Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. május 22. 17:15 Élet

A korábban legmegengedőbb kerület vezetné be a hétvégén is fizetős parkolást

Hétvégenként is bevezetné a fizetős parkolást a kerület teljes területén Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere. A kerület önkormányzata ezért a Fővárosi Közgyűléshez fordul.

Mit mondanak ők? Belső-Erzsébetvárosban, az Erzsébet körút környékén, illetve a Városligethez közeli Dembinszky utcában hétvégenként is túltelítettek a parkolóhelyek, a polgármester ezt szeretné ellensúlyozni az intézkedéssel.

Előzmények: az erzsébetvárosi önkormányzat korábban nem korlátozta a lakossági parkolási engedélyek kiadását, ezért előfordult, hogy egy lakásra akár hat engedélyt is kiadtak. A VII. kerületben jelenleg 36 ezer forintba kerül az éves parkolási engedély, ami a VI. kerülettel együtt a legmagasabbnak számít a fővárosban.

  • Erzsébetvárosban azt tapasztalta az önkormányzat, hogy a néhány tízezer forintos éves díjemelés hatására a kiadott parkolási engedélyek száma 10-15 százalékkal csökken. 2024-hez képest 20 százalékkal kevesebb engedélyt adtak ki 2025-ben, de a díjemelés után az engedélyek száma néhány éven belül visszakúszik a korábbi szintre.

Tágabb kontextus: hétvégenként ugyan még egyik kerületben sem kell fizetni a parkolásért, de az elmúlt években több budapesti kerület is kiterjesztette a hétköznapi fizetős parkolási zónáját.

  • Zuglóban már az Örs vezér terén és környékén is fizetni kell, illetve a Csömöri út és az Egressy út között is fizetős a parkolás a Vezér utcáig, illetve annak folytatásáig, a Rákospatak utcáig.
  • Újbudán a Sashegyen bővítették a fizetős övezetet tavaly, az elmúlt években pedig fokozatosan fizetőssé vált a Kelenföldi vasútvonal és a Szerémi út közötti terület az Andor utcáig.
  • A Soroksári úton a Művészetek Palotájával és a Nemzeti Színházzal szembeni parkolóban tavaly januárig nem kellett fizetni, azóta viszont ott is bevezették a fizetős parkolást.
  • Óbudán a Bécsi út és a Duna által határolt terület szinte egésze fizetős, a Pók utcáig bezárólag – a sokáig megszokott fizetős zóna 2025 januárjártól bővült a Gázgyár utcai lakóteleppel.
  • A kőbányai önkormányzat már három éve is fizetős övezetté akarta alakítani a Kőrösi Csoma Sándor út menti területeket, a Bajcsy-Zsilinszky kórház tágabb környezetét és a Hungária körút – Kerepesi út – Pongrácz út által bezárt Laposdűlőt, a Hős utcát is beleértve. Ezeken a helyeken azonban továbbra is ingyenesen lehet parkolni.

Mi következik? 2026 júliusától a fizetős parkolózónák díjai 33-50 százalékkal nőnek – kivéve a BKK-bérlettel rendelkezőknek, akik azután is a jelenlegi díjszabás szerint parkolhatnak a fizetős övezetekben. Az őrzött P+R-parkolókat a BKK-bérletesek napi 150 forintért használhatják, egyébként napi 450 forint lesz a tarifa.

  • A parkolási díjak átlagfizetéshez viszonyított értéke fokozatosan csökkent az 1996 és 2026 közötti harminc évben. A Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa, Tóth Csaba a fővárosi parkolási reformot rendkívül bátortalannak nevezte, és arra számít, hogy a következő négy-öt évben tovább romlik a parkolási helyzet Budapesten.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdos hasznot hozna Budapesten a parkolási díjak emeléseSzázmilliárdokban mérhető a dugók által okozott veszteség, aminek jelentős része elkerülhető lenne a csúcsidei forgalom 10 százalékos csökkentésével.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerületJelentős változásokat hozott 2025 a lakossági parkolásban, több fővárosi kerület is csökkentette a korábban nyújtott kedvezmények mértékét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTúl olcsó a parkolás, így még több dugó lesz BudapestenA jövő évi emelés után is kicsi lesz a parkolási díj visszatartó hatása. Bécsben és Bukarestben a jelentős áremelés mellett megszűnt az ingyenes parkolás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA parkolási bevétel felét a rendszer üzemeltetése viszi el BudapestenA jövőre eltűnő parkolóautomatákon és az állami mobilfizetés lecserélésével is milliárdos összeget lehet lefaragni a fővárosi parkolási rendszer költségeiből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA parkolás változik, de a behajtási övezet már a startnál elbukott BudapestenMiközben Európa egyre több városa küzd az autók légszennyezése ellen, nálunk a főváros ignorálja a témát, Erzsébetváros pedig egyenesen visszalép.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet belváros Ferencváros óbuda parkolás Újbuda zugló Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vermes Nikolett
2025. június 9. 06:05 Élet, Vállalat

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

Jelentős környezeti haszna lehetne az idehaza a Tourmix által képviselt ötletnek, hogy akkor vigyen el valaki egy-egy csomagot, ha útba esik neki.

Torontáli Zoltán Váczi István
2025. június 5. 06:01 Élet, Közélet

Senki sem tudhatja meg, hogy mikor utalják át az adója egy százalékát a kedvezményezettnek

Kicsúszott a NAV a tájékoztatási határidőből, de az ellehetetlenítési törvény ennél is kellemetlenebb helyzetbe hozhatja ősszel az adóhatóságot.

Torontáli Zoltán
2025. május 28. 12:49 Adat, Élet

Akárhogy számoljuk, nagyon kevés időt tölthetnek a magyarok nyugdíjban

A magyarok úgy is kevés nyugdíjas évre számíthatnak uniós összehasonlításban, ha nem a születéskor, hanem a 65 évesen várható élettartam a számolás alapja.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Regős Gábor
2025. június 18. 13:40 Pénz

Ezt a kört megúsztuk, de mi lesz ősszel a magyar államadósság besorolásával?

Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.