Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani
Megdöbbentőnek nevezte a rendőrség közleménye, hogy négy nap alatt 10 ezer gyorshajtóról készített fotót az a huszonhat új, fix telepítésű traffipax, amely Budapesten október 30-ától kezdve felügyeli a sebességhatár betartását egyes útszakaszokon.
A legtöbb gyorshajtást a Petőfi híd budai hídfőjénél, az Üllői úton a Vágóhíd utcánál és a Szentendrei úton a Raktár utcánál regisztrálták a sebességmérők. A gyorshajtók legalább 50 ezer forintos bírságot kaptak.
A tesztidőszakhoz képest nem csökkent jelentősen a gyorshajtások száma, pedig a rendőrség szerint bőven volt honnan tájékozódni arról, hogy új traffipaxok lesznek.
Előzmények: Karácsony Gergely főpolgármester 2023 nyarán 48 fix sebességmérő kihelyezésére tett ígéretet, miután az Árpád hídon egy száguldozó autós elütött egy szabályosan közlekedő kerékpárost, aki belehalt a sérüléseibe.
Az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében az eredetileg tervezettnél kevesebb, 26 olyan modern sebességmérő kamerát telepítettek, amelyek összesen 46 sáv forgalmát figyelik – jelentette be a főpolgármester 2024 nyarán.
Tágabb kontextus: a 2023 júniusában elfogadott budapesti Közlekedésbiztonsági stratégia célja, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a közúti közlekedés halálos áldozatainak számát a fővárosban. Ennek az egyik eszköze a sebességmérő kamerák telepítése.
A fővárosban 2002 és 2010 között csökkent a balesetek száma, majd 2011-től a járvány előtti időszakig újra emelkedett, mielőtt a járvány miatt bezuhant volna – derül ki a KSH adataiból.
2023-ban 43 halálos baleset volt, ami alacsonyabb a 2014 és 2019 közti átlagnál.
Felülnézet: 2022-ben egymillió lakosra vetítve 56 halálos közúti baleset történt Magyarországon, ami a hetedik legrosszabb adat az európai uniós tagállamok mezőnyében.
Egymillió személygépkocsira vetítve még rosszabb volt a helyzet, Magyarország ebben a mutatóban negyedik volt 2021-ben, ahogy erről részletesebb cikkünkben is beszámoltunk.
Igen, de: a régiónkban is van rá példa, hogy ezen lehet változtatni. Lengyelországban 2012 és 2022 között 47 százalékkal sikerült csökkenteni a közúti balesetek halálos áldozatainak a számát.
A lengyel siker mögött a skandináv országokra jellemző intézkedések alkalmazása állt, ami az infrastruktúra – ide értve a traffipaxokat is – fejlesztését, az ellenőrzések gyakoriságának növelését és a szankciók szigorítását jelenti – írta erről Közlekedésbiztonság.kti.hu.
Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.
Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.