Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 25. 12:21 Közélet, Vállalat

Mészáros Lőrinc üzlettársa építheti a békési autópálya utolsó szakaszát is

A Duna Aszfalt Kft. (DA) nyerte a Békéscsabát az M5-ös autópályával összekötő gyorsforgalmi út utolsó szakaszának építésére kiírt tendert. A közbeszerzési adatbázisban elérhető dokumentumok szerint az állami megbízásokkal elég jól ellátott vállalat 41,4 milliárd forintért építheti meg a 18 kilométernyi autóutat.

A Duna Aszfaltén kívül még három ajánlat érkezett be, ezek közül azonban kettőt (a Colas és Strabag cégei által leadottakat) érvénytelennek minősítettek, míg az egyetlen versenyben maradt konkurens 3,5 milliárd forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát. Utóbbi egyébként az SDD nevet viselő konzorcium volt, amit két győri és egy lábatlani cég alkotott.

A DA nem csak ezen a tenderen futott be: az M44-es másik két szakaszát közel 99 milliárd forintért építhetik meg a Hódút Kft-vel közösen. Az egyetlen olyan szakasz, amin nem ők dolgoznak, a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti 20,5 kilométer: az erre kiírt közbeszerzést az EuroAszfalt-Swietelsky-Soltút-A Híd négyes nyerte 44 milliárdos ajánlattal.

 

Szakasz   Hossz (km)  Ár (milliárd)  Nyertes 
Tiszakürt-Kunszentmárton 20,5 56,5  Duna Aszfalt – Hódút
Kunszentmárton-Csabacsűd 20,5  44,0 EuroAszfalt – Swietelsky – Soltút- A-Híd
Csabacsűd -Kondoros  20,4 42,2 Duna Aszfalt – Hódút
Kondoros-Békéscsaba 18,0  41,4 Duna Aszfalt

 

A Duna Aszfalt Szíjj László cége. A tiszakécskei üzletembernek korábban a Hódút Kft-ben is volt részesedése, ám ettől nagyjából két éve megvált, így utóbbi társaság egyetlen tulajdonosa Varga Károly maradt. Mind a két vállalkozó közeli üzleti kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel. Szíjj a Visonta Projekt, a Marlera Istria és a CLH Kft-kben is közös tulajdonos a felcsúti polgármesterrel, de utóbbi cégben Varga Károlynak is van részesedése.

Az M44-es egyébként nagyon régi hiányossága a magyar úthálózatnak. Politikusok jó ideje ígérik, hogy az út megépül, azonban a projekt időről időre csúszott. Orbán Viktor például a 2014-es parlamenti választások előtti országjárása idején arról beszélt, hogy a következő ciklus végére már biztosan elkészül az M44-es, ám végül ezt a határidőt sem sikerült tartani.

Bár valószínűleg nem ez az egyetlen ok, a gyorsforgalmi út hiánya egész biztosan nagyban hozzájárult a viharsarokként is emlegetett térség gazdasági leszakadásához. Békés az elmúlt években a leglassabban fejlődő megyék között volt az országban: 2006 és 2015 között alig 11 százalékkal nőtt a GDP-je, ennél csak Nógrád és Baranya teljesítménye volt gyengébb. Mindeközben az ország gazdasága ötödével bővült, és nem egy megye 30 százalék körüli, vagy azt is jelentősen meghaladó növekedést ért el.

 

 

A most megépülő durván 80 kilométernyi négysávos út összesen 184 milliárd forintba kerül. Ez kilométerenként 2,3 milliárdos költséget jelent. A teljes útszakaszon közel ötven hidat alakítanak ki, köztük egy 450 métereset is, ami a Körösön ível majd át. A közbeszerzéseket kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi tájékoztatása szerint a beruházás 2019 harmadik negyedévében zárulhat.

Fotó: magyarepitok.hu

Közélet Vállalat Duna Aszfalt M44 mélyépítés Szíjj László útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2019. szeptember 20. 10:43 Közélet

Millárdokról döntenek még a választások előtti az önkormányzati képviselők

Már csak ott ülnek össze a testületek, ahol a kormánynak, netán egy beruházónak fontos döntéseket kell átnyomni. Több kerület milliárdokkal ajándékozta meg az államot.

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 19. 06:48 Közélet

Megkérdeztük a főpolgármester-jelölteket, hogy mit szólnának egy budapesti olimpiához

Karácsony Gergely és Puzsér Róbert sem támogatna egy budapesti olimpiai pályázatot. Közben a kormány erőből áttol minden olyan fejlesztést, ami az olimpia ellen szól, így fogynak az érvek az ötkarikás játékok ellen.

Fontos

Stubnya Bence
2019. szeptember 18. 15:24 Adat, Világ

Már most is előzi a magyart, de pár év alatt még meg is dupláznák a lengyel minimálbért

Vannak kockázatai is a háromszázezer forintos lengyel minimálbérnek. A lengyel cégek remélik, hogy csak választási ígérgetés a lengyel kormány új terve, pedig Lengyelország eddig is élen járt a minimálbér emelésében a régión belül is.

Avatar
2019. szeptember 17. 15:09 Élet

Lehet demokratikus és piaci választ adni a klímaváltozásra?

Lehet, hogy hiába várunk erre, ha nem hozunk létre olyan intézményeket, amelyek hatékonyan vezetnék ezt a folyamatot. Hozzászólás az extrapoláció-vitához.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.