Scheidt & Bachmann bevonásával. Sőt, valószínűleg ugyanígy adhatott le érvényes ajánlatot (az Aquis és a Traco mellett) a harmadik pályázó, az Onlinet Group Zrt. is. Utóbbi cég ugyan közelebb áll ehhez a szektorhoz, mint a Traco, de – legalábbis egy katalógusuk alapján – inkább sorszámkiadó automatákban erősek, jegyértékesítő készülékkel eddig nem igazán foglalkoztak. A paraméterek alapján pedig úgy tűnik, hogy ennek megfelelően nem is saját géppel, hanem az Aquis termékével indultak a közbeszerzésen*Igaz, ez az elérhető iratokból nem derül ki egyértelműen..

Így viszont, mivel az Aquis is indult, sok esélyük nem volt, különösen, hogy a harmadik pályázó még a beszállítójuknál is erősebb ajánlatot adott le. A Traco azzal nyert, hogy bár több technikai paraméterben is gyengébb volt konkurenseinél,*Az automatáiknak kisebbek például a kijelzői, és érme-, illetve bankjegy-kapacitása is elmarad a versenytársak készülékeitől. olcsóbban vállalta a gépek leszállítását. A MÁV így végül egy kizárólag bankkártyás fizetést biztosító automatáért nettó 4,98, egy készpénzes fizetést is lehetővé tevő készülékért pedig 8,42 millió forintot fog fizetni.

 

A tervek szerint első körben előbbiből százat, utóbbiból 275-öt szerez be a vasúttársaság, további összesen 110 automatára*80 készpénzes és bankkártyás, illetve 30 kizárólag kártyás gépre. pedig opciót tartanak fenn. Korábban egyszerre ennyi jegykiadót még egyetlen cég sem vásárolt Magyarországon, különösen, hogy a MÁV minden bizonnyal az opciót is lehívja majd. A beszerzést ugyanis teljes egészében uniós pénzből finanszírozzák, és összesen 4,7 milliárd forint áll rendelkezésre rá. A Traco ajánlata pedig elvileg nagyjából ki is jön ennyiből, a G7 számításai szerint a MÁV-Startnak mindennel együtt nettó 3,8 milliárd forintot kell majd fizetnie (ez bruttó 4,82 milliárd).

A Traco – Scheidt & Bachmann kettősnek most 60 napja van, hogy leszállítsa az első 15 készüléket, amelyet két hónapig tesztel a MÁV. Az itt szerzett tapasztalatok alapján módosítják majd az elvárásokat, és ezt követően indulhat be a sorozatgyártás. A nyerteseknek sok idejük nincs legyártani a közel 300 berendezést, ezekből ugyanis elvileg jövő nyáron már vásárolhatnak az állami vasútcég utasai. Ez még úgy is igaz, hogy a pályáztatási folyamat igencsak elhúzódott, korábban ugyanis arról volt szó, hogy már májusban meglesz a győztes, végül azonban csak a napokban hirdettek eredményt.

A MÁV-nál a G7 kérdésre korábban azt mondták, hogy az első 385 készülék főleg a budapesti elővárosi, a nagy utasforgalmú vidéki (például Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) és a balatoni állomásokra kerülhet. Emellett megerősítik a Tatabánya–Győr szakaszt, illetve azokat a nem elővárosi állomásokat is, ahol jelenleg a forgalomirányító vasutasok árulják a jegyeket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz Aquis jegykiadó automata közbeszerzés MÁV MÁV-Start Scheidt & Bachmann Traco Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.