Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2017. október 19. 06:57 Közélet, Tech

A történelmi visszaesés után százmilliárdokat költene az állam kutatás-fejlesztésre

Tavaly 9 százalékkal kevesebb pénzt költöttek Magyarországon kutatás-fejlesztésre a KSH múlt héten kiadott adatai alapján, mint egy évvel korábban. Ahogy megírtuk, a csökkenés elsősorban arra vezethető vissza, hogy állami pénzből, beleértve a szintén közpénz uniós forrásokat, jóval kevesebb jutott kutatásra. Most pedig azt néztük meg, hogy mennyire rendkívüli a tavalyi visszaesés.

A 2016-os visszaesés azt jelenti, hogy az elmúlt húsz évben először csökkent az előző évhez képest a K+F-re fordított összeg, ha nem vesszük figyelembe az inflációt.

 

Ahogy a múlt héten már írtunk róla, a csökkenés fő oka, hogy a 2015-ös 162 milliárd forintról mindössze 112 milliárdra csökkentek a felhasznált állami források kutatás-fejlesztésre.

Az állami támogatás az összesen K+F-re fordított 427 milliárd forint 26 százaléka volt tavaly. A visszaesés azt jelenti, hogy ugyan a kutatás-fejlesztésre költött összeg GDP-hez viszonyított aránya 2010 óta jelentősen nőtt, a tavalyi csökkenés miatt ez az arány visszaesett az öt évvel ezelőtti szintre.

 

A korábbi látványos növekedést a magánszektor hajtotta. A magáncégek – és itt főleg magyarországi kutatóbázissal rendelkező külföldi tulajdonú nagyvállalatokról van szó – először 2007-ben fordítottak több pénzt kutatásra az államnál, azóta már jelentősen túllépik az állami költéseket. Míg az állami ráfordítások a tavalyi zuhanással nominálisan sem nőttek a 2008-as szinthez képest, addig a vállalati szféra költései majdnem megduplázódtak.

 

Az állami költések csökkenése mögött elsősorban az uniós források átmeneti elapadása áll. Az EU-s operatív programokból származó összeg 60 milliárdról 18 milliárdra esett, és ezt nem pótolták közvetlen állami forrásból. Az uniós pénzek visszaesésének az az oka, hogy 2016-ban már nem voltak kifizetései a 2007-2013-as uniós költségvetés pályázatainak.

Az állami források visszaesése azonban nem csak az EU-s pénzek csökkenésére vezethető vissza. A magyar állami forrásokat felhasználó Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KTIA) ráfordításai is 35 százalékkal csökkentek, 31-ről 21 milliárd forintra. Az alapot felügyelő NKFIH szerint a csökkenésnek két oka van. Egyrészt a kifizetések jelentős része 2016 második felében történt, így a kedvezményezettek még nem számolták el azt ráfordításként. Másrészt a források felhasználása “intézményi nehézségekből adódhat”, de azt nem fejtették ki bővebben, hogy ez pontosan mit jelent.

Ami hosszabb távon fog gondot okozni, az az a tény, hogy a kormányzati források aránya a K+F összes forrásán belül már alig 26 százalék

– mondta nekünk egy neve elhallgatását kérő innovációpolitika-kutató. Ez az arány 2008-ban még 40 százalék fölött volt. Szerinte általánosan azt tekintik hasznosnak, ha a források nagyobb része vállalkozásoktól jön, a közfinanszírozás aránya viszont így az egyik legalacsonyabb az EU-ban.

Ez világosan kiderül az EU innovációs eredménytáblájából (European Innovation Scoreboard) is. Ez egy olyan mutatószám, amellyel összevethető a tagországok innovációs teljesítménye. Ez alapján az állami költések K+F-re Írország után Magyarországon estek vissza leginkább 2010-hez képest. Az kormányzati arányt tekintve csak Írországot, Ciprust, Romániát és Bulgáriát előzzük meg az EU-tagok közül a GDP 0,39 százalékát kitevő értékkel (egyébként a teljes pontszámban is jelentős a magyar visszaesés 2010 óta; a kevés állami pénz mellett a kkv-k gyenge innovációs teljesítménye miatt van a pontszám az EU-s rangsor legalja közelében).

Több kutató szerint is az egyik legaggasztóbb jelenség, hogy a felsőoktatási intézmények K+F-ráfordításai trendszerűen csökkennek. Az előző évhez képest 2016-ban 16 százalékkal kevesebbet, 47 millárd forintot költöttek a felsőoktatási intézmények kutatásra. “Nálunk folyamatosan csökkennek a szektor K+F ráfordításai, holott Európában ez az egyik legfontosabb tudásteremtő szektor” – mondta az innovációpolitika-kutató.

 

Szerb László, a Pécsi Tudományegyetem tanára azt mondta nekünk, a felsőoktatási kutatásokra alapvetően már csak projektalapon lehet pénzt kapni. Szerinte emiatt hullámzó, hogy mikor és mennyi pénzt tudnak szerezni. Mostanában éppen “rájuk esett a pénzeső”, de jobban örülnének, ha az alapkutatásaikat kiszámíthatóbban finanszíroznák.

Az NKFIH szerint folyamatosan nő az alapkutatásokra pályázható éves keretösszeg, a 2014-es 6 milliárd forint a mostani évre megduplázódott. A hivatal azért preferálja a normatív támogatás helyett a pályáztatást, hogy “mindig azok jussanak a forrásokhoz, akik a szakértő testületek értékelése alapján, a téma, a célkitűzések  és korábbi eredményeik, valamint nemzetközi publikációik alapján a legerősebb pályázatot nyújtják be”.

Az NKFIH szerint a jövőben jelentősen emelkedni fognak a kutatásra szánt állami pénzek. A hivatal szerint  2015 és 2017 között eddig 550 milliárd forint keretösszegről született támogatói döntés, azaz ennyi forrás jut vagy jutott már el a nyertes pályázókhoz projektek megvalósítására. Az NKIH szerint a “korábbi évekhez képest jelentősen megnövekedett kifizetés még nem generált olyan mértékű forrásfelhasználást, ami a statisztikákban is visszatükröződik” (hiába történt sok kifizetés az alapból, a statisztikában csak akkor jelennek meg ezek az összegek, ha a kedvezményezettek elköltik a pénzt). 

A kormány korábban bejelentett célja, hogy a tavalyi 1,22 százalékos arányról 2020-ig a GDP 1,8 százalékát fordítsuk kutatás-fejleszésre. Orbán Viktor azt mondta, ennek érdekében 1200 milliárd forintot fognak költeni K+F-re. Az NKFIH szerint a cél elérése “a rendelkezésre álló pályázati forrásoktól, részben ezek ütemes felhasználásától függ”, és főleg az fontos, hogy a források 2019-2020-ban “jelentősen bővüljenek”.

(Fotó: AFP/Europress)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Tech K+F költségvetés KSH kutatás-fejlesztés NKFIH Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.