Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. március 8. 15:21 Közélet

Lezárult egy per, amiben százmilliárdokat követeltek a magyar államtól

Február végén hivatalosan is lezárult az a per, amit a francia Engie energiaóriás indított a magyar állam ellen még 2016-ban – derül ki a cég csütörtökön közzétett éves beszámolójából.

A franciák korábbi lapértesülések szerint 200 milliárd forintra perelték az államot, azért, mert álláspontjuk szerint Magyarország megsértette a befektetővédelmi elveket. A rezsicsökkentéshez köthető jogszabály-változások ugyanis ellehetetlenítették  a franciák gázvezetékeket fenntartó hálózati cégének gazdaságos üzemeltetését. Ez pedig az Engie becslése szerint ekkora kárt okozott számukra.

Az eljárás, ami egy washingtoni választott bíróságon futott (ICSID, International Center for Settlement of Investment Disputes), azért zárult le, mert az érintett hálózati céget az Engie időközben eladta a magyar államnak. A köztulajdonban lévő Nemzeti Közművek Zrt. (NKM) még októberben jelentette be, hogy adásvételi szerződést írtak alá a franciákkal az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. megvásárlásáról. A tranzakció eredményeként a 3,4 millió, főleg lakossági gázfogyasztót kiszolgáló NKM 23 ezer kilométernyi gázvezeték-rendszerrel gazdagodott.

A vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra, és ez a mostani beszámolóból sem derül ki, vélhetően azért, mert az ügyletet csak idén januárban zárták le. Annyit ugyanakkor éves jelentésében elárult az Engie, hogy az eladás eredményeként a csoport nettó adósságállománya nagyjából 100 millió euróval (nagyjából 31 milliárd forinttal) csökkent. Mivel az említett összeg nagyságrendileg megegyezik Égáz-Dégáz kötelezettségállományával, a beszámolóban elrejtett félmondat arra utalhat, hogy az NKM átvállalta a tartozást. Ennek nagy részét egyébként egy, a francia anyacégtől kapott kölcsön tette ki.

A teljes vételár azonban ennél a 31 milliárdnál valószínűleg több volt. Mikor először felmerült, hogy az állam megveheti az Égáz-Dégázt, akkor a cég értékét 80-85 milliárdra becsülték, ám mire a megállapodás megszületett ennyit valószínűleg már nem ért a vállalat. Magyarul az NKM valahol 30 és 80 milliárd közötti összeget szánhatott a vásárlásra.

Ez egyébként nem az utolsó hasonló tranzakció volt a piacon. Két hónappal később ugyanis az ismert magyar befektetők érdekeltségébe tartozó MET vette meg az egészen addig az olasz ENI tulajdonában lévő Tigáz Zrt-t és annak 33 ezer kilométernyi gázvezeték-hálózatát.

Közélet Égáz-Dégáz Engie MET NKM Nemzeti Közművek Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.