Kettészakította az országot a minimálbér-emelés és a bevásárlóturizmus
Durván 70 milliárd forinttal több pénzt hagytak augusztusban a vásárlók a hazai kiskereskedelmi egységekben, mint egy évvel korábban. A gyarapodás az ország szegényebb régióiban volt nagyobb, és főleg az élelmiszerboltok forgalma ugrott meg.
Miért fontos ez? A hazai gazdaság kilátásai szempontjából kifejezetten jó hír, hogy a vártnál jóval nagyobb mértékben nőtt a hazai kiskereskedelmi egységek forgalma ugusztusban.
Tavaly a háztartások fogyasztása volt a gyenge gazdasági teljesítmény egyik fő oka, idén azonban ez változhat: a fogyasztás érdemben hozzájárulhat a konjunktúrához és előretekintve is stabil eleme lehet a növekedésnek – fogalmazott gyorsértékelésében az Erste.
Számokban: az augusztusi kiskereskedelmi forgalom az egy hónappal korábbinál 0,8, az egy évvel ezelőttinél 3,2 százalékkal volt magasabb. A vásárlók összesen 1668 milliárd forintot hagytak a boltokban, szemben a tavaly augusztusi 1598 milliárddal.
A legnagyobb mértékben, közel 9 százalékkal az élelmiszer jellegű vegyes boltok forgalma nőtt, de a gyógyszerek, illetve az illatszerek iránti kereslet is látványosan emelkedett. Könyvből, ruhából és üzemanyagból viszont kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban.
Alulnézet: országon belül jelentős eltérések voltak a kiskereskedelmi forgalom változásában. Bár az adatok mindenhol növekedést mutattak, miközben Győr-Moson-Sopronban alig 0,2 százalékos gyarapodást mértek, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében közel 6 százalékos ugrást regisztrált a KSH.
Általánosságban is az látszik, hogy az ország nyugati és észak-nyugati részén csak kismértékben emelkedett a forgalom, a keleti országrész megyéiben viszont messze meghaladta az átlagot a növekedés üteme.
Mit mondanak ők? Az országon belüli eltéréseknek több oka is lehet. Elég látványos, hogy az északi és nyugati országhatár mentén kisebb volt a növekedés, amiben szerepe lehet az egyre növekvőbevásárlóturizmusnak – mondta a G7-nek Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.
A minimálbér emelésének pedig abban lehet hatása a szakértő szerint, hogy az alacsonyabb jövedelmű régiókban a lakosság nagyobb részét érintette az intézkedés, ezért is nőhetett átlag felett a forgalom.